واکنش‌ها به لغو عرضه‌های اولیه مدار و حآفرین / «توانشو ندارید چرا عرضه اولیه می‌کنید»

واکنش‌ها به لغو عرضه‌های اولیه مدار و حآفرین / «توانشو ندارید چرا عرضه اولیه می‌کنید»

در جریان معاملات هفته سوم اسفند بازار سهام، قرار بود دو نماد عرضه اولیه شوند. اما هر دو عرضه اولیه لغو شد. لغو عرضه اولیه نمادهای حآفرین و مدار، واکنش‌های متفاوتی از سوی مخاطبین تجارت‌نیوز به همراه داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس اطلاعیه سازمان بروس و اوراق بهادار، قرار بود هفته سوم اسفند، دو نماد «مدار» و «حآفرین» عرضه اولیه شوند. نماد حآفرین قرار بود در هفته دوم عرضه اولیه شود که لغو شد و عرضه آن به هفته بعدی موکول شد. عرضه اولیه حآفرین در کنار عرضه مدار برای بار دوم لغو شد.

کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده بودند که بازار در شرایط خوبی برای عرضه اولیه نیست و پیش‌‎بینی می‌کردند که مشارکت سهامداران برای خرید این عرضه‌های اولیه کم باشد.

علی عصاری در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره میزان مشارکت سهامداران بر این عقیده بود که با توجه به شرایط موجود، میزان استقبال و مشارکت، همانند سابق نیست اما با توجه به کف قیمت بودن نمادها ممکن است درخواست‌ها به گونه‌ای باشد که حداکثر تعداد سهم به هر خریدار برسد.

اما با تمام این مسايل، عرضه‌های اولیه مدار و حآفرین لغو شد که واکنش‌های متفاوتی را از سوی سهامدارن بازار سرمایه به دنبال داشت. در ادامه برخی از واکنش‌های مخاطبان سایت تجارت‌نیوز را میخوانیم:

بعضی از مخاطبان از وضع موجود در بازار گله داشتند و از روندی که در بورس وجود دارد ناراضی هستند.

«عجب هرج و مرجی بر این بازار حاکم است سهامداران مجبور می‌شوند برای خرید عرضه اولیه سهام با قیمت پایین بفروشند و از آن طرف در موعد مقرر عرضه اولیه را لغو می‌کنند. هم سهامداران هم بورس آسیب می‌بیند. چه کسی مسيول پیگیری این مساله است؟»

«هر دم از این بورس خبر می رسد. تلختر از تلختری می رسد.»

«توانشو ندارید چرا اصلا اعلام عرضه اولیه میکنین»

«بورسی که می‌توانست در این شرایط به عنوان نقطه قوت و کورسوی امید گشایش هر چند اندک اقتصادی باشد به بلای جان چندین میلیون نفر شهروند صادق و همراه همیشگی تبدیل کردید.»

«ما و خودشون را مسخره کردن»

«چرا واقعیت را نمی‌گویید که بازار تقاضایی برای این سهم‌‌ها ندارد»

«یا عرضه اولیه ندین یا هم دادین لغوش نکنین چون برای عرضه اولیه سهام دیگرو زیر قیمت میفروشیم بعد میگین لغو شد»

در بین واکنش مخاطبان، برخی به این موضوع اشاره کردند که سازمان بورس و اورق بهادار با شارژ شدن حساب کارگزاری‌ها برای خرید عرضه اولیه، سودهای زیادی نسیب سازمان بورس و کارگزاری‌ها شده است:

«فقط پول مارو از بانک بر میدارید که حداقل پنج روزی تو حسابتون بمونه باهاش میلیاردها سود کنید.»

«حالا به درجه‌ای رسیده که پول‌های مردم رو به بهانه خرید عرضه اولیه چند روز در کارگزاریتون بلوکه میکنید!»

«فقط چند روز حساب کارگزاری ها شارژ شد»

«فکر کنم فقط قصد دارن مردم بخاطر عرضه اولیه پرتفویشان را شارژ کنند»

«همش به خاطر اینکه 200 تومن برای یه روز بذاریم توی حسابشون بوده»

«اخه چرا این کارو با ملت میکنید نزدیک یه هفته پولشون نگه میدارید»

همچنین بعضی از مخاطبان تجارت‌نیوز به طور کلی به تحریم خرید عرضه اولیه اشاره کردند:

«من که هیچ کدوم از این دوتا عرض اولیه رو نخریدم.به جاش شب عید برم برای تو خونه خرید کنم.بهتر از این که پولم 15 روز تو جیب کسای دیگه باشه.»
«شما بیخیال خرید عرضه اولیه ها بشو ،کار درست میشه!»

بازار سرمایه در هفته‌های گذشته نوسان‌های زیادی را تجربه کرد. به عقیده کارشناسان سیر نوسانی شاخص‌بازار در این اوضاع و شرایطی که بازار دارد طبیعی است. برخی از آن‌ها اعتقاد دارند سیاست‌گذاری‌های اشتباه تاثیر زیادی در بازار دارد و نتیجه آن بی‌اعتمادی به بازار است. در کنار این نظرات بسیاری از کارشناسان به ریسکی بودن شرایط بازار اشاره می‌کنند.

از آنجایی که دلیل اصلی لغو این عرضه‎‌های اولیه از سوی سازمان بورس اعلام نشده است، کارشناسان بر این باورند که نبود نقدینگی، ریسکی بودن شرایط بازار و اعمال سیاست‌های متفاوت در لغو این عرضه‌ها تاثیرگذار بودند. همچنین میزان مشارکت پایین و عدم حمایت سهامدارن از عرضه اولیه «اپال» که ابتدای اسفند عرضه اولیه شد نیز می‌تواند در این تصمیم‌گیری موثر باشد.

آخرین اخبار اقتصادی را در سایت تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد