استفاده از مازوت چقدر محتمل است؟ / آیا زمستان کمبود گاز داریم؟

استفاده از مازوت چقدر محتمل است؟ / آیا زمستان کمبود گاز داریم؟

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادعا کرده بود که دولت جدید برنامه‌ استفاده از مازوت ندارد. او گفته بود که استفاده از مازوت آخرین انتخاب وزارت نفت برای تامین سوخت است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادعا کرده بود که دولت جدید برنامه‌ استفاده از مازوت ندارد. او گفته بود که استفاده از مازوت آخرین انتخاب وزارت نفت برای تامین سوخت است.

این در حالی است که سال پیش، وزارت نفت به دلیل ناتوانی در تامین خوراک سوختی در بخش صنعت، مجبور شد از گاز مایع استفاده کند. محمد آقایی، کارشناس انرژی در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: ما ناگزیر به استفاده از مازوتیم.

این کارشناس انرژی ادامه می‌دهد: دولت جدید قول داده 4 میلیون واحد مسکونی ساخته شود. این یعنی شهری با جمعیت 16 میلیون نفر در حال ساخته شدن است. چنین جمعیتی نیاز به گاز دارد.

آقایی اعلام می‌کند که زمستان امسال قطعا دچار کسری گاز هستیم: برای این حجم از ساخت‌وساز نیاز به گاز داریم و منابع ما بسیار محدود است.

او ابراز ناراحتی می‌کند: یکی از مشکلات کمتر دیده شده در کشور ما وجود 25 میلیون بخاری غیراستاندارد است که گاز را هدر می‌دهند.

بنابراین به نظر می‌رسد کمبود گاز در زمستان اجتناب‌ناپذیر باشد اما آیا می‌توانیم از مازوت استفاده نکنیم؟ آقایی پاسخ می‌دهد: دولت در این زمستان ناچار است از مازوت استفاده کند. نمی‌توانیم از گاز برای تامین انرژی استفاده کنیم و جایگزینی بقیه گازها با مازوت، عقلانی نیست.

شرکت ملی نفت در حالی چنین اظهاراتی داشت که سخنگوی صنعت برق هم قبلا گفته بود: زمستان امسال برای تامین برق از سوخت مایع در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود تا مشکلی در زمستان پیش نیاید.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «چرا نباید از مازوت استفاده کنیم؟» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد