دلیل کمبود سرم و دارو در روزهای اخیر چیست؟

دلیل کمبود سرم و دارو در روزهای اخیر چیست؟

تحریم ها اثر مستقیم بر کمبود دارو در کشور ندارد. چرا که بخش عمده داروهای مورد نیاز مردم (بیش از 98 درصد) در داخل کشور تولید می شود و 71.9 درصد مواد موثره دارو هم تولید داخل است.

به گزارش بورس نیوز، در کنار مشکلات متعددی که بازارهای مختلف با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بازار دارو هم این روزها اوضاع مطلوبی ندارد. کمبود برخی اقلام دارویی در بازار مشهود است و شرکت‌های دارویی از نحوه تخصیص ارز دولتی دارو رضایت ندارند. ضمن اینکه باوجودآنکه دارو مشمول دریافت ارز دولتی بوده، اما در چند ماه اخیر افزایش قیمت چشمگیری داشته است. این در حالی است که گسترش کرونا و نیز عدم خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات و رفع تحریم‌ها هم دغدغه‌هایی ایجاد کرده است.

فرامرز اختراعی ريیس سندیکای مواد موثره دارویی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تحریم‌ها اثر مستقیم بر کمبود دارو در کشور ندارد. چراکه بخش عمده داروهای موردنیاز مردم (بیش از 98 درصد) در داخل کشور تولید می‌شود و 71.9 درصد مواد موثره دارو هم تولید داخل است. در بسته‌بندی دارو هم تقریبا وابستگی به واردات نداریم(غیر از برخی سرنگ‌ها). تامین دارو و پیشگیری از کمبود، نیاز به برنامه‌ریزی صحیح و تخصیص مناسب ارز دارد که متاسفانه در برنامه‌ریزی‌های سازمان غذا و دارو، بسیار ضعیف عمل شده و اولویت‌بندی مناسبی در تخصیص ارز دارو وجود ندارد. البته به‌تازگی نیاز ارزی بخش مواد موثره دارویی که ارزبری کمی دارد با تخصیص حدود 150 میلیون دلار، تامین‌شده و امیدواریم تخصیص ارز مواد موثره دارویی به نحو مطلوب انجام شود تا اختلالی درروند تولید دارو ایجاد نگردد.

وی افزود: البته واردات داروهایی هم که در داخل کشور تولید نمی‌شود، 520 میلیون دلار ارزبری دارد که باید این بخش هم اولویت‌بندی شود. مشکل اینجاست که اولویت‌بندی در تخصیص ارز دارو، برعکس انجام می‌شود و واردات داروهای خاص و گران‌قیمت که در داخل کشور تولید نمی‌شود، نسبت به تخصیص ارز مواد موثره دارویی در اولویت بود و همین اولویت‌بندی نامناسب، منجر به اختلالاتی درروند تولید دارو شده بود که اخیرا این مشکل برطرف شده است. با توجه به تخصیص 150 میلیون دلاری که به آن اشاره شد، به نظر می‌رسد تا پایان شهریور سال 1401 مشکل ارزی چندانی متوجه صنعت دارو نباشد. محدودیت‌ها و کمبودهایی هم که در بازار دارو وجود دارد احتمالا ظرف 15 روز آینده برطرف خواهد شد.

این فعال صنعت دارو با اشاره به کمبود سرم در روزهای اخیر، تصریح کرد: تقریبا تمام مواد اولیه و حتی مواد اولیه ظرف بسته‌بندی سرم های تزریقی، تولید داخل هستند و پتروشیمی‌ها هم با اصلاح گرید تولید پلی‌اتیلن در روزهای گذشته، عرضه مواد اولیه ظروف بسته‌بندی سرم را افزایش داده‌اند. اما به‌هرحال شدت شیوع کرونا در کشور، تقاضای سرم به افزایش داده و بخشنامه عجولانه سازمان غذا و دارو در مورد محدودیت در توزیع سرم و ممنوعیت توزیع سرم در داروخانه‌ها، مشکلات بازار سرم را افزایش داد. بسیاری از بیماران کرونایی، در منزل تحت درمان هستند و توزیع سرم فقط در بیمارستان‌ها، تصمیم مناسبی نبود. ولی سرم‌سازی‌های بزرگی در کشور داریم و تولیدکنندگان داخلی امکان افزایش حجم تولید سرم را دارند و این کمبود هم به‌زودی برطرف خواهد شد.

اختراعی در خاتمه در مورد گلایه‌های مردم بابت گران بودن داروی رمدسیویر گفت: با توجه به افزایش تقاضای آمپول رمدسیویر، برای تامین مواد اولیه این دارو نیازمند واردات هستیم. البته به‌تازگی یک شرکت دارویی، تولید ماده اولیه رمدسیویر را آغاز کرده، ولی حجم تولیدات این شرکت به‌اندازه مصرف بازار دارو نیست. به‌هرحال رد پای دلالان در واردات مواد اولیه رمدسیویر هم محسوس است. ولی اگر تخصیص ارز به‌موقع صورت بگیرد، با در نظر گرفتن کاهش قیمت‌های اخیر مواد اولیه رمدسیویر، امکان تولید رمدسیویر با نصف قیمت فعلی وجود دارد و امیدواریم بتوان هر دوز رمدسیویر را باقیمت 250 الی 350 هزار تومان تولید کرد.


بیشتر بخوانید: قیمت های دستوری سیمان چه بلایی سر کارخانه ها می آورد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد