میزان سودآوری صنعت پتروشیمی در سال 99

میزان سودآوری صنعت پتروشیمی در سال 99

صنایع پتروشیمی با ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از فروش نفت خام، در تولید و صادرات ،منبعی برای تامین ارز و نیاز‎‌های داخلی کشور هستند. اما در شرایط تحریم‌ها که همه صنایع با مشکلاتی مواجه هستند، عملکرد واحدهای پتروشیمی چگونه بود و برای سال 1400، روند این صنعت چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، صنایع پتروشیمی با ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از فروش نفت خام، در تولید و صادرات منبعی برای تامین ارز و نیاز‎‌های داخلی کشور هستند. اما در شرایط تحریم‌ها که همه صنایع با مشکل مواجه هستند، عملکرد واحدهای پتروشیمی چگونه بود و برای سال 1400، روند این صنعت چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

علی فاطمی، کارشناس صنایع پتروشیمی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در سال 99 عملکرد واحد‌ها بسیار خوب بود. تفاوت قیمت‌های ایجاد شده و تفاوت نرخ ارز برای واحدهای صنایع پتروشیمی جذابیت ویژه داشت.

وی افزود: به این صورت که افزایش قیمت بر روی سایر نهاده‌ها مثل برق، آب و خصوصا خوراک گاز طبیعی ایجاد نشد. عمده واحد‌ها از این زمینه خوب استفاده کردند و بیشترین درآمد را کسب کردند. هرچند برای انتقال درآمدها به ایران با مشکل روبه رو بودند اما توانستند برای تامین نیازهای خارجی خود اقدام کنند.

این کارشناس ادامه داد: امسال طرح‌های جدید در صنایع پتروشیمی اجرا شد و در حال حاضر همزمان تعداد زیادی طرح گسترش در واحدهای پتروشیمی در حال اجرا است. هرچند در مرحله عملیاتی با مشکلاتی مواجه هستند اما همین شروع شدن این طرح‌ها نشانه جذابیت موضوع تولید و صادرات برای واحدها است. افزایش قیمت ارز و فراورده‌های نفتی در سال 98 و 99 برای واحدهای پتروشیمی بسیار جذاب و پر درآمد بوده است.

بهربرداری از واحدهای جدید پتروشیمی

فاطمی عامل رشد در تولید این صنعت را اینگونه عنوان کرد: رشدی که در میزان تولید صنایع پتروشیمی ایجاد شده ناشی از به خط تولید رسیدن واحدهای جدید است. مثلا پروژه کود شیمیایی لردگان، با ظرفیت یک میلیون تن در سال، تولید خود را شروع کرده و افزایش عمومی تولید را در صنایع پتروشیمی باعث شده است.

وی افزود: واحدهای متعددی به صورت پروژه در حال اجرا هستند اعم از پلاستیک‌ها و کودشیمیایی که در سال‌های آینده قطعا پیشرفت‌های چشمگیری را نشان خواهند داد. مثلا واحد مسجد سلیمان در سال 1400با ظرفیت یک میلیون تن تولید به بهره برداری خواهد رسید.

فاطمی گفت: در سال 99 علی‌رغم مشکلات، اجرای واحدهای جدید در دستورکار بوده و پیگیری شده است. بنابر این ما در سال آینده در تولیدات صنایع پتروشیمی افزایش قابل توجهی خواهیم داشت.

وی گفت: در سال 99 مواقعی به دلیل مشکلات سرمای زمستان و گاز توقف تولید صنایع پتروشیمی بوده است اما ما توقف تولید به دلیل عدم امکان صادرات نداشته‌ایم.

این کارشناس پتروشیمی افزود: در سال 99 شرایط جذاب ارزی و تفاوت قیمت‌ها باعث درآمدهای خوبی برای صنایع پتروشیمی شده است و باعث شد که بسیاری به سرمایه‌گذاری روی بیاورند و از ارزانی مواد و خوراک صنایع پتروشیمی در داخل کشور استفاده کنند. سود اصلی در افزایش قیمت تولیدات پتروشیمی برای سرمایه‌گذاران جذاب بود.

راه وصول درآمدهای صادرات محصولات پتروشیمی

فاطمی در خصوص دریافت منابع حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در شرایط تحریم‌های ایران گفت: درآمد ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی ما به دو صورت دریافت می‌شود، یک مرحله از طریق بخشی است که طبق مجوز دولت خود واحد‌ها مجاز هستند 25 درصد از منابع صادراتی خود را برای تامین قطعات یدکی،جایگزینی تجهیزات و طرح‌های گسترش خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: مثلا شرکت پتروشیمی کرمانشاه طرح گسترش اجرا کرده است و خب طبیعتا این طرح همراه با خرید تعداد زیادی تجهیزات است و تامین این نیاز با استفاده از منایع خارجی انجام می‌شوند.
این کارشناس گفت: بخش دیگری از درآمد حاصل از صادرات به صورت انتقال غیر محسوس از طریق صراف‌ها در اختیار سامانه‌های ارزی بانک مرکزی قرار می‌گیرد و کمک زیادی به تامین ارز کشور می‌کند. در حال حاضر صراف‌هایی هستند که به صورت غیر رسمی نقل و انتقال پول را انجام می‌دهند و این مشکل را برای واحدهای صادرکننده حل کرده‌اند.

فاطمی در رابطه با پیش‌بینی عملکرد صنایع پتروشیمی در سال آینده گفت: این روند در سال 1400 هم ادامه خواهد داشت و با امید به بهبود شرایط تحریم ها کمک بیشتری به ارز مورد نیاز صنایع و بازرگانان خواهدشد.

وی افزود: خریداران بالفعل قبلی ما هنوز هستند و انتقال پول هم از طریق صرافان انجام می‌شود و بانک های رسمی که زیر نظر هستند در جریان قرار نمی‌گیرند و درآمد حاصل از فروش هم برای مصرف داخلی صنایع پتروشیمی و هم برای فروش به نیازمندان به ارز به صورت قبل ادامه خواهد یافت و بعید است که در سال آینده مشکلی ایجاد شود.

مطالعه بیشتر: وضع خوب بورس انرژی / جهش دوم پتروشیمی در حال تکمیل است

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد