طلسم ورود سیمان به بورس کالا شکسته شد

طلسم ورود سیمان به بورس کالا شکسته شد

در نخستین روز عرضه سیمان در بورس کالا، 29 هزار و 700 تن از این محصول به فروش رفت. فعالان این صنعت امیدوارند با تداوم این مهم، همه شاهد شفافیت معاملات، واقعی شدن قیمت این محصول و رسیدن آن به دست مصرف‌کننده نهایی باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته نخستین عرضه سیمان در بورس کالا انجام شد.

دیروز 83 هزار تن سیمان برای فروش طی یک هفته (پنج روز کاری) توسط 9 یک شرکت عرضه شد که در روز نخست 29 هزار و 700 تن سیمان فروخته شد.

استقبال از خرید محصولات سیمانی در روز نخست عرضه آن نشان داد کشش بورس کالا برای عرضه این محصول زیاد است.

در این زمینه، رضا جمارانیان، ريیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور گفت: با عرضه سیمان در بورس، علاوه بر شفاف شدن قیمت‌، محصول به‌طور مستقیم به دست مصرف‌کنندگان نهایی، و نه دلالان و واسطه‌ها می‌رسد.

وی با بیان اینکه همواره قیمت‌گذاری دستوری مهمترین مشکل صنعت سیمان بوده است، تصریح‌کرد: عمده فروش در این صنعت به صورت سنتی است، به طوری که دلالان، بزرگ‌ترین خریداران این محصول هستند و در عمل کار توزیع را انجام می‌دهند و عمده سود نیز به جیب همین دلالان و واسطه‌ها سرازیر می‌شود.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: ‌از حدود دو سال پیش به دنبال تغییر این رویه بودیم، به همین منظور سامانه «سیمان‌یاب» ایجاد شد. اکنون سامانه سیمان‌یاب با فروش 30 تا 33 میلیارد تومانی، بزرگترین استارتاپ کشور محسوب می‌شود و در آینده نزدیک با تبدیل همین نرم‌افزار به یک شرکت و در ادامه بورسی کردن آن، سایر محصولات ساختمانی از جمله بتن، قیر و غیره را نیز در آن به فروش می‌گذاریم.

طلسمی که شکسته شد

وی با اشاره به قیمت 310 تومانی هر کیلوگرم سیمان در کشور، تصریح‌کرد: با این قیمت تقریبا هیچ محصولی را نمی‌توان در کشور پیدا کرد و این آفتی است که قیمت‌گذاری دستوری عامل آن بوده است و صنعت سیمان را با آن سرمایه‌گذاری‌های عظیم درگیر کرده است.

جمارانیان اضافه‌کرد: ‌این روزها به دلیل قیمت بسیار پایین سیمان، این محصول جایگزین بسیاری دیگر از مصالح ساختمانی شده و حتی از بلوک سیمانی به‌جای آجر و بلوک سفالی در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

وی افزود: دیروز طلسم ورود سیمان به عنوان مهمترین مصالح ساختمانی در توسعه هر کشور به بورس کالا شکسته شد.

جمارانیان افزود: به این ترتیب، به‌جای اینکه عده‌ای دلال و عمده‌خر به خرید این محصول اقدام و با قیمت‌گذاری دلخواه عمده سود توزیع را به جیب بزنند، مصرف‌کنندگان نهایی از جمله مجریان پروژه‌های عمرانی، سدسازی، راه‌سازی و حتی مشتریان خرد قادر به خرید با قیمت‌های پایین‌تر خواهند شد و سود آن به تولید بازمی‌گردد.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد