پیش‌بینی قیمت طلا و سکه 10 آبان 1401 / سکه وارد کانال جدید شد؟

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه 10 آبان 1401 / سکه وارد کانال جدید شد؟

قیمت طلا و سکه دیروز تحت تاثیر افزایش قیمت دلار قرار گرفت و روند صعودی داشت. سکه تمام بهار طرح جدید وارد کانال 15 میلیون تومانی شد و حدود 250 هزار تومان افزایش قیمت داشت. روند قیمت طلا در روزهای آینده چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت طلا و سکه برای دومین روز متوالی با وجود کاهش قیمت 4٫87 دلاری انس جهانی طلا بر مدار صعودی قرار گرفت. این فلز گران‌بها که به طور سیستماتیک متاثر از قیمت دلار و انس جهانی در بازار صعود و نزول دارد. در هفته‌های اخیر قیمت طلا از قیمت دلار در بازار داخلی و نوسانات آن تاثیر گرفته است.

در حال حاضر قیمت هر انس طلا 1,637٫89 دلار می‌باشد.

کانال جدید برای سکه تمام

دوشنبه 9 آبان 1401 قیمت دلار در بازار معاملات تهران بیش از 200 تومان افزایش داشت و قیمت سکه تمام بهار آزادی که روز گذشته در محدوده قیمتی 14 و 15 میلیون تومانی در نوسان بود اما امروز بیش از 250 هزار تومان افزایش قیمت داشت و رسما وارد کانال 15 میلیون تومانی شد.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز دوشنبه 15 میلیون 267 هزار تومان در بازار معامله شد. قیمت سکه طرح قدیم هم رشد قیمتی زیادی داشت و با بیش از 100 هزار تومان افزایش قیمت به 14 میلیون و 456 هزار تومان رسید.

مطالعه بیشتر: سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنعت نفت اثرگذار است؟

در هفته‌های گذشته افزایش و کاهش قیمت نیم و ربع سکه برابر بود. اما روز گذشته نیم سکه 70 هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد و با قیمت 8 میلیون و 350 هزار تومان در بازار معامله شد. ربع سکه اما رشد قیمت کمتری داشت و 20 هزار تومان نسبت به روز یکشنبه گران‌تر شد و به قیمت 5 میلیون و 300 هزار تومان رسید.

سکه گرمی که در دو روز گذشته بدون تغییر قیمتی در شرایط باثباتی بود. امروز 50 هزار تومان افزایش قیمت داشت و با نرخ 3 میلیون و 150 هزار تومان در بازار مبادله شد.

افزایش قیمت سکه،حباب سکه تمام طرح جدید را بیشتر از سایر قطعات سکه گران کرد و حباب این قطعه از سکه با 182 تومان افزایش به قیمت 2 میلیون و 434 هزار تومان رسید.

هر مثقال طلا در بازار به قیمت 5 میلیون و 885 هزار تومان رسید و بیش از 20 هزار تومان افزایش قیمت داشت. هر گرم طلای 18 عیار نیز با افزایش 5 هزار تومانی قیمت با نرخ یک میلیون و 361 هزار تومان معامله شد.

التهابات بازار طلا از بین رفته؟

ابراهیم محمد ولی عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران دلیل افزایش قیمت طلا در روزهای گذشته را ناشی از رشد قیمت دلار می‌داند و به تجارت‌نیوز می‌گوید: در هفته‌های گذشته برخی التهابات و اخبار باعث نوسانات قیمتی طلا در بازار بود اما الان تاثیر اخبار اجتماعی بر بازار از بین رفته و بازار کمی آرام گرفته و آنچه اکنون قیمت طلا را افزایش داده تحت تاثیر دلار است.

مطالعه بیشتر: روش‌های کسب درآمد با رمزارز اتریوم

او با ابراز امیدواری از این‌که بازار آرامی را در هفته پیش‌رو شاهد باشیم خاطر نشان‌ می‌کند: اشتغال و بهره پولی آمریکا همیشه بر نرخ انس جهانی تاثیرگذار است و این موضوع بدون شک در بازار داخلی طلای کشور اثر می‌گذارد. قیمت طلا در هر کشور متاثر از بازار ارز ، انس جهانی و سیاست‌های میان کشورها است و هم‌اکنون قیمت طلا به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست

انتظارات تورمی تقویت شده

در روزهای گذشته کارشناسان بازار طلا با تاکید بر افزایش نرخ تورم جهانی و کاهش ارزش دلار قیمت جهانی طلا را در روند افزایشی پیش‌بینی کرده بودند. این در حالی است که ابتدای سال جاری قیمت انس جهانی در محدود دو هزار دلار و 1900 دلار بود. اما در ادامه شرایط بهتر و با کاهش همراه شد.

برخی فعالان بازار معتقدند افزایش قیمت سکه و ورود به کانال جدید ناشی از تقویت انتظارات تورمی در بازار این فلز گران‌بها است، زیرا معامله‌گران این بازار در شرایط حباب سنگین هم حاضر نیستند فروش‌های خود را به صورت معنادار بالا ببرند. آن‌ها ممکن است حداقل در کوتاه مدت انتظار افزایش قیمت دلار را داشته باشند.

مطالعه بیشتر: افزایش فشارها برای استعفای وزیر صمت/ وزیر بعدی را فاطمی‌امین انتخاب می‌کند؟

در کنار این، گفته می شود که شرایط نزولی حاکم بر بازار سهام نیز تا حدی تقاضای بازیگران بنیادی را در بازار سکه بالا برده است. در بازار دلار نیز معمولا سطح عرضه بازارساز و مداخله وی زیاد است و این موضوع موجب می شود که بازیگران محتاط تر وارد بازار سکه شوند.

باید دید سطح قیمتی فعلی برای طلا و سکه از ثبات برخوردار است و یا باید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت؟ باید چشممان به بازار دلار باشد یا انس جهانی طلا؟

آخرین اخبار از تحولات بازارهای مالی را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی قیمت طلا و سکه امروز 9 آبان/ ریسک معامله طلا کاهش یافت؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد