تامین مالی 6 هزار میلیارد تومانی یک شرکت سرمایه‌گذاری از بورس/ تولید آلومینیوم امسال به 300 هزار تن می‌رسد

تامین مالی 6 هزار میلیارد تومانی یک شرکت سرمایه‌گذاری از بورس/ تولید آلومینیوم امسال به 300 هزار تن می‌رسد

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با بیان اینکه امسال 6 هزار میلیارد تومان از طریق بورس تامین مالی می‌کنیم، گفت: تولید آلومینیوم در هلدینگ فلزی غدیر امسال به 300 هزار تن می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، امیرعباس حسینی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر امروز در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس آنچه در مجمع سال قبل این شرکت تصویب شد، طی مکاتباتی با وزیر دفاع و نیز مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، ساتا به عنوان سهامداران عمده «وغدیر» قرار شد نرخ اوره داخلی مشخص شود.

همچنین شرکت غدیر سهامدار عمده هلدینگ نفت و گاز پارسیان با 4 صندلی هیات مدیره است که البته یک صندلی دیگر هم مربوط به ساتا است که آن هم درواقع متعلق به غدیر است و در مرحله حسابرسی صورت‌های مالی نفت و گاز پارسیان و مذاکره با دولت برای مطالبات قطعی‌شده از دولت در حال انجام است.

وی در مورد اینکه مطالبات شما از دولت چقدر است، گفت: به حدود 8 هزار میلیارد تومان بابت تحویل اوره می‌رسد. همچنین عملکرد وغدیر نشان می‌دهد سودآوری غدیر امسال به حدود دو برابر رسیده است، البته در 9 ماهه بازدهی 67 درصد از دارایی‌ها در این شرکت اتفاق افتاده است.

وی همچنین گفت که یکی دیگر از کارهای ما اعمال مدیریت در هلدینگ‌ها و مدل‌های استراتژیک دخالت است که عملکرد شرکت‌ها را پایش می‌کنیم و شرکت‌هایی که کم‌بازده هستند یا واگذار می‌کنیم یا از آنها خارج می‌شویم و یا با شرکت‌های دیگر ادغام می‌شود و همچنین هلدینگ نفت و گاز پارسیان که 70 درصد آن متعلق به «وغدیر» است. این سهم بر اساس نظر سهامداران عمده به هلدینگ معدنی غدیر می‌رسد و سهم غدیر در این هلدینگ به 40 درصد خواهد رسید که به هلدینگ معدنی و نفت و گاز تغییر خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر این را هم گفت: تولید کنستانتره سنگ آهن به 4 میلیون تن می‌رسد، همچنین خط تولید فولاد نیریز که بعد از دو سال متوقف شده بود، وارد مدار می‌شود و در سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد و زنجیره ارزش فولاد با تملک معدن و همچنین پروژه کنتسانتره و گندله‌سازی تکمیل می‌شود.

حسینی همچنین گفت: فولاد ورق غدیر در سال 1402 به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین در صنایع فلزات غیرآهنی در شرکت آلومینیوم جنوب تولید ما از مرز 200 هزار تن گذشت و لوپ2 آلومینیوم تکمیل شد، در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در کشور هستیم و لوپ3 این کارخانه آلومینیوم در آذرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد که در آن صورت بزرگ‌ترین کارخانه تولید آلومینیوم و یکی از دومین کارخانه‌های بزرگ آلومینیوم در خاورمیانه خواهد شد.

وی همچنین گفت: عرضه و خرید و فروش آلومینیوم از طریق بورس کالا انجام می‌شود و تولید آلومینیوم در این هلدینگ معدنی به 300 هزار تن می‌رسد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر همچنین در باره هلدینگ سیمانی غدیر گفت: یک تکلیفی وجود دارد که محصولات سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود و هلدینگ سیمانی غدیر با نماد سغدیر موفق شد آماده عرضه در بورس تهران شود و به زودی این شرکت 8500 میلیارد تومانی به میزان 5 هزار میلیارد تومان سهام خود را در بورس عرضه می‌کند که با نماد سغدیر خواهد شد و به این وسیله تامین مالی خوبی برای شرکت سرمایه‌گذاری غدیر انجام خواهد شد.

حسینی در مورد هلدینگ صنعتی و معدنی غدیر هم گفت: برای ورود به بورس این هلدینگ وارد فاز ارزش‌گذاری شده، برآورد اولیه 70 هزار میلیارد تومان ارزش مالی آن است، همچنین برای تامین مالی پروژه‌های آینده غدیر و برای ارتقاء شفافیت و پاسخگویی اصرار داریم این هلدینگ‌ها وارد بورس شوند.

وی اضافه کرد: 8 هلدینگ زیر مجموعه غدیر در مجموع به اندازه 50 هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا دارد که با دلار 20 هزار تومانی حدود 20 میلیارد دلار پروژه در دست اجرا داریم و همچنین گروه مالی غدیر طرح بهینه‌سازی پرتفو به دو روش ساماندهی شرکت‌های کم‌بازده و بهبود پرتفوی دارایی‌های پربازده را در دستور خود دارد و اطلاعات این طرح‌ها نیز از نوع اطلاعات درجه الف به زودی در کدال منتشر می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر همچنین در مورد تامین مالی از طریق بورس گفت: با انتشار اوراق تبعی 2 هزار میلیارد تومانی اقدام به تامین مالی کردیم، بعد از آن اوراق تبعی صنعت و معدن به مبلغ 700 میلیارد تومان به زودی انجام می‌شود و در ادامه 4 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر می‌کنیم و در مجموع 6 هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی شرکت‌های خود منتشر می‌کنیم.

حسینی افزود: گروه مالی غدیر ارزش 15 هزار میلیارد تومان پرتفو دارد که سال آینده در بورس عرضه خواهد شد.

وی همچنین گفت: در راستای تامین برق برای پروژه‌های خود هفته گذشته پروژه نیروگاه خورشیدی کوشک راه‌اندازی شد که باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های تولید برق خواهد شد و تجهیزات این نیروگاه‌ها از به‌روزترین تجهیزات دنیا خریداری شده که در مجموع یک نیروگاه 800 مگاوات خورشیدی در اختیار داریم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر اظهار داشت: بر اساس سیاست وزارت نیرو و در راستای ماده 12 قانون بودجه مواد اولیه پتروشیمی را از وزارت نفت دریافت می‌کنیم و تولید برق با استفاده از نیروگاه خورشیدی انجام می‌شود. بازدهی دارایی‌های سرمایه‌گذاری غدیر در 9 ماهه به 67 درصد رسید و تلاش می‌کنیم با همین روال سودآوری را ادامه دهیم و به سهامداران سود خوبی هم اختصاص دهیم.

حسینی در مورد اینکه چه تعداد سهامدار حقیقی دارید و آیا سود سهامداران از طریق سجام پرداخت می‌شود، تصریح کرد: تعداد سهامداران حقیقی متفاوت است اما در حال حاضر 30 هزار سهامدار حقیقی داریم که در برخی مواقع تا 70 هزار سهامدار هم افزایش یافته اما سهم سهامداران حقیقی و حقوقی‌های کوچک و در مجموع سهم شناور به 20 درصد می‌رسد. سود کسب شده سرمایه‌گذاری غدیر را از طریق سجام واریز می‌کنیم و در حال حاضر سود معوقه برای حقیقی‌ها و حقوقی‌ها نداریم و تمام کسانی که در سجام شماره حساب دارند سود خود را دریافت کرده‌اند.

وی در مورد اینکه آیا به مردم توصیه می‌کنید مستقیم وارد بازار سرمایه شوند یا از طریق صندوق‌ها گفت: با توجه به میزان رشد بازارهای طلا، ارز و بورس تجربه نشان داده در بلندمدت بازدهی بورس مطلوب‌تر بوده، اما سهامدارانی که تخصص ندارند، توصیه کلی این است که از خرید سهام به روش نوسان‌گیری و یا بر اساس شایعات خودداری کنند، بلکه در مرحله اول سهام صندوق‌های ای تی اف و یا هلدینگ‌های چند رشته‌ای را خریداری کنند که دارای ریسک کمتری است، اما در عین حال توجه کنند که بازار سرمایه همراه با ریسک و نوسان است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر همچنین در مورد گاز نیروگاه‌های شرکت‌های زیر مجموعه غدیر گفت: یکی از خوراک‌های مهم صنایع پتروشیمی گاز مورد نیاز است. در این زمینه دو نیروگاه‌ مشترک هدف‌گذاری شده که برای صنعت فولاد و آلومینیوم به صورت نیروگاه غیرحرارتی احداث می‌شود که یکی از آنها نیروگاه 800 مگاواتی برق خورشیدی است که انجام شد و از محل مزایای صرفه‌جویی در ماده 12 قانون بودجه استفاده شد. همچنین دو نیروگاه در مجموعه غدیر در مرحله مزایده قرار دارد که تامین مالی انجام خواهد شد و 10 هزار مگاوات برق برای صنایع این هلدینگ تامین خواهد شد.

حسینی همچنین گفـت: در حال حاضر ارزش روز «وغدیر» به میزان 50 درصد کمتر از ارزش بازار است، یعنی ارزش 230 هزار میلیارد تومانی در این هلدینگ محاسبه شده است، در حالی که ارزش بازاری آن 130 هزار میلیارد تومان اعلام شده، بنابراین ظرفیت افزایش قیمت وجود دارد و ما بزرگ‌ترین هلدینگ چند رشته‌ای در کشور هستیم که سهام غدیر در آینده رشد خواهد کرد.

وی همچنین با توجه به انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق برای ارتقاء پرتفوی غدیر و هلدینگ معدنی گفت: در معدن جانجا در سیستان و بلوچستان که یک پهنه معدنی در مرز است به همراه شرکت توسعه معادن سرمایه‌گذاری می‌کنیم، همچنین در معدن جنگسر در آذربایجان غربی تیم‌های اکتشافی ما فعال شده‌اند و گزارش آن در کدال می‌آید و یکی از اولویت‌های ما توسعه معادن مرزی است و به محض اینکه پروانه بهره‌برداری این معادن به دست آمد، اطلاعات آن در کدال اعلام می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر همچنین یکی دیگر از پروژه‌های مهم هلدینگ غدیر را انتقال آب خلیج فارس و انتقال آب به سیستان و بلوچستان در طرح ممبران عنوان کرد و گفت: در قالب کنسرسیوم ممبران که یک سیت هیات مدیره داریم، در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

حسینی اضافه کرد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری غدیر با دارا بودن آلومینیوم جنوب بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در کشور است، بندر پارسیان در هفته گذشته برای تخلیه مواد اولیه تولید آلومینیوم با پهلوگیری کشتی 18 هزار تنی از مواد اولیه راه‌اندازی شد و ظرفیت مخازن این بندر تا 50 هزار تن ذخیره مواد اولیه تولید آلومینیوم دارد، با این حساب تولید آلومینیوم سالکو یا آلومینیوم جنوب که با بندر کناری آن تعریف شده است به زودی به 300 هزار تن می‌رسد.

وی در مورد صادرات نیز گفت: با توجه به اینکه کل آلومینیوم تولیدشده متقاضی داخلی دارد، فعلا از این بندر برای واردات مواد اولیه تولید آلومینیوم استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر اظهار داشت: در پتروشیمی هم بالاترین رقم فروش در هفته گذشته در پتروشیمی کرمانشاه زیر مجموعه وغدیر انجام شد که اطلاعات آن در کدال اعلام شد و همه پتروشیمی‌های این هلدینگ رشد خوبی داشته‌اند و این رشد سهام پتروشیمی‌ها تا 50 درصد مربوط به نرخ ارز بوده و بقیه آن مربوط به عملکرد مدیران در جهت بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید بوده است.

حسینی اضافه کرد: در بخش فروش محصولات پتروشیمی هلدینگ پتروشیمی غدیر به عنوان یک مرجع جهانی در تعیین قیمت به شمار می‌رود.

وی در پایان تاکید کرد: به زودی سیمان غدیر با نماد سغدیر و هلدینگ صنعتی معدنی با نماد کغدیر وارد بورس می‌شود.

در این نشست سید بابک ابراهیمی معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز گفت: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بزرگ‌ترین هلدینگ چند رشته‌ای است که طبق مصوبه مجمع بحث اوره یارانه‌ای کشاورزان را تامین کرده و در این زمینه مطالبه 8 هزار میلیارد تومانی از دولت دارد.

وی افزود: گرچه می‌دانیم دولت از نظر مالی در مضیقه است اما در تعامل با نهادهای بالادستی برای حفظ حقوق سهامداران سرمایه‌گذاری غدیر مطالبات خود از دولت را پیگیری می‌کنیم.

ابراهیمی تاکید کرد: با متنوع کردن شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ غدیر سعی می‌کنیم شرکت‌های سودده با بازدهی بیشتر را نگه داریم و میزان بازدهی این شرکت در 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته بیش از 67 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد