بیت کوین در ایران به رسمیت شناخته نشد

بیت کوین در ایران به رسمیت شناخته نشد

وضعیت قانون‌گذاری بیت کوین در جهان در حال تغییر است.

به گزارش بورس نیوز، وضعیت قانون‌گذاری بیت کوین در جهان در حال تغییر است.

السالوادور کوچک‌ترین و متراکم‌ترین کشور (از لحاظ جمعیت) در آمریکای مرکزی است. این کشور کوچک را اغلب افراد با طبیعت بکر و بی‌نظیر می‌شناسند، اما در روز‌های اخیر نام این کشور به صدر اخبار رمزارز‌ها انتقال پیدا کرده است. زیرا السالوادور به عنوان اولین کشور جهان، بیت کوین را برای خرید کالا‌ها و خدمات به رسمیت شناخته و آن را قانونی اعلام کرد. این کشور در حال حاضر از دلار آمریکا به عنوان ارز رسمی استفاده می‌کند.


بیشتر بخوانید:  اتریوم به زودی در موسسات محبوب می شود

ريیس جمهور السالوادور نقش بسیار پر رنگی در قانونی شدن بیت کوین در این کشور داشت. زیرا او متعقد بود که بیت کوین می‌تواند باعث اشتغال زایی در این کشور شود. در حالی که طرح قانونی کردن مبادلات با ارز دیجیتال در السالوادور طرفداران زیادی دارد، اما برخی نیز نگرانی‌های خود را در ارتباط با تاثیرات منفی استفاده از ارز‌های مجازی اعلام کرده‌اند.

دولت السالوادور 200 دستگاه خودپرداز بیت کوین را در سراسر کشور نصب کرده که مردم می‌توانند از آن‌ها برای تبادل بیت کوین با دلار آمریکا استفاده کنند.

ژاپن

ژاپن یکی از کشور‌های توسعه یافته از نظر صنعت و فناوری است که همواره به استفاده از تکنولوژی‌های جدید علاقه‌مند است. به همین دلیل دور از انتظار نبود که ژاپن به دنیای رمزارز‌ها و بیت کوین روی خوش نشان دهد.

در حال حاضر نیز ژاپن دارای پیشرفته‌ترین شرایط نظارتی در جهان برای ارز‌های رمزنگاری شده است و بیت کوین و دیگر ارز‌های دیجیتالی را تحت قانون خدمات پرداخت (PSA) به عنوان دارایی قانونی به رسمیت می‌شناسد.

یکی از مهم‌ترین اهداف پشت پرده این تصمیم، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیل پرداخت گردشگران بود. همین موضوع نیز باعث شد تا ژاپن به قطب معاملات بیت کوین در دنیا تبدیل شود.

جالب است بدانید که نه تن‌ها در حال حاضر چندین دستگاه خودپرداز بیت کوین در سراسر ژاپن وجود دارد بلکه یک شرکت ژاپنی (GMO Internet) اعلام کرده است که در صورت تمایل کارمندان به دریافت حقوق به صورت بیت کوین، این امکان را فراهم خواهد کرد.

بیت کوین در ایران

هر چند بیت کوین در ایران تا به امروز به رسمیت شناخته نشده، اما خبر‌های خوبی هم در این باره به گوش می‌رسد. نباید فراموش کرد سرعت رشد بیت کوین بسیار زیاد است و هرگونه تاخیر در قانون‌گذاری و تعیین تکلیف قانونی در کشور باعث خواهد شد تا افراد زیادی از این پدیده متضرر شوند.

البته درحال حاضر پلتفرم‌های معاملاتی ارز‌های دیجیتال در ایران به کاربران خود خدمات ارايه می‌کنند. والکس از محبوب‌ترین پلتفرم‌های مبادلات ارز دیجیتال در ایران است که کاربران می‌توانند برای خرید بیت کوین به سایت رسمی خرید بیت کوین این صرافی مراجعه کنند.

استرالیا

در دسامبر 2013، نماینده بانک ذخیره استرالیا مدعی شد هیچ قانونی مبنی بر عدم استفاده از بیت کوین در این کشور وجود ندارد. علاوه بر این، هیچ مانعی برای استخراج بیت کوین، مبادله یا پرداخت از طریق بیت‌کوین برای شهروندان این کشور وجود ندارد. در نهایت در جولای 2017، استرالیا از ژاپن پیروی کرد و ارز رمزنگاری شده بیت کوین را به عنوان پول قانونی پذیرفت.

بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید، از هر شش استرالیایی اکنون یک نفر دارای رمزارز است که ارزش کل دارایی آن‌ها به 8 میلیارد دلار می‌رسد. محبوب‌ترین رمزارز در کشور همچنان بیت کوین است و 9 درصد از مردم استرالیا در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند.

شاید جالب باشد بدانید از هر سه استرالیایی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند یک نفر معتقد بود که بیت کوین تا سال 2050 (1429) بر ارز‌های فیات چیره خواهد شد.

ایالات متحده

ایالات متحده به طور کلی موضع مثبتی در قبال بیت کوین اتخاذ کرده است، اگرچه چندین سازمان دولتی برای جلوگیری یا کاهش استفاده از بیت کوین برای معاملات غیرقانونی تلاش می‌کنند، اما مشاغل و سازمان‌های برجسته‌ای نیز مانند Dish Network، DISH، Microsoft، Subway از پرداخت بیت کوین استقبال کرده‌اند.

شبکه اجرايی جرايم مالی (FinCEN) که از ادارات وزارت خزانه‌داری آمریکا است از سال 2013 دستورالعمل‌های مختلفی در مورد بیت کوین صادر کرده است. خزانه داری، بیت کوین را نه به عنوان ارز، بلکه به عنوان مشاغل خدمات پولی (MSB) تعریف کرده است. این مشاغل مجبور به ارايه گزارش، ثبت سوابق و تایید هویت مشتریانی هستند که تراکنش‌هایی را به کیف پول‌های غیرقانونی (خصوصی) انجام می‌دهند.

کانادا

موضع کانادا مانند همسایه جنوبی خود، ایالات متحده، نسبت به بیت کوین، دوستانه است. در عین حال این اطمینان را نیز می‌دهد که بیت کوین برای پولشویی استفاده نخواهد شد. در راستای همین موضوع پارلمان کانادا در سال 2014 لایحه اصلاح عایدات حاصل از پولشویی را که شامل ارز‌های دیجیتال نیز می‌شود تصویب کرد.

بیت کوین از نظر آژانس درآمد کانادا (CRA) یک کالا محسوب می‌شود و تحت قانون اوراق بهادار تنظیم می‌شود، زیرا قسمت مهمی از مقررات تنظیم کننده اوراق بهادار برای صیانت از حقوق مردم تعریف شده است.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد