ضرر ایران خودرو 3 برابر شد / زیان‌ده‌ترین خودروی ایران خودرو چیست؟

ضرر ایران خودرو 3 برابر شد / زیان‌ده‌ترین خودروی ایران خودرو چیست؟

ایران خودرو در گزارش مالی سال 99 زیانی 15 هزار میلیارد تومانی را محقق کرده که نسبت به سال گذشته تقریبا سه برابر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با انتشار صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ کشور، بار دیگر زیان‌ده بودن این دو گروه خودروسازی مشخص شد. بر اساس آمار منتشر شده در وبسایت کدال، مجموع زیان خالص تلفیقی دو شرکت ایران خودرو و سایپا در سال مالی 99 معادل 33 هزار و 409 میلیارد تومان بوده که سهم ایران خودرو 21 و سهم سایپا 12 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

وضعیت مالی ایران خودرو

بر اساس گزارش سود و زیان، ایران خودرو در سال مالی 99 حدود 67 هزار میلیارد از فروش محصولات خود درآمد داشته که نسبت به سال گذشته رشدی 101 درصدی داشته است. البته هزینه تمام شده این محصولات نیز با رشدی 105 درصدی بیش از 78 هزار میلیارد تومان بوده است است. با این حساب زیان ناخالص این شرکت 11 هزار و 264 میلیارد تومان به ثبت رسیده است که نسبت به سال مالی گذشته 130 درصد بیشتر شده است.

با کسر سایر هزینه‌ها زیان ناخالص ایران خودرو به بیش از 15 هزار میلیارد تومان رسیده که رشدی 198 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. با توج به سرمایه 30 هزار میلیارد تومانی این شرکت، زیان خالص هر سهم این شرکت نیز بیش از 51 تومان به ثبت رسیده که البته با توجه به افزایش سرمایه بزرگ این شرکت در سال گذشته از شدت زیان کاسته شده است.

بر اساس این گزارش ایران خودرو در سال 99 در مجموع 464 هزار و 180 دستگاه خودرو به فروش رسانده که نسبت به سال قبل از آن رشدی 14 درصدی را نشان می‌دهد. از این میان فروش انواع پژوی این شرکت 336 هزار 373 دستگاه بوده که سهم 72 درصدی این محصول را نشان می‌دهد. سمند و دنا نیز به ترتیب با 12 و 11 درصد پرفروش‌ترین محصولات ایران‌خودرو بوده‌اند. بدین ترتیب کل فروش داخلی و صادراتی محصولات ایران خودرو بیش از 67 هزار میلیارد تومان بوده که با احتساب بهای تمام شده 78 هزار میلیارد تومانی 11 هزار میلیارد تومان زیان ناخالص تحمیل این شرکت کرده است. نکته جالب دیگر در این گزارش فروش 30 دستگاه پژو به خارج از کشور بوده که با قیمت 151 میلیون و 900 هزار تومان انجام شده است.

هر خودرو چقدر زیان‌ده است؟

بر اساس این گزارش در میان خودروهای تولیدی ایران خودرو، تنها دو خودروی رانا و وانت آریسان هستند که برای این شرکت سودآوری داشته‌اند این در حالی است که در سال مالی 98 کلیه خودروهای این شرکت زیانده بوده‌اند. در سال 99 ایران خودرو 12 هزار و 367 دستگاه رانا را با نرخ متوسط 129 میلیون و 858 هزار تومان به فروش رسانده که سود حاصل از این فروش 180 میلیارد تومان بوده است. در واقع هر دستگاه رانا برای ایران خودرو 14٫5 میلیون تومان سود داشته است. میزان سود هر دستگاه وانت آریسان هم 8٫8 میلیون تومان ثبت شده است.

اما زیان‌ده‌ترین خودروی تولیدی ایران‌خودرو هم از انواع سمند بوده که هر دستگاه از این خودرو 35 میلیون تومان ضرر روی دست ایران خودرو گذاشته است. هر دستگاه از گروه پژو و دنا هم به طور متوسط به ترتیب 25 میلیون و 15 میلیون تومان زیان داشته‌اند. البته در بخش سایرمحصولات 4852 دستگاه خودرو به فروش رسیده که زیان متوسط هر دستگاه از این محصولات 145 میلیون تومان ضرر به ایران خودرو تحمیل کرده است. تولید هر دستگاه دانگ‌فنگ هم برای این شرکت 45 میلیون تومان ضرر به همراه داشته است.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد