رمزارزها بهترین گزینه برای کشورهای تحریم زده/...

رمزارزها بهترین گزینه برای کشورهای تحریم زده/...

ایران در روز گذشته با برگزاری نخستین اجلاس تکنوبلاک گام جدی در بحث فناوری بلاکچین و رمزارز برداشت. در این برنامه شاهد...

نخستین اجلاس جهانی انجمن‌های رمزارز دنیا و فعالان حوزه بلاک‌چین با عنوان «تکنوبلاک» با حضور فعالان ایرانی و نمایندگان متعددی از کشورهای روسیه و ترکیه، روز گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. این کنفرانس با حضور فعالین و خبرنگاران داخلی از ساعت 9:30 صبح تا حوالی ساعت 19 بود. در بخش ابتدایی مقامات ایران، روسیه و ترکیه سخنرانی داشتند. در بخش دوم برنامه که از ظهر شروع شد؛ چندین پنل تخصصی پیرامون رمزارزها و بلاکچین اجرا شد. در ادامه همراه گزارش باشید تا نگاهی به سخنرانی‌های نخستین اجلاس جهانی تکنوبلاک داشته باشیم.

تاثیرات فناوری بر اقتصاد کشورها

سیروس وطنخواه، ريیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و ريیس شورای سیاست‌گذاری همایش تکنوبلاک گفت: امروزه نوآوری‌های فناورانه از جنبه‌های کلیدی صنایع هستند. نوآوری‌های فناورانه نیازمند بستر لازم است. بستری که امروزه به اقتصاد دیجیتال معروف است.

وطنخواه اظهار کرد: در اهمیت اقتصاد دیجیتال در کشورها آمارهای مختلفی وجود دارد. فناوری‌های دیجیتال مفاهیم اولیه اقتصاد را هم متحول می‌کند. در سال 2009 و وقتی نخستین بار رمزارزها وارد جهان شد، اینترنت برای نخستین بار جهت انتقال ارزش وارد کار شد.

وی افزود: تاثیرات این فناوری و کاربرد آن بر اقتصاد کشورها قابل توجه است. به همین خاطر سیاست‌گذاران و ناظران جهان در تلاش هستند تا تعادلی بین فین تک و ابزارهای مالی ایجاد کنند.

مصرف انرژی دغدغه اصلی است

رضا باقری اصل، معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از سال 2008 که اولین کش سیستم یعنی بیت‌کوین ایجاد شد، پنج سال طول کشید تا مفهوم بلاکچین وارد حوزه قانون‌گذاری کشورها شود. در نوامبر 2021، شاهد اوج قیمت بیت‌کوین بودیم و در سه ماه ارزش آن نصف و امروز به یک سوم رسیده است. در کنار منافع باید نگاهی به مضرات داشت. بدون کنترل‌ مضرات، امکان رشد، با مشکل مواجه خواهد شد. می‌توانیم از این ابزار برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کنیم.

باقری اصل اظهار کرد: یک مسيله در مورد این صنعت وجود دارد و آن مصرف انرژی است. مصوبه‌ای به تصویب کمیسیون رسید و امیدواریم تصویب شود. البته مایننیگ جنبه کوچکی از چیزی است که از این فناوری انتظار داریم. این فناوری منفعت عمومی دارد و بیشتر بازیگران آن جمعیت جوان هستند.

وی افزود: با توجه به مسايل بورس، گرایش به کریپتو در ایران افزایش یافت. ما به دلیل تغییر جهت بازار بود که رمزارزها در کشور نقش ویژه‌ای داشت. همچنین کاهش ارزش دارایی‌ها در این امر موثر است. در کشور ما بسیاری از این فناوری استفاده می‌کنند.

45 درصد مردم ترکیه سیستم الکترونیک نداشتند

گوکان هازنداراغلو مدیر تجاری شرکت زی پی گفت: ما در ترکیه و اروپا به سیستم پرداخت‌های سنتی پایان دادیم. 45 درصد مردم ما از پلتفرم‌های الکترونیک استفاده نمی‌کردند که این رقم زیادی است. در دوره 5 ساله توانستیم برای این 45 درصد سیستم‌های کارتی ایجاد کنیم. دسترسی به سیستم‌های پرداخت جایگزین بسیار راحت است. از این طریق می‌توان پرداخت‌ها را راحت انجام و در هزینه‌ها و فرصت‌ها صرفه‌جویی شود.

هازنداراغلو اظهار کرد: جمعیت 45 درصدی ترکیه در 5 سال از سیستم مالی استفاده نداشت که ما در جریان تحقیقات خود بدان پی بردیم. در سال 2013 متوجه شدیم، باید کیف پول ایجاد کنیم. فناوری ایتک یک تکنولوژی به روز است و بانک‌ها از آن استفاده می‌کنند. 14 میلیون کاربر داریم. از کیف پول به عنوان کارت‌ها اعتباری استفاده می‌کنیم و این کار از طریق موبایل کاربران قابل انجام است.

همکاری ترکیه و ایران در بازار تجارت الکترونیک

ضیا کزلتان، هماهنگ‌کننده تجاری شرکت ای تجارت ترکیه گفت: همه از تجارت الکترونیک بهره می‌برند، ما سیستم خود را ایجاد کردیم و بسیاری از این سیستم استفاده کردند. این سیستم شبیه دیجی کالا در ایران است. در حال حاضر بیش از 200 سیستم پرداخت به سیستم ما وصل شده است. هدف ما ایجاد بازار تجارت الکترونیک بین‌المللی در ترکیه است. نمایندگان زیادی از ایران خواهان همکاری با ترکیه هستند و ما برای همکاری با نمایندگان ایرانی اعلام آمادگی می‌کنیم.

کزلتان اظهار کرد: ما یکی از بزرگترین شرکت‌های باربری هستیم و سیستم‌های پرداخت وسیعی داریم. تجارت الکترونیک در ترکیه در حال توسعه است. شرکتی داریم که حجم تجارت الکترونیک آن به بیش از 16 ونیم میلیون دلار رسیده است. شرکت‌های ما حتی وارد نزدک نیز شده است. بازار تجارت الکترونیک در دوره کرونا رشد زیادی داشت و توانستیم در یک سال همه‌گیری پیشرفتی به اندازه پنج سال داشته باشیم.

وی افزود: بیشترین خرید و فروش ترکیه در استانبول انجام می‌شود و بعد از آن آنکارا را داریم که حجم تجارت در آن به 390میلیارد لیر ترکیه رسیده است. انتظار داریم این رقم امسال به 500میلیارد لیر ترکیه برسد.

نظاره‌گری هوشمند بهترین نگاه است

توانگر، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بلاکچین مبحثی در لبه دانش است و همه دنیا، دانش اندکی در این باره دارند. لذا برای آنکه مقرراتی در این زمینه نوشته شود، نیاز داریم تا دانش تصمیم‌گیران در این باره را افزایش دهیم. احتمالا درباره زمانی کوتاه‌ مدت در زمینه اکسچنج ‌ها اتفاقی نداشته باشیم. اگر اکسچنج‌ها وارد بحث خدماتی شوند، این اتفاق زودتر میفتد.

توانگر اظهار کرد: سناریو دیگر نیز سناریو سلبی است. با توجه به رشدی که در فین‌تک ها شاهدیم، این سناریو پایدار نخواهد بود. نظاره‌گری هوشمند بهترین نگاه است. چالش‌ها به تدریج رفع خواهد شد و به تدریج در فضای رمزارز شاهد قاعده‌مندی خواهیم شد. ما با رویکرد استقلال به بحث رمزارز نگاه می‌کنیم. استقلال کشور هم به این موضوع مرتبط است.

ضرورت ورود بورس به حوزه رمزارزها

حسین اسلامی ريیس نصر تهران گفت: بیشترین نگاه مردم به رمزارزها نگاه سرمایه‌گذاری است. عامه مردم برای حفظ قدرت پول به سراغ سرمایه‌گذاری می‌روند. وقتی مخاطبین زیاد شود، قانون‌گذاری مطرح می‌شود. قانون‌گذاری انتقادهایی را به همراه دارد. بخش خصوصی جلوتر از دولت است. دولت باید ابهامات را رفع کند. اگر موضوع اصلی تبادل و استفاده به عنوان ابزار پرداخت نباشد، بانک مرکزی نباید تصمیم بگیرد بلکه سازمان بورس باید وارد موضوع شود.

غیرمتمرکز بودن رمزارزها مسيله مهم در روسیه

آنتون تکاچف، نماینده مجلس روسیه در پاسخ به این سوال که وضعیت قانون‌گذاری حوزه رمزارزها در روسیه چگونه است؟ گفت: در وضع قوانین در روسیه ابعاد مختلفی وجود دارد. اگر شخص سرمایه‌گذاری قانونی داشته باشد، می‌تواند با محدودیت‌های متعددی روبه‌رو شود. شخص حقیقی می‌تواند در روسیه تا 10 هزار دلار سرمایه‌گذاری داشته باشد. بخش مالیات مسيله دومی است که در این زمینه دخیل است. بحث سوم لایسنس کردن این فعالیت‌ها است.

تکاچف اظهار کرد: در بازار رمزارزها اجازه سرمایه‌گذاری تا صد میلیون روبل وجود دارد. همه این فعالیت‌ها باید مجوز قانونی داشته باشد و مدیریت این فرآیند نیازمند مجوز است. غیرمتمرکز کردن این فعالیت‌ها از اهداف مهم است که می‌تواند بخش مالی کشور را تحت تاثیر قرار دهد و به زندگی مردم هم ضرر وارد کند.

استفاده از رمزارزها برای تبادل کالا

الکساندر براژینکوف، ريیس انجمن بلاکچین روسیه گفت: وقتی قانون وضع شود، صرافی‌های روسیه ایجاد خواهند شد و می‌توانیم بدون آمریکا مسايل مربوط به صرافی‌ها را حل کنیم و با کشورهای دوست تبادل کنیم. همه علاقه‌مند هستند که در روسیه این حوزه سریع‌تر قانونی شود. دولت‌های غربی اقدامات عجیبی درباره روسیه لحاظ کردند که ما می‌توانیم در این زمینه باهم همکاری کنیم. ما می‌توانیم از رمزارزها برای تبادل کالا بین کشورهای مختلف استفاده کنیم. اگر رمزارزها را قانونی کنیم می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

ترجمه اشتباه کریپتوکارنسی چالش بزرگ بود

محمد طهرانی، بنیان‌گذار آزمایشگاه بلاکچین دانشگاه خاتم گفت: وقتی بیت‌کوین به عنوان متمرکزترین بلاکچین موجود متولد شد، رمزارزهای جدیدی ظهور کردند. بلاکچین پا به پای قانون‌گذار حرکت کرد اما در ابتدا چند چالش داشتیم. اول اینکه کریپتو کارنسی رمزارز ترجمه‌ شد و این موضوع چالش‌هایی به وجود آورد. اگر ما بخواهیم فضای دارایی‌های دیجیتال را دسته‌بندی کنیم، می‌توانیم سه دسته متصور شویم. دارایی‌های پرداختی، اوراق بهادار و توکن‌های کاربردی.

طهرانی اظهار کرد: فقط دارایی‌های پرداختی است که بانک مرکزی می‌تواند در آن قانون‌گذاری کند. توقع داشتیم بازار سرمایه نقش بیشتری در این موضوع داشته باشد که این اتفاق نمی‌افتاد. در ایران مدت‌های زیادی است که تحریم‌ها وجود دارد. ما در پرداخت‌های خرد و کلان ظرفیت داریم که به سمت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی برویم.

بلاکچین در حوزه مدیریت شهری

علی‌اصغر قايمی، عضو شورای شهر تهران گفت: مسيله تغییرناپذیری، حفظ تاریخچه و... مسايلی است که از بلاکچین انتظار داریم. به تازگی حادثه‌ای برای شهرداری تهران اتفاق افتاد و اطلاعاتی از دسترس و دوباره بازیابی شد. ممکن است این اتفاق دوباره بیافتد. مسيله مهمتر در اقتصاد شهری آن است که شهرداری‌های ما خوداتکا هستند. باقی خرج و دخل شهرداری‌ها باید از کارکرد خودشان تامین شود. امسال شهرداری پیش‌بینی 60هزار میلیارد تومان اعتبار کرده است.

روسیه از مدل بورسی ایران استفاده می‌کند!

ویکتور گونچاروک، معاون ريیس انجمن بلاکچین روسیه گفت: ایرانی‌ها تجربه ویژه‌ای در زمان تحریم‌ها کسب کرده‌اند که می‌توانند با ما درمیان بگذارند. انجام کسب و کار در شرایط تحریمی برای ما بسیار مهم است. دیداری با ريیس بانک مرکزی ایران در روسیه داشتیم و مدل‌های مختلفی را برای انجام تراکنش‌های بررسی کردیم. بخش‌های مالی بلاکچین در سیستم سندباکس مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به شرایط موجود، خدمات کریپتو کارنسی می‌تواند نقش عمده‌ای در این زمینه برای رفع مشکلات ایجاد کند.

گونچاروک اظهار کرد: با امکانات ماینینگ ایران آشنا شدیم. در روسیه نیز تمایل زیادی به این حوزه وجود دارد. از آنجا که کشور ما نقش بسزایی در این حوزه دارد، می‌توانیم در این زمینه همکاری خوبی داشته باشیم. همچنین در زمینه بورس دو کشور نیز می‌توان همکاری‌های زیادی انجام داد. از آنجا که بورس شما تجربه زیادی در شرایط تحریمی دارد، ما آماده هستیم که از مدل بورس شما در روسیه استفاده کنیم.

توجه به عمق بازار در تجارت جهانی

احمد صالحی، نماینده سازمان توسعه تجارت گفت: رمزارز در حوزه تجارت خارجی به ایران می‌تواند کمک کند. مسیرهای تجارت خارجی با رمزارز بهتر پشت سر گذاشته می‌شود. بعد از سه دور افزایش نرخ بهره در آمریکا هنوز تورم نزولی نشده است. آمریکا در حال ورود به رکود است.

صالحی اظهار کرد: یک پیش‌بینی وجود دارد که کریپتو جایگزین فیات خواهد شد. اراده بانک مرکزی و وزیر صمت استفاده از این ظرفیت در حوزه تجارت خارجی و واردات است. ایران و روسیه تراز تجاری همگامی ندارند. صادرات روسیه اسلحه، گندم و انرژی است. ایران و روسیه در تلاش هستند، تراز تجاری بالانس داشته باشند.

وی افزود: چالش بعدی تورم و افت ارزش ریال است. عمق بازار در تجارت بین‌الملل بسیار مهم است. چینی‌ها نقش پررنگی در تجارت دنیا دارند، در نتیجه درگیر شدن آنها در این زمینه مهم است.

دغدغه‌های باورنکردنی صرافی‌ها در ایران

جواد دادگر، قايم مقام مدیرعامل صرافی او ام پی فینکس گفت: قانون‌گذاری به صورت کلی دغدغه یک صرافی نیست اما در ایران این دغدغه را داشتیم. در ایران و فضای بین‌المللی موضوعات تکنیکال دقیقی وجود نداشت. زیرساختی جدید طراحی و شروع به توسعه آن کردیم. برای این زیرساخت معماری مایکرو سرویس را انتخاب کردیم.

دادگر اظهار کرد: در معماری مایکرو سرویسی فرایند به‌روزرسانی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. مورد دیگر افزایش دسترسی سیستم است. این معماری به ما امکان اسکیل کردن سریع‌تر برای افزایش کاربر می‌داد.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد