چرا مردم لیر ترکیه می‌خرند؟

چرا مردم لیر ترکیه می‌خرند؟

در روزهای اخیر اتفاق عجیبی در بازار ارز رخ داده و تقاضا برای خرید لیر افزایش یافته است. در شرایطی که قیمت لیر کاهشی بوده چرا تقاضا برای خرید این ارز افزایش یافته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار ارز در هفته گذشته با نوسانات کاهشی همراه شد، لیر نیز کاهش قیمت محدودی داشت. اما اتفاق عجیبی که در این بازار رخ داده این است که معامله‌گران بازار می‌گویند این روزها تمایل مردم برای خرید لیر ترکیه بیشتر از قبل شده است.

در شرایطی که قیمت لیر کاهشی است، چرا تقاضای بیشتری برای خرید آن وجود دارد؟

کامران ندری، اقتصاددان به تجارت‌نیوز می‌گوید: یک دلیل این اتفاق به اقتصاد ترکیه برمی‌گردد. اقتصاد این کشور مشکلی مشابه مشکل اقتصاد ایران مواجه است. تورم بالایی دارد و با سیاست‌هایی که اردوغان داشته ارزش لیر ترکیه در مقابل ارز‌های دیگر در حال کاهش است.

به گفته او، در این شرایط می‌توان گفت نسبت به سایر ارزها قیمت لیر در مقابل ریال افزایش نیافته و از سوی دیگر نیز وضعیت بازار ارز طی روزهای اخیر بهبود یافته است.

آنطور که ندری می‌گوید، سال‌هاست که ایرانی‌ها به ترکیه مهاجرت کرده‌اند و آنجا زندگی می‌کنند. در واقع علت دیگر این صف‌ها به اقتصاد ایران برمی‌گردد. متاسفانه مردم چشم‌انداز نگران کننده‌ای نسبت به آینده اقتصاد ایران دارند که باعث شده به دنبال مهاجرت یا سرمایه‌گذاری در ترکیه باشند.

ندری می‌گوید: کشور ترکیه از این شرایط نهایت استفاده را می‌کند تا کاهش ارزش برابری لیر در مقابل دلار را جبران کند اما این وضعیت برای اقتصاد ما نگران کننده است.

مسافرت به ترکیه نیز احتمالا یکی از علت‌های افزایش تقاضا برای خرید لیر ترکیه باشد. چرا که با گسترده‌تر شدن واکسیناسیون عمومی، تقاضا برای سفرهای خارجی زیاد شده است.

از سوی دیگر بین ایران و ترکیه این توافق امضا شده که مسافران ایرانی می‌توانند تا 90 روز بدون ویزا در ترکیه اقامت داشته باشند. همچنین هزینه سفر به ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است. به همین علت بیشتر ایرانی‌ها به دنیال سفر به ترکیه هستند و همین موضوع موجب افزایش تقاضای برای خرید لیر باشد.

مطالعه بیشتر: اتفاقات عجیب بازار ارز / خریدهای سفارشی دلار / صف خرید برای «لیر» ترکیه

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد