تورم امسال کاهش می‌یابد یا افزایش؟/ بازدهی بازارهای مالی به تورم می‌رسد؟

تورم امسال کاهش می‌یابد یا افزایش؟/ بازدهی بازارهای مالی به تورم می‌رسد؟

رشد فزاینده نقدینگی در کشور، در سال گذشته نیز ادامه داشته. به گونه‌ای که در پایان 1400، رقم نقدینگی به 4750 هزار میلیارد تومان رسیده است. آیا تورم امسال افزایشی است؟ این شرایط، چه پیامی برای جامعه و فعالان بازارهای مالی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، رشد نقدینگی در کشور همچنان و با سرعت ادامه دارد. اخیرا تسنیم در گزارشی، از افزایش 1300 هزار میلیارد تومانی نقدینگی، در سال گذشته خبر داده است. تداوم این شرایط می‌تواند تورم را در سال 1401 افزایشی کند. اما آیا این اتفاق رخ می‌دهد؟

شرایط نقدینگی در کشور

در بخشی از گزارش تسنیم آمده است: خلق روزانه نقدینگی طی شش ماه نخست سال 1400، به‌طور متوسط 3180 میلیارد تومان بوده، اما این رقم طی 9 ماه نخست و 11 ماه نخست به‌ترتیب به مقدار 3445 و 3416 میلیارد تومان در هر روز رسیده و طی 12 ماه نیز از این ارقام فراتر رفته.

مطابق این گزارش، رقم نقدینگی در انتهای اسفند سال گذشته از رقم 4750 هزار میلیارد تومان عبور کرده است و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی از مرز پنج هزار هزار میلیارد تومان بگذرد.

این ارقام چه پیامی برای جامعه و فعالان بازارهای مالی دارد؟ امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی معتقد است هر چند رشد نقدینگی می‌تواند به افزایش تورم منجر شود اما سیاست‌های انقباضی دولت احتمالا ترمز آن را می‌کشد. با وجود این بازدهی بازارهای مالی در سال جاری نیز احتمالا کمتر از این میزان خواهد بود.

تورم کاهشی می‌شود؟

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: نقدینگی در کشور در حال افزایش است و بالا رفتن درآمدهای نفتی نیز به این موضوع دامن می‌زند. در واقع اگر این منابع مالی، صرف زیرساخت نشود می‌تواند پایه پولی را بالا ببرد و تورم را صعودی کند.

نام‌آور می‌افزاید: از سوی دیگر، سیاست‌های اقتصادی دولت در سال جاری انقباضی است و این موضوع روند افزایش آن را کنترل می‌کند. به گونه‌ای که حتی می‌تواند عدد این شاخص را کاهشی کند.

تداوم رکود تورمی و بازدهی پایین بازارهای مالی

این کارشناس بازارهای مالی پیش‌بینی می‌کند: در سال جاری احتمالا رکود تورمی ادامه می‌یابد. در چنین شرایطی، هیچ بازاری، حتی مسکن، به اندازه نرخ سود بانکی به افراد بازدهی نمی‌دهد. اگر برجام احیا شود، دلار نیز تا این حد رشد نمی‌کند.

او می‌افزاید: به نظر می‌رسد در سال 1401 به دلیل سیاست‌های انقباضی بودجه، رقم کل تورم حتی تا 29 الی 35 درصد کاهش یابد. با وجود این، کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، از جمله غذا و دارو، تا حد قابل توجهی رشد قیمت ریالی را تجربه می‌کنند.

تورم ریالی بیشتر از دلاری

نام‌آور توضیح می‌دهد: به عبارت دیگر امسال، تورم ریالی بیش از دلاری خواهد بود. تورم ریالی، نتیجه افزایش حجم نقدینگی، بالا رفتن پایه پولی و کسری بودجه است.

او در عین حال تاکید می‌کند: حتی در صورت کاهش تورم، بازدهی هیچ‌یک از بازارهای مالی به اندازه آن نخواهد بود. از جمله رشد قیمت دلار، احتمالا کمتر از تورم باشد.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارهای تجارت‌نیوز بخوانید.

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد