سگینال سقوط هرات برای نرخ ارز/ دلار این هفته هم افزایشی است؟

سگینال سقوط هرات برای نرخ ارز/ دلار این هفته هم افزایشی است؟

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، هفته آینده را هم برای بازار ارز صعودی پیش‌بینی می‌کند و حتی عنوان می‌کند که احتمال ورود به کانال قیمتی بالاتر هم دور هم ذهن نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، دلار این هفته را در حالی آغاز کرد که تحت تاثیر سخنرانی روز تحلیف ريیس‌جمهور، به ادامه مذاکرات وین و احتمال حذف تحریم‌ها کمی خوشبین‌تر شده بود. با این حال در ادامه هفته بازار درگیر خبرهای منفی از مذاکرات برجامی و پیشروی طالبان در افغانستان شد.

همچنین بسیاری از معامله‌گران برای انجام معامله در انتظار معرفی فهرست وزرای پیشنهادی ريیس‌جمهور جدید بودند. حالا روند نرخ ارز در هفته جاری نشان می‌دهد ظاهرا این دسته از معامله‌گران با کابینه معرفی شده وضعیت را چندان مطلوب نمی‌بینند.

دلار آمریکا تا روز چهارشنبه به قیمت به 26 هزار و 700 تومان هم رسید. آن هم درحالی که دقیقا در همین دوره بازارساز نزدیک به 40 میلیون دلار در بازار متشکل ارزی عرضه کرد ولی حتی این حجم عرضه زیاد هم نتوانست افسار افزایش نرخ دلار را بکشد.

ورود دلار به کانال قیمتی جدید؟

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، هفته آینده را هم برای بازار صعودی پیش‌بینی می‌کند و حتی عنوان می‌کند که احتمال ورود به کانال قیمتی بالاتر هم دور هم ذهن نیست.

او توضیح می‌دهد: شهرهای بسیاری در افغانستان سقوط کردند و چند روز آخر هفته قیمت‌ها به خاطر همین موضوع بسیار بالا رفت. عملا دیگر دلار هراتی وجود ندارد. هر چند در برخی کانال‌ها، نرخ هنوز نرخ دلار هرات اعلام می‌شود اما معلوم نیست که آیا ریشه این قیمت واقعا به هرات باز می‌گردد یا نه. چون حتی نمی‌دانیم که طالبان قرار است با سیستم دلار در افغانستان و بانکداری در این کشور چه کند؟

افسری ادامه می‌دهد: هرات سومین شهر افغانستان و هم‌مرز با ماست، حتی قندهار هم که دومین شهر مهم این کشور بوده، سقوط کرده است. حالا فقط کابل مانده و به نظر می‌رسد دولت افغانستان دیگر جانی ندارد. این اتفاق بدی برای اقتصاد ایران است چون از یک سو ممکن است موج مهاجرت به کشور شکل بگیرد و از سوی دیگر حضور طالبان در همسایگی ما به طور بالقوه یک تهدید برای ماست.

البته او عنوان می‌کند که تنها دلیل افزایش نرخ ارز در ایران، مسيله افغانستان نیست و در داخل هم تعداد خریداران بسیار زیاد بوده و تقاضا بالا رفته است.

به گفته این کارشناس، معامله‌گران با وضعیت فعلی و با معرفی کابینه دولت جدید، چشم‌انداز خاصی را برای گشایش از راه مذاکرات وین متصور نیستند. افسری می‌افزاید: در کابینه عده‌ای تازه‌کار هستند و هنوز مواضعشان روشن نیست، برخی دیگر هم پیشتر امتحانشان را پس داده‌اند و بعید است کاری ازشان بربیاید. البته اساسا تا پول و ارزی به کشور وارد نشود، کاری هم از دست مسيولین برنمی‌آید.

او در نهایت خاطر نشان می‌کند که البته برخی مسيولان مهمی مثل اعضای شورای عالی امنیت معرفی نشده‌اند با این حال در کل ساختار کابینه برای شرایط فعلی کشور چندان خاص نیست و نمی‌تواند خوش‌بینی خلق کند.

مطالعه بیشتر: مردم درباره آینده دلار چه فکر می‌کنند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد