چرا دلار ارزان نشد؟ / معامله‌گران دست دولت را خواندند!

چرا دلار ارزان نشد؟ / معامله‌گران دست دولت را خواندند!

ورود دلار به کانال 27 هزار تومان دوام چندانی نداشت و قیمت دلار مجددا وارد کانال 28 هزار تومان شد. افزایش قیمت دلار در حالی است که ایران گفته به زودی به میز مذاکره بر می‌گردد. خبری که باید دلار را ارزان می‌کرد. اما نتوانست. چرا؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مهم‌ترین سیگنال کاهش قیمت دلار در بازار، خبری بود که وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد. او گفته بود ایران به زودی به میز مذاکرات هسته‌ای در وین بر می‌گردد. خبری که بازار ارز مدت‌هاست انتظار آن را می‌کشد و پیش‌بینی‌ها می‌گفت می‌تواند باعث ریزش قیمت دلار شود.

اما به نظر می‌رسد اخبار نگران‌کننده برای دلار قدرت بیشتری دارد و این اخبار بر قیمت دلار در بازار اثر گذاشته و اجازه نداد دلار در کانال 27 هزار تومانی بماند.

چرا دلار ارزان نشد؟

اما این اخبار نگران‌کننده چیست و چرا دلار ارزان نمی‌شود؟

اولین خبر به درخواست وزیر امور خارجه بر می‌گردد. امیر عبدالهیان در کنار خبر بازگشت به میز مذاکرات، درخواست آزادسازی 10 میلیارد دلاری از آمریکا را دارد. خبری که می‌گوید احتمالا ایران به این زودی به میز مذاکرات بر نمی‌گردد و حتی ممکن است خبر عبدالهیان برای بازگشت به میز مذاکره، نوعی حرف‌درمانی برای کنترل قیمت دلار باشد.

جز این، روز گذشته معاونت اقتصادی دولت درآمد نفتی شش ماهه ابتدایی سال جاری را لو داد. گزارشی که نشان می‌داد ایران در شش ماهه نخست امسال تنها 1٫2 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. اگرچه دولت این آمار را مثبت می‌داند اما همچنان یکی از کمترین درآمدهای نفتی در چهار دهه گذشته است.

آمار تجارت خارجی ایران هم چندان امیدوارکننده نیست. بر اساس آمار گمرک، ایران در شش ماه نخست سال جاری 21.8 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته اما در مقابل 23 میلیارد و 200 میلیون دلار کالا وارد کرده است.

نکته دیگر اینکه ایران فقط در شهریور ماه 6٫6 میلیارد دلار کالا وارد کرده است. آمار صادرات غیرنفتی در کنار صادرات 1٫2 میلیارد دلاری نفتی نشان می‌دهد تقاضا برای ارز بیش از عرضه است و همین سیگنال افزایش قیمت می‌دهد.

عامل دیگر این است که احتمال می‌رود درآمد نفتی اندک ایران، باز هم کمتر شود. چون آمریکا در حال رایزنی با چین است که خرید نفت ایران از چین را به کمترین میزان ممکن برساند.

چین مهم‌ترین و بزرگترین خریدار نفت ایران است و اگر مذاکره آمریکا و چین جواب دهد احتمالا باید منتظر کاهش بیشتر درآمد نفتی ایران هم بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس هم اخیرا در گزارشی اعلام کرده که کسری بودجه ایران در سال 1400 حدود 300 هزار میلیارد تومان است. اما دولت هنوز نگفته که برای جبران این کسری بودجه عجیب چه برنامه‌ای دارد.

اما کارشناسان می‌گویند هر راهی برای تامین این کسری بودجه به معنای افزایش نقدینگی و تورم است و این دو مساله هم قطعا به معنای افزیش قیمت دلار است.

بازار، دست دولت را خواند؟

اما اخیرا مساله دیگری هم در بازار ارز مطرح می‌شود و آن هم بازی دولت با قیمت دلار است. مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی چندروز پیش در یک برنامه تلویزیونی به نقش فعال بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار اشاره کرد و گفته بود: اگر این بازار در مقطعی با افزایش تقاضا نسبت به عرضه مواجه شود، بانک مرکزی با قدرت ورود پیدا کرده و این موضوع را مدیریت می‌کند.

اما زمانی که دلار از مرز 27 هزار تومان گذشت و به 28 هزار و 400 تومان رسید این سوال مطرح شد که چرا دولت مانع رشد قیمت دلار نشده است؟

همان زمان اقتصادنیوز در گزارشی نوشت احتمالا بانک مرکزی در تلاش است که از طریق ایجاد شوک در بازار، ارزهای خود را در قیمت بالا بفروشد. یعنی راهی جدید برای تامین کسری بودجه دولت و تامین بخشی از هزینه‌ها.

خبر بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای اگرچه معامله‌گران را وارد فاز احتیاط کرده است اما مجموع اخبار به نحوی است که می‌گوید قیمت دلار میل به افزایش دارد.

از طرفی دولت بارها با خبر بازگشت به مذاکرات و آزادسازی منابع ارزی، بازار را کنترل کرده و گویا معامله‌گران دست دولت را خوانده‌اند و کمتر به اخبار امیدبخش مخابره شده از طرف دولت توجه می‌کنند.

مطالعه بیشتر: پول نفت به سفره مردم می‌آید؟ / نفت 100 دلاری چه سودی برای ایران دارد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد