فروش سهام‌ عدالت فشار عرضه را زیاد می‌کند / سهام عدالت خود را نفروشید!

فروش سهام‌ عدالت فشار عرضه را زیاد می‌کند / سهام عدالت خود را نفروشید!

امروز بازار سهام با تحرکات مثبت شاخص کل آغاز به کار کرده است. ارزش معاملات بورس امروز در نیمه اول بازار هچنین به حدودا شش هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام امروز با تحرکات مثبت شاخص کل آغاز به کار کرد. شاخص کل بورس امروز مقاومت یک میلیون و 550 هزار واحدی را رد کرد و در کانال یک میلیون و 572 هزار واحد قرار گرفته است. شاخص هم‌وزن هم امروز در کانال 466 هزار واحد قرار گرفته و 10 هزار واحد منفی را به ثبت رسانده.

وامید، کچاد و پارسان امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص گذاشتند همچنین در نیمه اول معاملات بازار امروز سپید، شستا و کاما بیشترین تراکنش را ثبت کردند. امروز رکورد ارزش معاملات بورس در نیمه اول بازار شکسته شده است و ارزش معاملات به شش هزار میلیارد تومان رسیده است.

دیروز خبر فروش سهام عدالت منتشر شد و هنوز دقایقی از انتشار این خبر نگذشته بود که روابط عمومی سازمان بورس آن را تکذیب کرد. پیش از این هم به کسانی که سفارش فروش سهام عدالت خود را داده بودند مهلت داده شده بود تا لغو سفارش کنند تا در زمان فروش دارایی خود را از دست ندهند.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه درباره این موضوع می‌گوید: یکی از عوامل محدود کننده بازار سهام در حال حاضر چگونگی آزاد سازی سهام عدالت است. او می‌گوید: نحوه آزاد سازی سهام عدالت اگر متناسب با شرایط بازار نباشد و مقتضیات بازار در نظر نگرفته شود ضربه بزرگی به آن زده می‌شود. بنابراین باید برای کسانی که نیاز به نقدینگی دارند و فروشنده سهام عدالت‌اند، تمهیداتی در نظر گرفته شود که به وضعیت بازار ضربه‌ای وارد نشود.

اشتیاقی افزود: در فروش سهام عدالت باید رویه‌ای پیش گرفته شود که فشار فروش به بازار تحمیل نشود. در رویه فعلی هم فروشندگان ضرر می‌کنند و هم بازار متضر می‌شود.

این کارشناس بازار در توصیه به سهامداران برای فروش یا نگه‌داری سهام عدالت گفت: بهتر است افزاد سبد سهام عدالت خود را نگه دارند و با شرکت در مجامع 36 شرکت بورسی سالانه سودی را کسب کنند و هم با نگه‌داری سهام عدالت ارزش دارایی خود را حفظ کنند و از سهام عدالت به عنوان دارایی در پرتفوی خود سالانه انتفاعی را ببرند.

وی همچنین افزود: سهام 36 شرکت بورسی که در سهام عدالت حضور دارند از جمله نمادهای ارزنده و بنیادی بازار هستند که سهامداری در آن‌ها به سود افراد خواهد بود.

او می‌گوید: بهتر است قبل از آزاد سازی سهام عدالت افراد را توجیه کنند تا از دارایی خود حفاظت کنند و بعد از آن متناسب با شرایط بازار با درصدهای متفاوت سهام عدالت را آزاد کنند. آزادسازی یکباره سهام عدالت زیان بزرگی به سهامدار و بازار وارد می‌کند.

اشتیاقی همچنین درباره روند بازار سرمایه گفت: بورس در حال حاضر در شرایط مناسبی قرار دارد و مشکل خاصی آن را تهدید نمی‌کند. وی در این باره تشریح کرد: با توجه به شرایط کلان اقتصادی و شکل‌گیری انتظارات تورمی به واسطه کسری بودجه، بیشتر سهم‌ها در وضعیت خوب و ارزنده‌ای قرار دارند.

وی افزود: شاخص کل در روزهای گذشته با ثبات در محدوده یک میلیون و 550 و عبور از مقاومت خود روند جدیدی را در بازار شکل داده است. نرخ دلار هم نشان می‌دهد که با فرض احیای برجام از محدوده 23 هزار تومان کمتر نمی‌شود و این موضوع سیگنال مثبتی را به بازار داده است.

وی در بخش دیگری در این گفتگو گفت: در قیمت‌های فعلی بیشتر سهم‌ها، ارزنده هستند و جریان نقدینگی وارد شده به بازار در روزهای گذشته، نشان می‌دهد اعتماد از دست رفته افراد در حال ترمیم است.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد