‌بندر خشک ریلی تهران موجب تحول در حمل بین‌الملی‌ بار می‌شود/ زیرساخت‌های جهش اقتصادی‌ ریلی فراهم است‌

‌بندر خشک ریلی تهران موجب تحول در حمل بین‌الملی‌ بار می‌شود/ زیرساخت‌های جهش اقتصادی‌ ریلی فراهم است‌

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: همه چیز آماده است تا جهش اقتصادی در حوزه ریلی رخ دهد و قطعا با حمایت وزارت راه و شهرسازی شاهد جهش در حوزه اقتصاد راه‌آهن خواهیم بود.

‌‌به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری فارس، سید میعاد صالحی امروز در مراسم بهره‌برداری از بندر خشک ریلی تهران در آپرین اسلام‌شهر اظهار داشت: ساخت این بندر خشک، جهشی در حوزه بار ریلی بین‌المللی است، قطاری که امروز در ابتدای این مراسم وارد بندر خشک ریلی تهران شد، قطاری است که حدود سه روز قبل از بندرعباس به مقصد تهران حرکت کرد.

وی افزود: نقطه‌ای که ما در آن واقع هستیم در 25 کیلومتری تهران و مجاورت کارخانه‌های مختلف تولیدی خصوصا خودروسازی و سایر حوزه‌های صنعت است. تولیدکنندگان مختلف اینجا هستند و این بندر خشک خدمات ارزنده‌ای به حوزه صنعت خواهد داشت و موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی خواهد شد. همچنین به رونق اشتغال منطقه و خطه اسلامشهر منجر می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: سال گذشته همین روزها بود که جلسه راه‌اندازی این بندر خشک را همزمان برگزار کردیم آن زمان این منطقه یک فضای بیابانی بود، اما در دولت سیزدهم و با پیگیری‌های شرکت راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی و با دستور ريیس‌جمهور در استان گلستان به وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه گمرک در مدت یک ماه مستقر شود و سپس در سفر استانی ريیس‌جمهور در استان تهران و اسلامشهر که آذر امسال رخ داد، به بنده تاکید کردند سریع‌تر این بندر خشک تکمیل شود و امروز این پروژه به بهره‌برداری رسید. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

وی افزود: قطاری که امروز وارد بندر خشک ریلی تهران شد شامل 17 کانتینر است، قطار دوم هم از بندرعباس حرکت کرده است و تا فردا به بندر خشک ریلی تهران خواهد رسید. با توجه به اینکه پیش از این و در 6 ماهه میانی سال سه بار به‌طور آزمایشی فرایند ترخیص را انجام دادیم، این پروژه امروز به خوبی به بهره‌برداری رسید.

صالحی اظهار کرد: بخش خصوصی در این پروژه همکاری مناسبی داشت، ما در این بندر خشک ریلی تهران می‌توانیم همکاری مناسب بخش خصوصی و دولتی را به نمایش بگذاریم. امیدواریم این بندر خشک الگویی برای بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در سایر بنادر خشک کشورد شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: ایجاد هاب‌های اینچنینی در مرکز کشور تاثیر شگرفی بر صادرات و واردات کشور خواهد داشت، در این باره گمرک جمهوری اسلامی ایران همکاری مناسبی با ما داشته است. امیدواریم با توجه به فراهم بودن همه زیرساخت‌ها، بهره‌وری بسیار مطلوب باشد. این 55 هکتار که با فنس محصور شده است و به‌عنوان بندر خشک ریلی است، در فضای 700 هکتاری مرکز لجستیک اتفاق افتاده است که 300 هکتار زیرساخت‌های ناظر به حوزه لکوموتیو،‌ خط، تعمیرات و موضوعات لجستیکی ریلی در شمال منطقه است و قسمت جنوبی آن 400 هکتار پس‌کرانه بندر خشک است. فراخوان داده شده است و بخش خصوصی استقبال کرده است و در صورت نیاز به توسعه، فاز دوم بندر خشک ریلی تهران نیز در نظر گرفته‌ایم تا مساحت آن به دو برابر افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این 55 هکتار، 18 هکتار عملیات خاکبرداری سنگین انجام شده است، پنجخط ریلی احداث شده و ساختمان‌ها و ادوات مختلف ساخته شده است و برای توسعه بار فله نیز پیش‌بینی انجام شده است و همه چیز آماده است تا جهش اقتصادی در حوزه ریلی رخ دهد و قطعا با حمایت وزارت راه و شهرسازی شاهد جهش در حوزه اقتصاد راه‌آهن خواهیم بود تا نتیجه آن را هم مردم ببینند.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد