در بازار اقلام اساسی چه می‌گذرد؟

در بازار اقلام اساسی چه می‌گذرد؟

با گذشت دو ماه از سال، سری به بازار اقلام اساسی می‌زنیم تا از تغییرات قیمتی به ویژه بعد از ماه رمضان با خبر شویم.

به گزارش تجارت‌نیوز، در طول سال چندین بار قیمت اقلام اساسی سبد خانوار با نوساناتی روبه‌رو می‌شود که هر بار دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه بیش از پیش در تامین مایحتاج‌ اساسی خانوار دچار مشکل می شوند که در برخی مواقع چاره‌ای جز حذف کالا از سبد مصرفی وجود ندارد.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت مرغ، گوشت، قند، شکر، برنج، میوه و لبنیات از ابتدای سال تحت تاثیر عوامل مختلف گران شدند، درحالیکه مسيولان ذی‌ربط از فراوانی یا عدم تغییر قیمت کالاها خبر می‌دهند که با این وجود انتظار می‌رود آب از آب تکان نخورد.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت هر کیلو مرغ 30 تا 35 هزار تومان، گوشت گوسفندی 150 تا 170 هزار تومان، گوشت گوساله 130 تا 140 هزار تومان، شکر 10 تا 15 هزار تومان، قند 18 تا 20 هزار تومان، برنج ایرانی 28 تا 37 هزار تومان، برنج خارجی 23 تا 27 هزار تومان و چای 150 تا 180 هزار تومان است.

همچنین با ورود نوبرانه‌های تابستان قیمت در مغازه‌ها به حدی بالاست که بسیاری از خانوارها توان خرید گیلاس با قیمت 80 تا 100 هزار تومان، زردآلو 40 تا 70 هزار تومان، هلو 40 تا 50 هزار تومان، توت فرنگی 30 تا 50 هزار تومان و گوجه سبز 40 تا 60 هزار تومان را ندارند چرا که با یک محاسبه سرانگشتی برای خرید مقداری میوه نوبرانه و دیگر اقلام میوه و صیفی 300 تا 400 هزار تومان باید هزینه کرد که درآمد بسیاری از دهک‌های جامعه جوابگو نیست.

علی رغم آنکه بسیاری از مسيولان براین باورند که قیمت اقلامی همچون تخم مرغ، لبنیات، میوه، مرغ و شکر با نرخ تمام شده تولید فاصله دارد، اما از ابتدای سال گرانی این اقلام بیش از پیش بر خانوارها فشار وارد کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین خبرها از بازارهای مختلف را در صفحه بازار تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد