ایلان ماسک بسیار ثروتمندتر می‌شود!

ایلان ماسک بسیار ثروتمندتر می‌شود!

2022 شروعی پرچالش را برای سهام شرکت تسلا و ثروتمندترین فرد جهان، ایلان ماسک رقم زد؛ با این‌حال او چندان نگران به‌نظر نمی‌رسد!

گجت نیوز: 2022 شروعی پرچالش را برای سهام شرکت تسلا و ثروتمندترین فرد جهان، ایلان ماسک رقم زد؛ با این‌حال او چندان نگران به‌نظر نمی‌رسد!

با افت 12 درصدی سهام شرکت تسلا، ایلان ماسک رقمی معادل 30 میلیارد دلار را از مجموع دارایی‌های خود در سال جاری، تا پایان روز دوشنبه از دست داده است. با این‌حال 12 ماه آینده می‌تواند پردرآمدترین ماه برای ماسک باشد. اگر پیش‌بینی تحلیل‌گران به وقوع بپیوندد، تسلا می‌تواند در سال جاری، نتایج و آمار مالی قدرتمندی را از خود برجای بگذارد که در نتیجه آن، میلیاردها دلار به ارزش سهام ماسک اضافه خواهد شد.

ماسک هیچ‌گونه حقوق پایه یا پاداش نقدی از جانب تسلا دریافت نمی‌کند، در عوض او اختیارات سهام را بر اساس دستیابی شرکت به اهداف خاص مالی و ارزش بازار دریافت می‌کند. بسته پرداختی او در سال 2018، به میزان 101 میلیون سهام تعدیل شده بود که در 12 بخش مساوی، با توجه به کسب معیارهای لازم توسط تسلا، به ماسک تعلق گرفت.

تا به این‌جا، تمامی معیارهای مد نظر تسلا در زمینه ارزش بازار محقق شده است، حتی اگر کاهش اخیر ارزش سهام، این شرکت را از لیست رقبایی با ارزش بازار تریلیون دلاری حذف کرده باشد. تاکنون هفت مورد از اهداف مالی تسلا عملی شده که دو مورد در سال 2019، دو مورد دیگر در سال 2020 و سه مورد دیگر در نه ماه اول 2021 به تحقق پیوسته است.

با احتساب این اندوخته‌ها، ایلان ماسک سهمی 59 میلیون دلاری را از مجموع 101 میلیون سهام به‌دست آورده است. براساس پیش‌بینی‌ تحلیل‌گران، او واجد شرایط دریافت چهار بسته اعتباری دیگر از ادوار مالی امسال نیز خواهد شد که برای وی یک رکورد جدید محسوب می‌شود.

دان آیوز، تحلیل‌گر بخش فناوری Wedbush Securities در این‌باره گفته:

با توجه به برآورد صعودی تسلا، اگر ماسک در سال جاری تمام پنج بخش از اعتبارات پیش‌بینی شده را دریافت نکند، موجب تعجب خواهد بود. هر یک از بخش‌های تحت اختیار او، این قابلیت را دارند که تعداد 8.4 میلیون از سهام شرکت را با قیمتی ارزان و در حدود 70.01 برای هر سهم خریداری کنند که مطابق با قیمت سهام تسلا در هنگام شروع عرضه و واگذاری در سال 2018 خواهد بود. قیمت پایانی روز دوشنبه، عدد 930 دلار را برای هر سهم به‌ثبت رساند که با این حساب، هر بخش از بسته‌های قابل تبدیل به سهام، ارزشی معادل 7.3 میلیارد دلار و هر 5 اعتبار در مجموع، ارزش 36.6 میلیاردی را نشان می‌دهد.

احتمالا هنگامی‌که تسلا نتایج گزارش مالی خود را در سه‌ماهه چهارم منتشر کند، ایلان ماسک واجد شرایط دریافت حداقل یک بخش دیگر از اعتبارات سهام خواهد بود. پس از گزارش نتایج مالی سه‌ماهه اول در ماه آوریل، او سه‌بخش دیگر را دریافت خواهد کرد و تا اواسط سال، قسمتی از بخش چهارم نیز به او واگذار می‌شود.

لایحه بزرگ مالیاتی در سال 2027

به‌نظر می‌رسد به‌هر میزان که ماسک در 12 ماه آینده به تعداد سهام و دارایی خود اضافه کند، احتمالا تا حدود پنج‌سال آینده از پرداخت مالیات بر روی این دارایی‌ها معاف خواهد بود. زیرا طبق قوانین مالیاتی، او صرفا زمانی مجبور به پرداخت مالیات خواهد شد، که از اعتبارات به‌دست آمده، سهام مازاد خریداری و به پرتفوی خود اضافه کند. ماسک تنها زمانی دست به این کار خواهد زد که اعتبارات خرید سهام به‌پایان تاریخ انقضای خود نزدیک شود.

ماسک در سال گذشته نیز با نزدیک شدن به پایان موعد اعتبارات خود در آگوست 2022، بخشی معادل 22.9 میلیون تعداد سهام را خریداری و رکوردی جدید در پرداخت مالیات، به ارزش 11 میلیارد دلار را در سال گذشته به‌ثبت رساند.

از آن‌جایی‌که اعتبارات جدید متعلق به او تا پایان سال 2028 منقضی نخواهند شد، بنابراین ماسک تا سال 2027 از آنها استفاده نخواهد کرد. با این‌حال او از پرداخت مالیات برای 59 میلیون سهامی که قبلا به‌عنوان بخشی از بسته دریافتی در سال 2018 به‌دست آورده است، معاف خواهد بود. هم‌چنین به‌نظر نمی‌رسد تعداد 42 میلیون سهامی که احتمالا در طول 12 ماه آینده نصیب او خواهد شد نیز مشمول پرداخت مالیات شوند.

سهام تسلا در خطر ریزش

بزرگ‌ترین چالش مالی ماسک در حال حاضر، آغاز نه‌چندان خوب سال 2022 برای سهام تسلا است. ماسک در مجموع، علاوه بر اعتباراتی که برای خرید 59 میلیون سهام اضافه در اختیار دارد، مالک تعداد 177.7 میلیون از سهام این شرکت است که به‌طور مستقیم در کاهش ثروت او در سال جاری تاثیرگذار بود.

باتوجه به‌اینکه فدرال رزرو در جهت مهار تورم با نرخ‌های بالاتر و محرک‌های کمتر حرکت می‌کند، این استراتژی موجب نگرانی سرمایه‌گذاران از آینده سهام شرکت‌های فناوری پرریسک‌تر مانند تسلا شده است. تسلا با وجود فروش بسیار کمتر نسبت به رقبای خود در حوزه خودرو، از مجموع 10 خودروساز بزرگ جهان ارزش بازار بالاتری دارد. این باعث شده تا ابهامات بسیاری به ارزش واقعی این شرکت وارد شود.

ایوز می‌گوید:

از آنجایی‌که سرمایه‌گذاران بر روی تپه‌هایی ناهموار از ریسک در حرکت هستند، سهام تسلا در طوفان گرفتار شده است.

در جریان عرضه‌های بزرگ و ریزش بازار سهام ایالات متحده در روز دوشنبه، سهام تسلا در بازه‌ای از روز تا 10 درصد ریزش داشت، با این حال این شرکت به‌همراه بخش عمده بازار، مجدد به مدار صعودی بازگشتند که به‌موجب آن، تسلا با 1.5 درصد منفی به‌کار خود در روز دوشنبه پایان داد. با این‌حال، این کاهش موجب ریزش 3.3 میلیارد دلاری از دارایی خالص ماسک شد.

بسیاری از تحلیل‌گران، کاهش اخیر سهام تسلا را یک عقب‌گرد موقتی می‌دانند. سهام این شرکت، پیش‌تر در اوایل سال 2021 نیز سقوطی مشابه را تجربه کرده بود، با این‌حال توانست تا پایان سال رشد 50 درصدی را تجربه کند. از میان تحلیل‌گران Refinitiv، ده نفر توصیه به فروش و 18 نفر به خرید سهام این کمپانی توصیه داشته‌اند.

به‌گفته آیوز، ریزش اخیر سهام تسلا و فاصله 25 درصدی با سقف قبلی، باعث شده تا گزارش مالی روز چهارشنبه به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران اهمیت بسیاری داشته باشد. آنها میخواهند اطلاعات بیش‌تری در مورد برنامه‌های افزایش تولید در دو کارخانه جدید و تاریخ عرضه پیکاپ-تراک تسلا که در رقابت با پیکاپ‌های محبوبی مانند فورد عرضه خواهد شد، کسب کنند.

هم‌چنین گمانه‌زنی‌ها، نوید اضافه شدن یک خودروی جدید برقی را به خط تولید تسلا می‌دهد. ریویان ایوز با اشاره به اینکه گزارش ناامیدکننده می‌تواند فشار فروش و عرضه سهام را تقویت کند، بر این باور است که گزارش مالی با سوددهی قوی می‌تواند سهام تسلا را مجددا در مدار صعودی قرار دهد.

او در پایان می‌گوید:

ما بر این باور هستیم که اگر گزارش‌های مالی تسلا نشان‌دهنده کسب درآمدهای قوی برای این شرکت باشد، می‌تواند به‌عنوان یک اهرم قوی در جلوگیری از ریزش‌ سهام ظاهر شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد