ایران مهم‌ترین مقصد محصولات کشاورزی از روسیه

ایران مهم‌ترین مقصد محصولات کشاورزی از روسیه

کشاورزی بخشی اساسی از اقتصاد جهان است که عمدتا برای کشورهای در حال توسعه نقش حیاتی دارد. چرا که کشاورزی منبع اصلی...

برترین‌ها: کشاورزی بخشی اساسی از اقتصاد جهان است که عمدتا برای کشورهای در حال توسعه نقش حیاتی دارد. چرا که کشاورزی منبع اصلی اشتغال، درآمد و غذا است و این نیازهای اساسی توسط کشاورزی در سراسر جهان برآورده می شود. بر اساس آخرین آمارها، کشورهای روسیه، چین، آمریکا، برزیل، هند، روسیه، فرانسه، مکزیک، ژاپن، آلمان و ترکیه، به ترتیب ده کشور برتر جهان در تولید محصولات کشاورزی هستند که نشان می‌دهد کشورهای پیشرفته به طور ویژه برای بخش کشاورزی برنامه دارند. در بین این کشورها، کشور روسیه یکی از برزگترین کشورهای تامین کننده و صادرکننده محصولات کشاورزی و مواد غذایی ارگانیک باکیفیت و با محیط زیست پاک در جهان محسوب می شود.

یکی از کشورهای هدف روسیه برای صادرات محصولات کشاورزی، کشور ایران است. روابط تجاری ایران و روسیه به ویژه در سال‌های اخیر گسترش زیادی پیدا کرده و حالا ایران به بزرگترین وارد کننده محصولات کشاورزی و ارگانیک و غلات از روسیه تبدیل شده است.

هر سال رویدادهای تجاری مختلفی بین این دو کشور برقرار و معاملات تجاری زیادی بین تجار ایرانی و روس انجام می شود. از روز گذشته نیز ایران میزبان یک هیات تجاری از شهر تامبوف کشور روسیه است و سه شرکت تخصصی در زمینه محصولات کشاورزی و ارگانیک طی یک رویداد تجاری با بازرگانان و شرکت های تخصصی ایرانی نشست و گفت‌و گو کردند. رویداد تجاری منطقه تامبوف روسیه در ایران که از 20 تا 22 اسفند در تهران برگزار می شود، قرار است محلی باشد برای معاملات تجار روسی و ایرانی و صادرات محصولات کشاورزی، غلات و خوراک دام و طیور از روسیه به ایران.

ایگور سرکویچ، مدیر بخش دولتی پشتیبانی از توسعه صادرات روسیه درباره برگزاری این رویداد در ایران می گوید: ما بسیار خوشحالیم که به ایران سفر کردیم و ایران زیبا را از نزدیک می بینیم. کشور روسیه و کشور ایران از زمان‌های قدیم با هم روابط نزدیکی داشتند و در سال‌های اخیر هم این روابط نزدیک تر شده است. ما نماینده منطقه تامبوف در روسیه هستیم که بهترین ریتینگ ها را از لحاظ اکولوژی و محصولات طبیعی و غلات داریم. در حال حاضر دولت روسیه حمایت های خوبی را از صادر کنندگان انجام می دهد و برای بیزینس های کوچک و متوسط که علاقه مند به صادرات هستند و کسانی که پتانسیل های بالایی برای صادرات دارند شرایطی را فراهم می کند که بتوانند با اطمینان خاطر و به راحتی محصولاتشان را به کشورهای دیگر از جمله ایران صادر کنند.

او اضافه می کند: در حال حاضر سه شرکت در این رویداد شرکت کردند که تخصص این شرکت ها در زمینه مواد غذایی و خوراک دام و طیور و همچنین دیگر محصولات کشاورزی است. ما خیلی امیدواریم که این رویداد نتایج مثبت و مفیدی برای هر دو طرف مذاکره کننده داشته باشد و همچنین آرزو داریم که روز به روز روابط بین دو کشور و شرکت های مختلف بهتر و نزدیک تر شود.

ناتالیا کورنینکو که به صورت مشترک برنامه ریزی این رویداد را برای شرکت های ایرانی و روسی انجام داده نیز می گوید: زمان زیادی لازم بود تا بتوانیم هماهنگی های لازم را با شرکت های صادر کننده و وارد کننده محصولات انجام دهیم. شرکت های تخصصی روسی که در رویدادتجاری منطقه تامبوف روسیه در ایران شرکت دارند آماده اند تا جاهای خالی بازار ایران را پر کنند و صادرات محصولاتشان به ایران را انجام دهند. خوشبختانه این شرکت‌ها و تجار روسی تجربه کار با ایران را از سال‌های گذشته دارند و در زمینه حمل و نقل نیز مشکلی نخواهند داشت و محصولات با سلامت کامل به دست مشتری خواهد رسید.

گندم، جو‌دوسر، جو، تخمه آفتابگردان، سیب‌زمینی و چاودار تولیدات کشاورزی اصلی روسیه هستند. گندم بیشترین سهم را در زمین‌های قابل کشت دارد که در سال 2009 این میزان، 9/21 درصد از کل زمین‌های قابل کشت است. علاوه بر این، بیش از نیمی از زمین‌ها به کشت غلات اختصاص دارد. صنعت کشاورزی حدود 6 درصد تولید ناخالص ملی روسیه را تشکیل می‌دهد. این کشور بیش از 23 میلیون هکتار زمین زیر‌کشت دارد. تولیدات کشاورزی در روسیه یک صنعت سودآور است که فرصت‌های شغلی ایجاد کرده ‌است. بنابراین مردم عادی حدود 16 درصد از فرصت‌های شغلی صنعت کشاورزی روسیه را فراهم می‌کنند. به همین دلیل است که روسیه 23 میلیون هکتار از زمین های خود را تحت کشت محصولات کشاورزی درآورده است و حالا یکی از بزرگترین صادرکننده های محصولات کشاورزی در دنیا است.

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد