رکورد شکنی شاخص کل بورس / ورود نقدینگی جدید به بازار

رکورد شکنی شاخص کل بورس / ورود نقدینگی جدید به بازار

شاخص کل بورس تهران امروز پس از گذشت بیش از 10 روز توانست وارد محدوده یک میلیون و 300 هزار واحدی شود.

حمیدرضا اناری| به گزارش تجارت‌نیوز، اولین روز آبان ماه بود که شاخص کل بورس تهران با یک روند نسبتا قوی وارد محدوده یک میلیون و 200 هزار واحدی شد. اما پس از گذشت حدودا 10 روز کاری امروز شنبه 14 آبان ماه شاخص کل بورس تهران توانست وارد یک کانال بالاتر یعنی 1.3 میلیونی شود.

شاخص کل بورس تهران با رشد 44 هزار و 783 واحدی به سطح یک میلیون و 328 هزار واحدی رسید. همچنین شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل حرکت کرد و توانست در تراز 374 واحدی بایستاد.

ارزش معاملات بورس تا لحظه تنظیم این گزارش به 3 هزار و 569 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با ارزش معاملات هفته‌های اخیر به نوعی رکورد شکنی است. همچنین در این روز 286 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد. از سوی دیگر ارزش معاملات دلاری بازار نیز به 223 میلیارد دلار رسید.

در این بین صنایع فلزات اساسی با 108 بیشترین ورود پول و بیمه و صندوق‌های بازنشستگی با 29 میلیارد بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

بیشترین ارزش معاملات بازار سرمایه به نمادهای شپنا، شبندر، فولاد، شستا، شتران، خگستر رسید. همچنین بیشترین ارزش بازار به نمادهای فارس، فولاد، فملی، میدکو، کگل، مارون و شستا رسید.

چرا بورس مثبت شد؟

برخی از کارشناسان عقیده دارند که این مثبت بوده به واسطه خرید سهام توسط صندوق توسعه ملی است. چرا که بر اساس آخرین صحبت‌های ريیس سازمان بورس این صندوق با ورود نقدینگی سنگین به رشد بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان می‌گویند این رشد بیش از 44 هزار واحدی شاخص، ناشی از سیگنال‌های مثبت دلار و مذاکرات است. قیمت دلار بازار آزاد در محدوده 35 الی تا مرز 36 هزار تومان نوسان می‌کند و این موضوع می‌تواند به صورت هیجانی بورس را صعودی کند.

در روزهای گذشته قیمت دلار بازار آزاد، روند صعودی سنگینی را پست سر گذاشت و اکنون در قیمت 35 الی تا مرز 36 هزار تومان نوسان می‌کند. همیشه قیمت دلار و بورس یک همبستگی داشتند و بازار سرمایه با نرخ دلار نیمایی معامله می‌شود. اما از نرخ دلار بازار آزاد به صورت هیجانی تاثیر می‌گیرد که این موضوع می‌تواند روی رشد شاخص و معاملات تاثیر داشته باشد.

مطالعه بیشتر: بحران به بورس می‌رسد؟ /سیگنال‌ دلار به بازار سرمایه

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد