پیش‌بینی قیمت دلار / دلار دوباره رکورد می‌زند؟

پیش‌بینی قیمت دلار / دلار دوباره رکورد می‌زند؟

در آخرین نرخ اعلام شده برای قیمت دلار، قیمت آن به 28 هزار و 400 تومان رسیده است و این رقم نسبت به ابتدای سال تا به الان با رشد عجیبی رو به رو شده است. کارشناسان بازار ارز پیش‌بینی کردند قیمت دلار با توجه به رشد تورم در کشور تا پایان سال محدوده‌های بالاتری را ببینید.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار امروز به 28 هزار و 400 تومان رسید. این رقم در حالی است که نرخ دلار نسبت به هفته‌های گذشته با رشد عجیبی رو به رو شده است.

شب گذشته علی نادری عضو رسانه‌ای دولت به ایسنا گفته بود: «کمتر از 100 روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از 3٫5 میلیارد دلار از منابع مسدود شده ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.» اما چرا بازار ارز به این خبر واکنشی نشان نداد و با کاهش قیمت همراه نشد؟

میثم رادپور، کارشناس بازار ارز در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: همچنان فشارها در بازار ارز پابرجا هستند. این فشارها ناشی از ضعف اقتصادی در کشور است. در حال حاضر با توجه به تورم بالا و رشد نقدینگی، دلار امکان افت قیمت را ندارد.

این کارشناس بازار ارز درباره پیش‌بینی قیمت دلار بعد از مذاکرات برجام می‌گوید: اگر در کوتاه مدت مذاکرات به نتیجه برسد احتمال کاهش قیمت دلار وجود دارد اما به دلیل وجود فاکتورهای اقتصادی منفی روند قیمتی به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نیست.

رادپور در این باره توضیح می‌دهد: اگر در مذاکرات برجام گشایشی حاصل نشود، نرخ دلار رقمی نزدیک به تورم دارد. به عبارت دیگر تا پایان سال دلار ممکن است به محدوده 30 هزار تومان هم برسد.

وی درباره قیمت واقعی دلار تشریح کرد: در حال حاضر هم قیمت دلار با تورم رشد کرده است. اگر به خاطر داشته باشید دوره‌های ثبات قیمت دلار رفته رفته کم شده و مقاطعی که با جهش قیمت ارز رو به رو بوده‌ایم کوتاه‌تر شده است.

رادپور در این باره توضیح داد: طی چند سال گذشته منابع ارزی کشور تحلیل رفته و دسترسی به آن‌ها کم شده است. همچنین آثار تحریم بر درآمده‌های نفتی بیش از پیش پررنگ شده است.

رادپور در ادامه به دیگر عوامل اثرگذار در رشد قیمت ارز اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در سال‌های گذشته و قبل از شدت گرفتن فضای تحریمی حساب‌های مختلفی در کشورهای مختلفی داشت که در حال حاضر این منابع در خارج از کشور برای بانک مرکزی از بین رفته است و به همین دلیل ابزار کنترل قیمت ارز از طریق بانک مرکزی از ما گرفته شده است.

مطالعه بیشتر: سیگنال مهم برای قیمت دلار / آزادسازی ارزهای مسدود شده / پیش‌بینی دلار در شنبه

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد