کاهش هشداردهنده ذخایر برنج و شکر

کاهش هشداردهنده ذخایر برنج و شکر

فعالان اقتصادی از کاهش ذخایر کالاهای استراتژیک خبر می‌دهند. فعالان بازار برنج از موجودی بسیار پایین ذخایر برنج خارجی می‌گویند و اتحادیه قنادان کشور گزارش می‌دهد که درخواست خرید شکر این صنف با جواب منفی شرکت بازرگانی دولتی مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ذخایر کالاهای اساسی مانند برنج و شکر با مشکل مواجه شده است. دبیر انجمن واردکنندگان برنج از کاهش شدید موجودی انبار برنج خارجی خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی در یک ماه گذشته با حذف ممنوعیت واردات مخالفت کرد و فعلا هیچ برنجی وارد نمی‌شود و موجودی برنج خارجی در گمرکات صفر است.

مسیح کشاورز به تجارت‌نیوز گفت: ذخایر برنج خارجی انبارهای بخش‌خصوصی هم در وضعیت نامناسبی است و این انبارها خالی هستند. همچنین سرمایه در گردش واردکنندگان به دلیل کاهش قابل توجه مصرف برنج مردم و تداوم ممنوعیت‌ها کاهش داشته است.

دبیر انجمن برنج با اشاره به کاهش قدرت خرید برنج گفت: شیب تند افزایش قیمت‌ها موجب شده که پنج دهک جامعه توانایی خرید برنج را نداشته باشند و به خریدهای بسیار کوچک برنج روی آورند.

او همچنین تاکید کرد: با حذف برنج خارجی جز نان هیچ جایگزینی برای دهک‌های پایین درآمدی وجود ندارد. زیرا قیمت برنج ایرانی گزاف است و دولت باید با در نظر گرفتن این موضوع و تخصیص ارز واردات برنج خارجی مانع حذف برنج از سفره فقرا شود.

برای خرید شکر در صف انتظار باشید!

علاوه بر برنج خارجی گزارش شهروندان تهرانی حاکی از آن است که در برخی مناطق شهر یافتن شکر در فروشگاه‌ها دشوار شده و بهای این کالا نسبت به ماه گذشته تا 2٫5 برابر رشد داشته است.

علی بهره‌مند، ريیس اتحادیه قنادان کشور با تایید این خبر به تجارت‌نیوز توضیح داد: شرکت بازرگانی دولتی به قنادان اعلام کرده که فعلا شکر ندارند و باید در صف انتظار باشند.

او توضیح داد: قنادان از سازمان بازرگانی دولتی درخواست خرید 500 تن شکر داشتند اما به نظر می‌رسد که شکر نیست و ما در تامین شکر حتی با نرخ آزاد دچار مشکل هستیم.

گفتنی است در بازار ایران 2٫2 میلیون تن شکر در سال مصرف می‌شود که بنا به اعلام وزارت کشاورزی 80 درصد این نیاز را تولید داخل تامین می‌کند و خوزستان به عنوان قطب تولید شکر ایران سال بحرانی آب را پشت سر می‌گذراند.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت شکر صعودی شد را بخوانید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد