مدیران سازمان بورس در زمین دولت‌ بازی می کنند / شفاف‌سازی در بازار سرمایه ضروری است

مدیران سازمان بورس در زمین دولت‌ بازی می کنند / شفاف‌سازی در بازار سرمایه ضروری است

یکی از بحث های داغی که این روزها در محافل اقتصادی مطرح می شود، سخنان ضد و نقیضی است که وزیر اقتصاد در زمینه فروش اوراق می‌گوید. این در حالیست که برخی کارشناسان و...

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ رضا شیرازی‌پور، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، با اشاره بر نبود نقدینگی در بازار گفت: با توجه به اینکه در یک ماه گذشته، تغییر ریاست سازمان بورس را شاهد بودیم، توقع می‌رفت سازمان به استقلال رفتاری رسیده باشد، اما چنین تغییری بر روی تابلوی نمادهای معاملاتی و شاخص کل بازار سرمایه دیده نمی‌شود. 

وی افزود: با توجه به اینکه بازار ما در تب نقدینگی می‌سوزد، فروش مجدد اوراق، گردش معاملات در صنایع مختلف را با مشکل مواجه کرده است. به‌نحوی که ارزش معاملات روزبه‌روز کاهش می‌یابد و از رقم 6 الی هفت هزار میلیارد تومان به حدود چهار هزار میلیارد تومان رسیده است.

شیرازی‌پور یادآور شد: در چنین شرایطی، فروش اوراق هیچ توجیهی ندارد و به‌نظر می‌رسد سازمان بورس باید در مقابل خودکامگی وزارت اقتصاد، ایستادگی و موضع واحد داشته تا استحکام خود را نشان دهد. اگر قرار باشد مدیران و عوامل سازمان بورس، بدون چون و چرا از دستورات وزارت اقتصاد پیروی کرده و فروش اوراق در این حجم و در این مقطع زمانی ادامه یابد، وضعیت بازار بیشتر و بیشتر در قهقرا فرو رفته و موجب اعتراض سهامداران و فعالان بازار سرمایه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار ما کشش عرضه اوراق ندارد و در این مدت تحت عناوین مختلفی در حال اجرا است و نقدینگی بازار را به شدت کاهش داده است. پس می‌توان گفت رفتار مدیران سازمان باید استقلال داشته و نسبت به انتشار و فروش اوراق تصمیم جامع و کامل گرفته شود. ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد حتی اگر انتشار اوراق هم نباشد، از طرق دیگری چون عرضه اولیه و... نقدینگی را از بازار جمع کنند.

شیرازی پور در پایان از مدیران ارشد سازمان بورس خواست نسبت به این قضیه شفاف‌سازی جامع و کامل اتفاق بیفتد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد