جزيیات افزایش 20 درصدی یارانه کالابرگ سه دهک کم درآمد

جزيیات افزایش 20 درصدی یارانه کالابرگ سه دهک کم درآمد

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزيیات افزایش 20 درصدی اعتبار کالابرگ الکترونیک برای سه دهک کم درآمد جامعه را توضیح داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با توجه به تکلیف قانون بودجه برای اجرای کالابرگ الکترونیکی به ویژه در خانوارهای کم درآمد و برای تهیه اقلام اساسی مصرفی خانوار، طرح کالابرگ الکترونیک از زمستان سال گذشته در کل کشور اجرایی شد، به گونه‌ای که اعتبار یارانه‌ای یک ماه قبل از پرداخت یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و این افراد می‌توانند در صورت تمایل و به صورت کاملا اختیاری از 10 قلم کالای مدنظر خریداری کنند و اعتبار آن را در پایان ماه همراه با واریز یارانه پرداخت کنند، اما چون امتیازی درمقایسه با یارانه نقدی در نظر نگرفته شده بود، میزان استقبال اندک و در حد 350 هزار خانوار در کشور بود.

اخیرا سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تشویق استفاده مردم از کالابرگ، در نظر گرفته است که برای افراد سه دهک پایین جامعه یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی در صورتی که 80 درصد از اعتبار یارانه‌ای خود یعنی 320 هزار تومان از مبلغ 400 هزار تومان یارانه هر فرد در این دهک‌ها را از 10 قلم کالای اساسی خریداری کنند، به میزان 20 درصد یعنی 80 هزار تومان برای هر نفر اعتبار اضافی در حساب سرپرست خانوارد شارژ خواهد شد.

در این زمینه علیرضا عسگریان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در شبکه اول سیما گفت: در هر دهک جمعیتی حدود 2.9 میلیون خانوار هستند که با بعد 3.3 نفر هر دهک حدود 7.8 میلیون نفر هستند، بنابراین سه دهک کم درآمد جامعه حدود 24 میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند.

وی گفت: افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی حدود 7.5 تا 8 میلیون نفر برآورد می‌شوند که یک دهک کم درآمد را در کشور تشکیل می‌دهند و برای استفاده از کالابرگ افراد سه دهک پایین جامعه طرحی به صورت اختیاری اجرا می‌شود که اگر سرپرستان خانوار از 10 قلم کالای مدنظر دولت که اقلام اساسی خوراکی هستند به میزان 320 هزار تومان در طول ماه خریداری کنند، آنگاه به میزان 80هزار تومان به ازای هر نفر در حساب افراد شارژ می‌شود.

وی گفت: خرید به میزان 320 هزار تومان لازم نیست در یک روز باشد بلکه می‌توان از 15 هر ماه تا 15 ماه آینده انجام شود.

به گفته عسگریان، کالاهای مشمول کالابرگ از اقلام تعزیراتی و قیمت‌گذاری هستند که شامل شیر، ماست، پنیر، تخم‌مرغ، مرغ، روغن، ماکارونی، برنج، گوشت گوساله، حبوبات و قندو شکر هستند و اگر افراد سه دهک پایین به صورت اختیاری به میزان 320 هزار تومان از این اقلام خریداری کرده باشند آنگاه به ازای هر نفر 80 هزار تومان معادل 20 درصد اعتبار یارانه‌ای به حساب آنها واریز خواهد شد.

معاون وزیر رفاه همچنین گفت: البته این طرح به صورت اختیاری انجام می‌شود، یعنی چه افراد سه دهک پایین جامعه یا افراد سایر دهک‌ها به صورت اختیاری می‌توانند یارانه ماهانه خود را به صورت نقدی استفاده کنند یا اینکه با اعتبار آن یک ماه زودتر از کالاهای مدنظر خریداری کنند که البته برای سه دهک پایین جامعه 20 درصد اعتبار اضافی شارژ خواهد شد.

وی تاکید کرد: هدف دولت این است که تا حد قابل قبولی تورم کالاهای اساسی را به این وسیله پوشش دهد.

وی همچنین در مورد اینکه مردم از چه فروشگاه‌هایی می‌توانند خرید کنند، گفت: طرف قرارداد این طرح 6 فروشگاه زنجیره‌ای در کشور و همچنین حدود 48 هزار فروشگاه معمولی هستند که در این فروشگاه‌ها 200 هزار بارکد مشخص شده است و دستگاه‌های بارکدخوان به میزان 45 تا 48 هزار فروشگاه نصب شده تعداد شعبات فروشگاه‌های زنجیره‌ای طرف قرارداد 9 تا 11 هزار فروشگاه است که تلاش می‌کنیم، به 15 هزار فروشگاه برسد در مورد فروشگاه‌های فردی هم تلاش بر این است که از 48 هزار به 55 هزار فروشگاه برسد.

عسگریان همچنین گفت: برای استفاده راحت از فروشگاه‌های طرف قرارداد در طرح کالابرگ الکترونیکی کافی است نرم‌افزار کاربردی «شما» را از طریق بازار و یا سایت وزارت رفاه و یا سایت شرکت فارا دریافت کرده و در روی گوشی خود نصب کنید که در آن موقع با وارد کردن کدملی سرپرست خانوار می‌توانید میزان اعتبار یارانه هر ماه و آدرس فروشگاه‌های مورد نظر را ملاحظه کنید.

وی همچنین تاکید کرد: در خرید 11 قلم کالای حاضر در کالابرگ برند خاصی مدنظر نیست، اما چون این کالاها مشمول کالای تعزیراتی هستند، قیمت مصوب دارند و مبنای محاسبه همان قیمت مصوب دولت خواهد بود.

عسگریان همچنین گفت: مردم برای اطلاع از میزان اعتبار یارانه‌ای خود می‌توانند از طریق نرم‌افزار شما مطلع شوند و اگر در هر ماه تا سقف 320 هزار تومان از کالاهای مدنظر خرید کرده باشند در سه دهک کم درآمد جامعه مشمول 20 درصد افزایش اعتبار یارانه‌ای خواهند شد.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد