دارایی 139 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی/رتبه جهانی 17 شد

دارایی 139 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی/رتبه جهانی 17 شد

موسسه جهانی صندوق‌های ثروت ملی (Global swf) اعلام کرد که صندوق توسعه ملی ایران با 139 میلیارد دلار دارایی هفدهمین صندوق ثروت ملی بزرگ جهان است.

به گزارش ایسنا، از سال 2014 تاکنون ارزیابی درباره رتبه‌بندی صندوق توسعه ملی ایران صورت نگرفته بود و جایگاه صندوق در بین 169 صندوق ثروت ملی دنیا،  قبل از این ارزیابی رتبه 35 را دارا بود که به تغییر آخر 18 رتبه مثبت شده است.

جزيیات اعلام  صندوق توسعه ملی از گزارش موسسه جهانی صندوق‌های ثروت ملی در ادامه آمده است.

دارایی 139 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی ایران

در این گزارش آمده است: «صندوق توسعه ملی ایران سرانجام از رازی پرده برداشت که رسانه‌های بین المللی برای مدتها به دنبال کشف آن بودند. یکشنبه گذشته، صندوق توسعه ملی، از آخرین وضعیت ترازنامه خود پرده برداری کرد و در کمال شگفتی بسیاری از کارشناسان، مجموع دارایی‌های خود را 139 میلیارد دلار، شامل 110 میلیارد دلار به صورت وام و 29 میلیارد دلار دارایی نقدی اعلام کرد. عددی که بر اساس بررسی‌های موسسه جهانی صندوق های ثروت ملی، صندوق توسعه ملی ایران را به هفدهمین صندوق ثروت ملی بزرگ جهان بدل می‌کند.»

در قسمت دیگر این گزارش بر این موضوع تاکید شده که ایران در حال حاضر در شرایط دشواری قرار دارد و توضیح داده شده است که:«دولت در تلاش است تا به توافقات هسته‌ای 2015 که برای مدت کوتاهی باعث لغو برخی تحریم‌های مالی شد بازگردد. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال 2018، اقتصاد ایران کوچک‌تر شده، نرخ تورم افزایش قابل توجهی داشته و با وجود رسیدن قیمت هر بشکه نفت به نقطه‌ی سر به سر حدود 400 دلار، کسری بودجه بیشتر شده است.

با این حال صندوق توسعه ملی، از سال 2011 و پس از اجرای مقررات سختگیرانه‌ مالی، توانسته به بقای خود ادامه دهد. این صندوق، با درس‌هایی که از اشتباهات و نواقص صندوق ذخیره ارزی گرفت، برای دریافت 32 درصد از درآمد نفت تا پایان برنامه پنجم طراحی شد و قرار بر این بود که از منابع این صندوق برای جبران کسری بودجه استفاده نشود. اما در دوران شیوع کووید – 19 دولت چند میلیارد دلاری را برای نجات بورس اوراق بهادار تهران هزینه کرد و در این راه به این موفقیت رسید. با این حال، صندوق توسعه ملی با تکیه بر ارزش نفت، کماکان به روند رو به رشد خود ادامه داد.»

 سه تغییر در رویکرد صندوق توسعه ملی

در این گزارش به حضور موسسه جهانی صندوق‌های ثروت ملی در دومین همایش صندوق توسعه ملی که در 27 اردیبهشت 1401 برگزار شد، اشاره و درمورد همایش این‌طور توضیح داده است: «از این همایش استقبال خوبی به عمل آمد. از آن زمان به بعد، تغییرات مهمی در رویکرد صندوق مشاهده شده است؛ نخست آنکه روند برداشت از صندوق تا بازپرداخت وام‌های پرداختی به دولت متوقف شد. دوم، این احتمال وجود دارد که نام و ماهیت صندوق از «توسعه‌ای» به «ثروت» تغییر کند و سوم آنکه صندوق در نظر دارد با هدف افزایش نرخ بازده و افزایش سرمایه‌ی خود، سرمایه گذاری در سهام شرکت‌های داخلی و بین المللی را آغاز کند.

البته این اولین بار نیست که صندوق توسعه ملی قصد سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری با نهادهای بین المللی را دارد. در سال 2019، صندوق توسعه ملی تفاهم نامه‌هایی را با سرمایه گذاران خارجی از جمله صندوق CDP ایتالیا، هولدینگ بایترک قزاقستان و اگزیم بانک کره به امضاء رساند.  ضمن اینکه برای سالهای زیادی در مجمع صندوق‌های ثروت ملی SWF عضویت داشته و در سالهای 2016 و 2019 گزارش خود ارزیابی، بر اساس اصول سانتیاگو منتشر کرده است.»

به نظر می‌رسد اهداف صندوق محقق شود

این موسسه در گزارش خود، اهداف صندوق توسعه ملی را قابل تحقق دانسته و تاکید کرده است: «با این حال، این بار و با توجه به ترازنامه‌ای قابل توجه و رهایی از وابستگی به دولت، به نظر می‌رسد اهداف صندوق محقق خواهند شد. صندوق توسعه ملی، با همکاری موسسه جهانی صندوق های ثروت ملی، در حال انتشار اطلاعات بیشتری از خود در تارنمای صندوق  است تا بدین ترتیب، حاکمیت، پایداری و انعطاف پذیری خود را بهبود بخشد. 10 تیر 1401، عملکرد و امتیازهای صندوق توسعه ملی در سال 2022، در کنار آمار 199 صندوق برتر دیگر جهان منتشر خواهد شد.»

 دفتر مرکزی موسسه جهانی رده‌بندی صندوق‌های جهانی در نیویورک قرار دارد و ماهیت اصلی آن رتبه بندی و بررسی استراتژی صندوق‌های ثروت ملی کشورهای مختلف دنیا بوده و مرجع مناسبی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد