نگاه مثبت وزیر پیشنهادی اقتصاد به توسعه بسترهای تقویت بازار سرمایه

نگاه مثبت وزیر پیشنهادی اقتصاد به توسعه بسترهای تقویت بازار سرمایه

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد در ماه‌های اخیر از چند طرح برای بهبود شرایط بازار سرمایه، حمایت کرده که نشان‌دهنده نگاه مثبت وی به توسعه بسترهای تقویت این بازار است.

«پیمان حدادی» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تاکید بر اینکه تیم اقتصادی معرفی شده از سوی رییس جمهوری می‌تواند کمک کننده به بازار سرمایه و کل اقتصاد کشور باشد، افزود: وزیر پیشنهادی صمت و اقتصاد جزو افرادی هستند که می‌توانند با استفاده از تجربیات موجود در راستای واقعی‌سازی و شفاف کردن اقتصاد کشور و نیز از طریق بحث درآمدهای پایدار مالیاتی به بهبود معاملات بازار سهام کمک کنند.

حدادی با تاکید بر اینکه کابینه اقتصادی دولت باید نگاه ویژه‌ای را به بازار سرمایه داشته باشد، خاطرنشان کرد: کابینه اقتصادی دولت بهتر است در کنار سایر تصمیمات از جمله لغو قیمت‌گذاری دستوری، توجه زیادی را به بازار سرمایه داشته باشد، چرا که این بازار نسبت به سال‌های گذشته فعال‌تر بوده و ضریب نفوذ بالاتری را در مقایسه با سایر بازارها کسب کرده است.

مقابله وزیر پیشنهادی اقتصاد با انحصار و انحصار گرایی

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر بخواهیم فعالیت یک سال گذشته «سید احسان خاندوزی» را به عنوان نماینده مجلس و نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی کنیم، چند اقدام اساسی در راستای حمایت مستقیم و غیرمستقیم از بازار سرمایه در کارنامه وی قرار دارد که در کنار دیگر فعالیت‌های وی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

وی اظهار داشت: «احسان خاندوزی» نخستین فردی بود که در آبان ماه سال گذشته خواستار تزریق یک درصد تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی به صندوق بازار سرمایه شد که با این اقدام، حمایت‌ مستقیم خود از بازار سرمایه را نشان داد.

حدادی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی در حال مقابله با انحصار و انحصارگرایی است، افزود: فعالیت و پیگیری‌های قابل توجه وی باعث شد که اشخاص در بازار سرمایه قادر به دریافت مجوز شرکت سبدگردانی، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و کارگزاری باشند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با این اقدام «سید احسان خاندوزی» انحصار از نهادهای مالی بازار سرمایه در حال شکست است و در این امر باید به فعالیت‌های تیم جدید سازمان بورس هم نمره قبولی داد.

وی به دیگر اقدام وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی معتقد بر این است که بازار سرمایه باید در اختیار سهامداران خرد حقیقی قرار بگیرد که به دنبال چنین نظری، خواستار لغو برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در سال گذشته و نیز اردیبهشت ماه سال جاری شد.

بازار سهام، مستثنی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه

به گفته حدادی، از دیگر طرح های «سید احسان خاندوزی» در رابطه با بازار سرمایه، طرح مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه است که اجرای آن باعث حمایت غیرمستقیم از بازار سرمایه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی، سوداگری در بازار مسکن به حداقل خواهد رسید، گفت: این اقدام باعث می‌شود تا سوداگران در بازار مسکن فعالیتی نداشته باشند و سرمایه‌های موجود در اختیار مردم به جای ورود در بازار دارایی غیرمولد به سمت سایر بازارهای مولد از جمله بازار سهام سوق پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه شامل کالاهایی مانند طلا، ارز، خودرو و مسکن می شود و بازار سهام، مستثنی از این طرح است، افزود: قرار بر این است تا در راستای حمایت از معاملات بورس، طرح دریافت مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه در بازارهای رقیب با بورس اجرایی شود.

حدادی خاطرنشان کرد: با توجه به دانش و تجربه ای که وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی در مرکز پژوهش مجلس و نمایندگی داشته است می‌توان وی را به عنوان گزینه مناسب برای وزارت اقتصاد و حمایت از بازار سرمایه معرفی کرد.

به گزارش ایرنا، «سید احسان خاندوزی» از طرف رییس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی معرفی شده است. روز گذشته (یکشنبه) نمایندگان موافق و مخالف به طرح دیدگاه‌های خود درباره خاندوزی پرداختند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد