4 عامل موثر بر قیمت دلار / دلار ارزان می‌شود؟

4 عامل موثر بر قیمت دلار / دلار ارزان می‌شود؟

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی با بیان چهار عامل اثرگذار بر وضعیت بازار ارز در سال جاری، عنوان می‌کند که به آینده این بازار خوشبین است و انتظار افزایش قیمت ارز در 1400 را ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی، در تحلیل وضعیت بازار ارز در سال 1400 چهار عامل را معرفی و تاثیر هر یک را تصریح می‌کند. او می‌گوید:

1٫ بازار ارز به عنوان بخشی از اقتصاد ما تحت تاثیر مسايل سیاسی است پس اگر مذاکره‌ای صورت بگیرد، با این که اصلاح ساختاری در بازار صورت نگرفته، می‌تواند در میان مدت موجب کاهش تنش‌ها در بازار شود.

2٫ آمارهای پولی از جمله رشد نقدینگی نشان می‌دهد پول ملی ما تحت تاثیر تورم بالا مقداری از ارزش خود را از دست داده است، در دهه اخیر رشد اقتصادی هم نداشتیم. در چنین فضایی تضعیف پول ما در برابر سایر ارزها عجیب نیست. پس وضعیت داخلی اقتصاد وضعیت ریال در برابر دلار را به روشنی تصریح می‌کند.

3٫ من تصور می‌کنم بازار کالاهای اساسی در دنیا وارد روند قیمتی افزایشی آن هم برای بلند مدت شده‌اند و این می‌تواند موجب افزایش درآمد ارزی ما باشد. حالا چه نفت بفروشیم، چه محصولات کشاورزی، چه فلزات و….

4٫ برای محاسبه ارزش ارزها در برابر هم تورم کشورها مقایسه می‌شود. اگر تورم کشورهای مقابل ایران تورم قابل اعتنا داشته باشند شتاب کاهش ارزش پول ملی ما کمی کمتر می‌شود.

نظام‌های پولی دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته از جمله ایالات متحده اکنون در وضعیتی قرار دارند که خاص است و برای اولین بار است که آن را در جهان می‌بینیم. انتظاری که از نظام پولی بین‌المللی فعلی می‌رود این است که در آینده نزدیک شاهد تورم‌های قابل اعتنا در کشورهایی باشیم که مدت‌هاست این تورم‌ها را تجربه نکرده‌اند. از جمله پول‌هایی که این تورم می‌تواند بر آن اثر بگذارد دلار، یورو و ین است.

یک سوم قیمت دلار هزینه تحریم است!

رادپور تاکید می‌کند: صادرات غیرنفتی ما اکنون وضعیت خوبی دارد و حتی بیش از فروش نفت ما است مثلا از صنعت پتروشیمی حدود 40 میلیارد دلار درآمد ارزی داریم با این حال درآمد ارزی ناشی از آن با هزینه زیادی به کشور باز می‌گردد.

او باور دارد در حال حاضر یک سوم قیمت ارز ما مربوط به هزینه‌های ناشی از دور زدن تحریم‌های بانکی برای ورود ارز به کشور است پس اگر تحریم‌ها برداشته شود حتی اگر هیچ اتفاقی هم در فروش ما نیفتد قیمت ارز کمتر می‌شود.

این کارشناس عنوان می‌کند: ما در نظام ارزی بین‌المللی راحتی نمی‌بینیم مگر این که مسايل مربوط به تحریم را حل کنیم. با این حال من به وضعیت بازار ارز در سال 1400 خوشبین‌تر از 99 هستم و فکر می‌کنم ثبات بیشتری هم داشته باشیم. من به شخصه انتظار جابجایی رو به بالای شدید ارز برای امسال را ندارم.

رکود موقت بازار ارز

رادپور درباره تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بر بازار ارز سال 1400 نیز می‌گوید: انتخابات اثر سیستماتیکی ندارد. البته اثر مسايل سیاسی بر امور اقتصادی کمرنگ نیست ولی تاثیر انتخابات بر بازار ارز خیلی قابل توضیح نیست فقط به طور طبیعی کمی رونق بازارها کم می‌شود آن هم به دلیل نگرانی از سیاست‌های دولت بعدی. این رکود موقت است.

او ادامه می‌دهد: از نظر انتظارات ممکن است مردم به این دولت نسبت به دولت بعدی برای برقراری ارتباطات بین‌المللی خوشبین‌تر یا بدبین‌تر باشند. اگر همین افق‌هایی که حالا نسبت به برجام و رفع تحریم‌ها وجود دارد هم با آمدن دولت جدید مسدود شود، ناامیدی به بازار ارز هم سرایت می‌کند.

مطالعه بیشتر: 5 وعده برباد رفته روحانی در بازار ارز سال 99 / دلار 15 هزار تومانی چه شد؟

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد