دیواری کوتاه تر از "بورس" نیست

دیواری کوتاه تر از "بورس" نیست

مادامی که نرخ بهره، روندی صعودی داشته باشد؛ نتیجه مذاکرات و جهت نرخ ارز مبهم باشد؛ اجرای این 10 بند دولت برای بورس و وعده هایی همچون تزریق منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه و... عملیاتی نشود، این بازار به صورت کجدار و مریز روند فعلی خود را ادامه خواهد داد.

به گزارش بورس نیوز، روزهای رخوت‌آور بازارسرمایه کماکان ادامه دارد و حتی خبرهای خوب و وعده های سیاست گذاران هم بیش از یکی دو روز، روی وضعیت بازار سرمایه تاثیرگذار نیست.

علی صادقین کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این بازار را بیان کرد: شاخص هایی همچون نسبت P به E فوروارد،سود نقدی که بازارسرمایه پتانسیل اعطای آن را دارد، حجم سود تحقق یافته شرکت‌ها و نیز مقایسه سودآوری این بازار در مقایسه با بازارهای رقیب، حکایت از آن دارد که ارزش ذاتی شرکت‌ها با ارزش بازار آن ها همخوانی ندارد و بخش قابل توجهی از بازار سرمایه در حال حاضر از ارزندگی بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: معیارهای متفاوت حوزه تحلیل بنیادی و اقتصادی وجود دارد که می توان بر اساس آن‌ها اعلام کرد بازار سرمایه ارزنده است.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه در رابطه با تاثیر 10 بند دولت برای بازار سرمایه گفت: هیچگاه در کشور ما بازار سرمایه منجر به افزایش تورم نشده است. شاید انتظارات تورمی و گذار پول از بازار سرمایه به بازارهای دیگر از جمله بازار مسکن منجر به تلاطم در بازارهای دیگر شده باشد، اما بازارسرمایه هرگز به عنوان یک بازار ثانویه و تامین مالی کننده بنگاه‌های اقتصادی، به عنوان عاملی برای تورم عمل نکرده است.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: آنچه را در ایران منجر به تورم می شود، می‌توان در سه بخش تقسیم بندی کرد.

  1. بخش قابل توجهی نقدینگی که عمدتا به سیاست گذاران و سیاست های پولی بانک مرکزی بر می گردد
  2. کسری بسیار گسترده بودجه دولت از طریق تامین خلق پول بدون پشتوانه، استقراض از بانک مرکزی یا برداشت بی رویه از صندوق توسعه ملی
  3. افزایش هزینه تمام شده یا فشار هزینه ها که می تواند از تحریم‌ها، انتظارات تورمی و نیز جهش ارزی ناشی شود.

صادقین تاکید کرد: به نوعی می‌توان گفت این 3 عامل عوامل اصلی شکل‌گیری و افزایش تورم هستند اما؛ دیواری کوتاه‌تر از دیوار بازارسرمایه نبوده که تورم‌ را به آن گره بزنیم! به شدت تاثیر رشد بازار سرمایه در افزایش تورم را باید تکذیب کرد و با ادعای تورم‌زا بودن رشد بازارسرمایه و حمایت دولت از این بازار مخالف هستم. بازار سرمایه ویترین و آینه تمام‌نمایی از آنچه در اقتصادی کشور رخ می‌دهد بوده و به خودی خود سیگنال تورم یا منشاء جهش قیمت‌ها نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با راهکارهای پیشنهادی برای حمایت از این بازار و رونق دوباره بازار سرمایه اظهار کرد: حمایت از بازار سرمایه در اجرای همین 10بندی که توسط وزیر اقتصاد اعلام شده، از جمله با معافیت های مالیاتی، تشویق شرکت ها به ورود به بازار سرمایه، نگاه حمایت‌گرانه رسانه‌ای نسبت به بازار سرمایه، جهت دهی منابع تامین مالی به سمت بازار سرمایه به جای بازار پول و... امکان پذیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن باید بپذیریم که بخش قابل توجهی از شرکت‌ها و صنایع تولیدی بزرگ در کشور ما همچون پتروشیمی‌ها و صنایع فلزی از منظر خوراک نسبت به سایر تولیدکنندگان خارجی از مزیت رقابتی برخوردار هستند و اتفاقا باید در مورد این صنایع، تدابیری اندیشیده شود که امکان تولید و صادرات و فعالیت با حاشیه سود بالاتر را داشته باشند. اجرای این 10 بند به معنای حمایت دستوری از بازار سرمایه نیست و تاثیرگذاری روانی اجرای این 10 بند بر بازار سرمایه از تاثیر مستقیم اجرای این بندها بر سودآوری شرکت‌ها موثر و پررنگ تر خواهد بود.

صادقین تصریح کرد: البته مادامی که نرخ بهره، روندی صعودی داشته باشد؛ نتیجه مذاکرات و جهت نرخ ارز مبهم باشد؛ اجرای این 10 بند دولت برای بورس و وعده هایی همچون تزریق منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه و... عملیاتی نشود، این بازار به صورت کجدار و مریز روند فعلی خود را ادامه خواهد داد. اما با نزدیکی به فصل برگزاری مجامع، اتفاقات بهتری در بازار سرمایه ما رخ خواهد داد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد