دلار 50 هزار تومانی خریدار ندارد/ منتظر دلار 40 هزار تومانی باشید

دلار 50 هزار تومانی خریدار ندارد/ منتظر دلار 40 هزار تومانی باشید

بررسی بازار ارز نشان می‌دهد، دلار در هفته گذشته و با انتشار اخبار توافقات بین‌المللی کاهشی شده و در آستانه ورود به کانال 40 هزار تومانی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری برنا، بازار ارز و سکه همچنان زیر بمباران اخبار مثبتی قرار دارد که طی هفته‌های گذشته منتشر شده و به نظر می‌رسد، همچنان ادامه داشته باشد. آخرین موضوعی که می‌تواند ورود دلار به کانال 40 هزار تومانی را تسریع کند، گمانه زنی‌ها برای برقراری رابطه صرافی الانصاری امارات با ایران است.

به عبارت دیگر، مهم‌ترین نکته بازار طی روزهای گذشته زمزمه‌های برقراری رابطه‌ای است که حدود پنج سال از قطع شدن آن می‌گذرد. در بازار گفته می‌شود صفحه رسمی صرافی الانصاری امارات از آغاز همکاری خودش با صرافی‌های ایرانی جهت تسهیل انتقال ارز پس از 5 سال توقف معامله خبر داده است.

* دلار در تلاش برای باقی ماندن در کانال 50 هزار تومانی

بازار شنبه به واسطه اینکه بین دو روز تعطیلاتی قرار گرفته بود، معاملات کم‌حجم و کم‌رمقی را پشت سر گذاشت. قیمت دلار در این روز نیمه تعطیل همچنان در بازه 50 هزار و 200 تا 50 هزار و 700 تومان نوسان داشت.

دلالان و معامله گران بازار ارز معتقدند در یک هفته اخیر بازار نظری شده است؛ هر مقام سیاسی که یک نظر مثبت یا منفی می‌دهد، بازار را به‌دنبال خودش می‌کشاند؛ برای نمونه، وقتی در غیبت اخبار و مواضع رسمی نظرها بر تبادل زندانی بین ایران و کشورهای غربی بود، قیمت دلار هرات سطح حمایتی 51 هزار و 200 تومان را از دست داده و به کف 50 هزار و 700 تومان خورده بود.

در مقابل با صحبت جان کربی درباره اینکه برجام در دستور کار نیست، دوباره به بالای 51 هزار برگشت.

اما بازار شنبه با وجود اینکه نرخ دلار در 50 هزار و 700 تومان شروع به کار کرد، در ادامه به پایین ترین میزان خود در هفته های گذشته برگشت. معامله‌گران دلیل این عقب‌نشینی را همانطور که بیان شد، خبر بازگشایی صرافی الانصاری امارات می‌دانند.

معامله‌گران اعتقاد دارند ادامه انتشار اخبار در مورد توافقات بین المللی و مالی با کشورهای غربی و منطقه می‌تواند منجر به آزادی منابع بلوکه شده کشور در کره جنوبی و عراق شود و اگر این اتفاق بیفتد دلار می‌تواند کف مهم 50 هزار و 200 تومان را از دست بدهد و وارد کانال 40 هزار تومانی شود.

* ویژگی‌های فنی بازار ارز

بازار در طی معاملات روزهای گذشته به لحاظ فنی دو ویژگی داشته است. اولین ویژگی این بود که قیمت‌ها در بازار نسبت به یک کف ثابت بالا می‌رود و سقف می‌زند که این سقف‌ها هر روز کوتاه‌تر می‌شود. این سقف‌ها حکایت از یک مثلث در چارت فنی‌ها دارد. سقف‌های کوتاه نشان می‌دهد، نرخ بیشتر ظرفیت کاهش و نه افزایش دارد.

ویژگی دوم بازار این است که وضعیت اجاره ای دارد. در معاملات شنبه نرخ نقدی بازار بالای فردایی بود که به خودی خود نشان می‌دهد که حجم فروش فردایی در بازار بیشتر است. این موضوع نیز می تواند در نهایت به کاهش قیمت ارز در روزهای آینده منجر شود.

بازار اجاره ای زمانی رخ می دهد که معاملات فردایی سهم بیشتری از معاملات نقد داشته باشد. در این وضعیت اگر میل معاملات فردایی به سمت کاهش باشد یا کمتر از نرخ نقد معامله انجام شود، معامله گران انتظار کاهش قیمت در روزهای آینده را دارند.

* بازار طلا و سکه به کدام سمت حرکت می‌کند؟

در بازار طلا هم تکنیکال‌کاران طلای آبشده معتقدند، دو روز است قیمت مثقال طلای آبشده بالای کف معامله می‌شود و از آنجایی که بین میانگین متحرک قیمت میان مدت با کوتاه‌مدت فاصله افتاده است و به واسطه آن قیمت طلای آبشده می‌تواند افزایش پیدا کند و به سمت قیمت میانگین متحرک میان مدت حرکت کند تا فاصله بینشان کم شود.

در بازار سکه هم گفته می‌شود، قیمت حمایت 29 میلیون و 600 هزارتومان را سر راه دارد و با از دست رفتین این مرز،‌ حمایت بعدی کف 29 میلیون است که در صورت از دست رفتن این سطح،‌ سکه با فشار فروش می‌تواند تا مرز 27 میلیون پایین بیاید.

انتهای پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد