صندوق‌ درآمد ثابت؛ کم ریسک ترین گزینه های سرمایه گذاری در بورس

صندوق‌ درآمد ثابت؛ کم ریسک ترین گزینه های سرمایه گذاری در بورس

در تمام دنیا صندوق‌های با درآمد ثابت، کم ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری هستند چرا که ریسک آنها نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم بسیار کمتر است.

اقتصادآنلاین طاهره گودرزی؛ محسن لالجینی معاون فروش و ارتباط با مشتری شرکت ترنج در گفت و گوی اختصاصی با اقتصاد آنلاین با اشاره به حضور فعال ترنج در سیزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: این یک نمایشگاه تخصصی است که پیش از این صرفا فعالان حوزه بورس، بانک و بیمه در آن حضور داشتند اما اتفاق خوبی که امسال افتاده حضور فعال شرکت‌های بلاک‌چین و ارایه دهنده خدمات مالی و سرمایه‌گذاری است که شاید بهتر باشد اسم این نمایشگاه در سال‌های آینده تغییر پیدا کند.

لالجینی ضمن اشاره به شرایط بازار در یک سال اخیر، افزود: بازار سرمایه طیف گسترده‌ای از گزینه های سرمایه گذاری در بورس را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. ذهنیت سرمایه‌گذاران این است که در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری‌ها ریسک پذیر بوده و ممکن است با زیان مواجه شوند. اما کم ریسک ترین گزینه سرمایه گذاری در بورس صندوق های درآمد ثابت هستند. پورتفوی صندوق های درآمد ثابت شامل انواع اوراق دولتی، سپرده های بانکی و مقدار کمی سهام می باشد. مزیت صندوق های درآمد ثابت نسبت به سپرده های بانکی سود بالاتر و ریسک پایینتر است.

معاون فروش و ارتباط با مشتری شرکت ترنج تصریح کرد: صندوق‌های درآمد ثابت بخشی از منابع خود را در اوراق مشارکت دولتی قرار می‌دهند که مستقیما توسط وزارت خانه‌های مرتبط تضمین شده است، از سوی دیگر بخشی از منابع‌شان نیز در بانک‌های معتبر قرار دارد و بخش خیلی کوچکی در سهام‌های با تقسیم سود بالا و P/E پایین و بسیار کم ریسک. در حال حاضر در برهه‌ای قرار داریم که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت بسیار مورد استقبال فعالان بازار قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: یکی از بهترین  گزینه های صندوق‌ درآمد ثابت، صندوق افرا است که به دلیل نقد شوندگی بسیار بالا و بازدهی خوب، با استقبال بالای فعالان بازار سرمایه مواجه شده است. این صندوق درآمد ثابت، طی شش ماهه گذشته، به بیشتر از شش هزار میلیارد تومان منابع تجهیز شده که این تجهیز منابع به خاطر استقبال خوب سرمایه‌گذاران بوده است. راه خرید واحد های صندوق درآمد ثابت افرا جستجوی نماد " افران" از  پلتفرم آنلاین تمام کارگزاری‌هاست.

محسن لالجینی اظهار کرد: تفاوت صندوق افرا با سهم‌های موجود در بازار سرمایه این است که نماد افرا هر روز نماد مثبت تابلو بورس است. سود این صندوق، روزشمار است و  هر زمان که مشتری اراده کند می‌تواند پول خود را نقد کند و به واسطه یک روز پول در حساب‌شان واریز می‌شود.

در ادامه معاون فروش و ارتباط با مشتری شرکت ترنج به خدمات دیگر این شرکت اشاره و بیان کرد: صندوق سهامی سرو پربازده‌ترین صندوق سهامی  در سال 99 بوده است. در شرایطی که بازدهی شاخص کل بورس سال گذشته 155 درصد بوده، بازدهی صندوق سرو نزدیک به 246 درصد بوده است و تقریبا هیچ یک سرمایه‌گذاران وفادار این صندوق، بدون سود از این صندوق خارج نشده‌اند یا نهایتا همگی سر به سر یا بدون زیان خارج شدند.

وی در ادامه افزود: در تمام دنیا صندوق‌های درآمد ثابت، کم ریسک‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری هستند. اما باید به این نکته اشاره کرد که تعریف ریسک در ایران بسیار با دنیا متفاوت است. به واسطه شرایط تورمی که در کشور وجود دارد، کم ریسک‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری در کوتاه مدت، صندوق درآمد ثابت است اما در بلندمدت به خاطر تورم، اتفاقا پر ریسک ترین ابزارهای سپرده‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. ممکن است ریزش بورس که از مرداد ماه سال گذشته شروع شد، بدترین اتفاق بورس ایران باشد اما سرمایه‌گذاران باید افق دیدشان بلند مدت ( چهار یا  پنج ساله) باشد. همانطور که وقتی یک زمین را برای آینده و فرزندانمان خریداری می‌کنیم و هر روز در بنگاه معاملاتی قیمت آنرا نمی پرسیم، نباید این کار را با سهم‌‌های پورتفو خود نیز انجام دهید. بهتر است مردم برای کاهش ریسک و ضرر احتمالی، پر بازد‌ه‌ترین صندوق‌های بورس را پیدا کنند و سرمایه‌گذاری را  از طریق این صندوق‌ها پیش ببرند.

لالجینی به خدمات دیگر شرکت ترنج اشاره کرد و گفت: از دیگر خدمات شرکت ما، سبدگردانی اختصاصی است که معمولا شرکت‌های بزرگ از آن استفاده می‌کنند. سبدهای موجود در شرکت مشاورسرمایه‌گذاری ترنج چهار دسته اند؛ سبد آسایش، سبد اعتدال، سبد تلاش و سبد تپش که به ترتیب سطح ریسک پذیری این صندوق‌ها بالاتر می‌رود. ریسک پذیری بالاتر یعنی احتمال زیان بیشتر در عین احتمال سود بالاتر.

وی تاکید کرد: سبد آسایش ما امروز بی نوعی تضمین  بدون ضرر را می‌دهد. چراکه 70درصد سهام سبد آسایش مربوط به صندوق افرا است. سرمایه‌گذاران با خیال راحت می‌توانند در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند چرا که اصل سرمایه را تضمین می‌کنیم. پیشنهاد ترنج به افرادی که نگران نوسانات بورس هستند و از طرفی به دنبال کسب سود از بورس هستند، سرمایه‌گذاری به صورت سبد آسایش است.

دیگر خدمات قابل ارايه مشاور سرمایه گذای ترنج در وب سایت این شرکت Toranjcapital.com قابل مشاهده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد