ایران می‌تواند به انگلستان بنزین صادر کند

ایران می‌تواند به انگلستان بنزین صادر کند

چند روزی است که رسانه‌ها از کمبود سوخت در انگلستان خبر می‌دهند و زمزمه‌هایی در فضای مجازی از امکان صادرات بنزین ایران به انگلستان می‌گوید. اما آیا ایران ظرفیت و توان فروش سوخت به انگلستان را دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، رویترز ادعا کرده بود که رانندگان کشور انگلستان برای پر سوخت‌گیری مجبور شده‌اند در صف‌های طولانی منتظر بمانند و ممکن است این مشکل در تعطیلات کریسمس چند برابر شود.

در همین حین، برخی از کاربران فضای مجازی ادعا کردند که عده‌ای با مراجعه به سفارت انگلستان در ایران، چند گالن بنزین به صورت نمادین به این سفارت‌خانه هدیه کردند. آن‌ها با این عمل در تلاش بودند که با طور نمادین نشان دهند ایران توانایی صادرات سوخت به انگلستان را دارد.

ایران ظرفیت صادرات سوخت به انگلستان دارد؟

سعید میرترابی، کارشناس انرژی به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: اگر کمبود سوخت انگلستان به طور رسمی به ما اعلام شود، آمادگی صادرات سوخت داریم.

او همچنین توضیح می‌دهد: روابط دیپلماتیک ما با انگلستان هم خوب است. سفیر انگلستان، همین چند وقت پیش به کشور آمد و کشور ظرفیت ارسال سوخت به انگلستان را دارد.

به جز این شرکت بریتیش‌ پترولیوم هم اعلام کرده بود ناچار شده است بعضی از جایگاه‌های سوخت خود را به دلیل کمبود راننده تعطیل کند.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک هم می‌گوید: طرفین باید برای قرارداد سوخت توافق کنند ولی ما ظرفیت مازاد داریم.

با این حال رویترز اعلام کرده بود که مساله انگلستان، کمبود راننده است نه کمبود سوخت. خطیبی در همین باره توضیح می‌دهد: آن طور که اعلام شده مشکل کمبود راننده است اما اگر مشکل سوخت باشد، می‌توانیم به این کشور سوخت ارسال کنیم. ایران هم ظرفیت مازاد ارسال سوخت دارد و توانایی فرستادن آن را.

البته، قیمت گاز و سوخت اروپا، سیر صعودی دارد و این نشانه کمبود سوخت در این قاره است. خطیبی هم یادآوری می‌کند: تقاضای گاز در آستانه فصل زمستان اروپا بالا رفته و حالا تامین این تقاضا در اروپا تردیدآمیز شده است.

اساسا ایران می‌تواند به انگلستان سوخت صادر کند؟

برخی از کارشناسان معتقدند مشکل انگلستان به راحتی و با صدور ویزا برای رانندگان حل می‌شود. به هرحال، انگلستان می‌تواند مانند گذشته، از کشورهای همسایه سوخت وارد کند و الان هم چناچه خود این کشور اعلام کرده بود، با حل مشکلات ویزای کامیون‌ها مشکل سوخت هم حل می‌شود.

حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی شفاف‌سازی می‌کند: فرآورده‌های سوختی ما استانداردهای سوختی اروپا را ندارند. تنها بخشی از بنزین‌ مرغوب ما قابلیت ارسال به کشورهای جهان اول را دارند که آن هم در کشور مصرف می‌شوند.

فریدون اسعدی، کارشناس انرژی و مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس هم توضیح می‌دهد: نوع سوخت خودروهای انگلستان و ماشین‌های آنان متفاوت است و ما ابتدا باید ببینیم آیا سوخت تولید شده ایران را می‌توان در انگلستان استفاده کرد یا نه.

بنزین و گازوییل انگلستان میزان درصد گوگرد متفاوتی با سوخت قابل استفاده در ایران دارند.

اصلا چرا چنین ادعایی مطرح شده است؟

حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی توضیح می‌دهد: بحث صادرات سوخت از ایران به انگلستان رجزخوانی سیاسی است زیرا ما در حال حاضر ظرفیت صادرات بنزین نداریم. از طرف دیگر تحریم‌ها اصلا اجازه فروش سوخت به انگلستان را نمی‌دهد.

نماینده سابق ایران در اوپک بیان می‌کند: چنین ادعایی بیشتر برای کم کردن فشار تحریم‌ها مطرح می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «انتقال سوخت از ایران به لبنان، پولی یا مجانی؟» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد