پیش‌بینی میزان افزایش حقوق کارگران در سال آینده

پیش‌بینی میزان افزایش حقوق کارگران در سال آینده

یک کارشناس حوزه کار با پیش بینی افزایش حقوق کارگران در سال 1400، بهترین راهکار جبران عقب ماندگی مزدی کارگران را افزایش پلکانی دستمزد عنوان کرد.

ایسنا: یک کارشناس حوزه کار با پیش بینی افزایش حقوق کارگران در سال 1400، بهترین راهکار جبران عقب ماندگی مزدی کارگران را افزایش پلکانی دستمزد عنوان کرد.

حمید نجف اظهار کرد: جبران عقب افتادگی دستمزد کارگران راهکار دارد و راهش این است که دستمزدها به شیوه پلکانی افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: منظور ما از شیوه پلکانی شیوه ای نیست که مجلس در پیش گرفت و یک رقم ثابت را به حقوق های بالای 10 میلیون تومان اضافه کرد، این شیوه کمکی به کم کردن فاصله طبقاتی در جامعه نکرد. شیوه پلکانی یعنی کسی که در پایین ترین سطح حقوق قرار دارد بیشترین درصد افزایش و کسی که بالاترین میزان حقوق را دریافت می کند درصد کمتری افزایش حقوق داده شود تا هم عدالت مزدی رعایت شود و هم فاصله طبقاتی کمتر شود.

این کارشناس حوزه کار درباره راهکار افزایش پلکانی حقوق کارگران توضیح داد: افزایش پلکانی دستمزد کارگران یعنی هر سال در زمان تعیین دستمزد در شورای عالی کار غیر از درصدی که همه ساله به عنوان افزایش حداقل مزد به تصویب می رسد، درصدی هم به عنوان جبران عقب ماندگی مزد درنظر گرفته شود؛ مثلا اگر قرار است دستمزد 20 درصد افزایش یابد 5 درصد هم به اسم جبران عقب ماندگی مزد روی آن بگذارند، بشود 25 درصد تا هم افزایش حداقل مزد صورت گرفته باشد و هم درصدی از عقب ماندگی مزد که می گوییم یکباره ممکن نیست، محقق شود.

نجف تصریح کرد: اینکه چرا شیوه پلکانی را در پیش نمی گیریم و هر سال به بهانه افزایش تورم و تعدیل نیرو آن را اجرا نمی کنیم جای سوال است، در حالی که سالهای سال است که افزایش دستمزد دیگر تنها عامل تاثیر گذار در تورم نیست.

وی تصریح کرد: طبق پیش بینی ها برای سال آینده حداقل دستمزد کارگران 30 تا 35 درصد افزایش خواهد یافت ولی اگر صد درصد هم افزایش پیدا کند باز هم کارگران از هزینه های زندگی باز می مانند و شکاف بین حداقل مزد و هزینه معیشت پر نخواهد شد.

این کارشناس حوزه کار خاطرنشان کرد: ما چاره ای جز این نداریم که حداقل حقوق سال آینده را 35 درصد به بالا تصویب کنیم چون امسال خانوارهای کارگری و طبقات ضعیف جامعه فشار زیادی را متحمل شدند و اگر معیشت آنها را نادیده بگیریم سال آینده سال سخت تری برای آنها خواهد بود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد