نخستین معامله برق تجدیدپذیر در بورس با قیمت 1995 تومان

نخستین معامله برق تجدیدپذیر در بورس با قیمت 1995 تومان

مدیرعامل بورس انرژی از پذیرش 8 نیروگاه تجدیدپذیر در بورس انرژی خبر داد و گفت: اولین معامله برق تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز بورس انرژی انجام و قیمت هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر 1995 تومان کشف قیمت شد.

علی نقوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: امروز اولین معامله برق تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز بورس انرژی انجام شد که قیمت هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر 1995 تومان کشف قیمت شد.

مدیرعامل بورس انرژی اظهار داشت: امروز در اولین عرضه برق تجدیدپذیر 700 مگاوات برق عرضه شد که هنوز در جریان معاملات قرار دارد.

وی افزود: تاکنون 8 نیروگاه تجدیدپذیر در بورس انرژی پذیرفته شده است، درحالی‌که بیش از 90 نیروگاه تجدیدپذیر در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید هزار مگاوات برق تجدیدپذیر دارند.

نقوی در مورد عرضه نفت خام در بورس انرژی هم گفت: نفت خام از طریق گواهی سپرده نفت خام معامله می‌شود که در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هر هفته این گواهی‌ها ارايه می‌شود. تاکنون معادل 148 هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی عرضه و معامله شده است.

وی همچنین در مورد گواهی سپرده گاز هم گفت: وزیر نفت به شرکت گاز دستور داده است که گواهی سپرده گاز طبیعی هم انجام شود، اما هنوز شرکت گاز درخواستی برای ارايه گواهی سپرده گاز طبیعی به بورس انرژی نداده است و حجم عرضه آن هم معلوم نیست.

مدیرعامل بورس انرژی در مورد خریداران گواهی سپرده گاز طبیعی گفت: شرکت‌های خصوصی که مخازن ذخیره‌سازی گاز در اختیار دارند، معادل گاز ذخیره‌شده گواهی سپرده در بورس انرژی عرضه می‌کنند و از طرفی خریداران هم این گواهی‌ها را خریداری و نسبت به تامین گاز موردنیاز اقدام می‌کنند.

نقوی افزود: صنایعی که میزان تقاضای آنها بالای یک مگاوات برق است، مکلفند از امسال حداقل یک درصد برق خود را از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین کنند که یا با احداث نیروگاه و یا با خرید برق سبز از بورس انرژی نسبت به تامین برق اقدام کنند.

وی در مورد مکانیزم تعیین قیمت برق تجدیدپذیر گفت: در برق تجدیدپذیر مدیریت مصرف وجود ندارد و به هیچ وجه خاموشی در کار نیست و اگر برای برق تجدیدپذیر عرضه‌شده در بورس متقاضی وجود نداشت، دولت موظف است به قیمت 70 درصد کشف‌شده در تابلوی بورس انرژی آن را خریداری کند.

به گفته نقوی؛ گواهی‌های سپرده انرژی در بورس قابل خرید و فروش است و صنایع مختلف می‌توانند برق موردنیاز خود را از طریق خرید گواهی سپرده تامین کنند.

مدیرعامل بورس انرژی درباره شیوه‌های تامین شرکت‌های تولید برق تجدیدپذیر گفت: با ابزارهای مختلف مانند گواهی سپرده، صندوق پروژه و ابزارهای بدهی می‌توانند به تامین مالی از طریق بورس انرژی اقدام کنند.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد