روزنامه اعتماد: مشکلات این روزهای خودروسازان در تکمیل خودروهای ناقص و تاخیر در عرضه خودرو به بازار عاملی شده تا بازار با کمبود خودروی صفر روبرو شود و بازار خودرو نیز همچنان در انتظار تصمیمات وزارت صمت برای بهبود شرایط این صنعت است. اما نکتهای که بیشتر فعالان این بخش به آن اشاره دارند حذف قیمتگذاری دستوری و توزیع به موقع خودرو به بازار است تا محصول با قیمتی مناسب به دست مصرفکننده نهایی برسد و در این میان خودروسازان نیز با ضرر تحمیلی مواجه نباشند. د
ر همین راستا نهم آبان ماه سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست مشترک با کمیسیون اصل نود مجلس اعلام کرد موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید، هر چند برای این کار دو ماه برنامهریزی شده است و در همین راستا مقرراتی هم برای آن آماده کردهایم. اما چرا با وجود این سخنان امیدوارکننده خودرو هر روز گرانتر میشود؟ علیرضا پورحسنی، عضو اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو بر این باور است که نه تنها نرخ دلار کاهش پیدا نکرده بلکه تنشها در خلیج فارس هم مزید بر علت شده تا رشد قیمتی بیشتر شود و توزیع قطره چکانی خودرو نیز بر افزایش قیمت این روزهای خودرو دامن زده است.
این عضو اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو با انتقاد از خروج محدود خودرو از کارخانجات ایران خودرو و سایپا به ما گفت: در حالی که وزیر صمت در مصاحبههایی که در روزهای اخیر داشته بر روند افزایش تولید خودرو تاکید کرده اما متاسفانه در یکی- دو هفته اخیر روند تحویل خودرو به بازار بسیار ضعیف بوده است. پورحسنی ادامه داد: تنها در صورتی که سخنان وزیر به واقعیت تبدیل شود و رشد تولید و عرضه خودرو به موقع به بازار صورت پذیرد قیمتها متعادلتر از قبل خواهد شد اما اگر این سخنان در حد شعار باشد اوضاع بازار بدتر از این هم خواهد شد. همانگونه که در این چند وقت نیز به علت توزیع ضعیف خودرو به بازار شاهد افزایش قیمت در این بازار بودیم و به اعتقاد من تمامی این وعدههایی که میدهند باید عملی شود تا شاهد بهبود بازار شویم.
او همچنین با اشاره به سخنان وزیر صمت در خصوص حذف دلار از بخش کالایی افزود: بعید است این موضوع عملیاتی شود، ما هر روز میبینیم که فروشندگان کالاها اول قیمت دلار را چک میکنند و بعد از آن نرخگذاری میکنند و این روند باید با یک برنامهریزی مشخص و روشنی صورت بگیرد زیرا این وعدهها تنها با حرف شدنی نیست. پورحسنی گفت: زمانی که تولید و عرضه خودرو بالا و قیمت کارخانه ثابت باشد قیمتها دیگر وابستگی به دلار نخواهند داشت و ثبات پیدا میکنند. این عضو اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو در مورد نرخگذاری در بورس کالا خاطرنشان کرد: تا زمانی که این طرح اجرا نشده نمیتوان در مورد آن اظهارنظری داشت اما در مورد هر بازاری که بخواهیم بررسی داشته باشیم باید نحوه عرضه و تقاضا را در آن بازار را ببینیم، در صورتی که عرضه متعادل باشد قیمتها افت میکند اما زمانی که عرضه محدود میشود قیمتها افزایش پیدا میکند. پورحسنی با بیان اینکه در شرایط فعلی تقاضایی در این بازار وجود ندارد، افزود: نوسان قیمتها به قدری زیاد شده و هر روز اتفاق میافتد که خریدار و فروشنده هر دو ترجیح میدهند که فعلا برای معاملات دست نگه دارند.
این عضو اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو با اشاره به نوسان قیمت برخی از مدلهای خودرو در یک هفته گذشته گفت: قیمت تیبای صندوقدار از 150 میلیون تومان به 154 میلیون تومان، قیمت تیبا 2 از 161 به 167 میلیون تومان و قیمت ساینا از 162 میلیون تومان به 168 میلیون تومان رسیده است، قیمت وانت پراید و پراید هاچبک به 162 میلیون تومان و پراید صندوقدار 131 هم از 137 میلیون تومان به 142 میلیون تومان رسیده، قیمت کويیکR هم از 173 میلیون تومان به 177 میلیون تومان و قیمت کويیک معمولی نیز از 170 به 173 میلیون تومان رسیده است.
پورحسنی در پاسخ به این پرسش که این روند رشد قیمتی تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: تا زمانی که نظام توزیع و عرضه به موقع به بازار حل نشود شاهد این افزایش قیمتها در بازار خودرو خواهیم بود. این عضو اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه بازار را نمیتوان دستوری اداره کرد گفت: بازار هوشمند است و با کوچکترین توزیع و افزایش تقاضا یا ضعف در توزیع واکنش نشان میدهد. گفتنی است یکی از موضوعاتی که به منظور ساماندهی بازار خودرو از سوی مجلس یازدهم اعلام شده بود عرضه خودرو در بورس کالا بود که روز گذشته نهایی شد.
افزایش قیمت کارخانهای خودروهای داخلی کلید خورد
در همین رابطه مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با بیان اینکه روش فعلی قیمتگذاری و فروش خودرو تقریبا مورد قبول هیچ کس نیست، گفته است: نه خودروساز، نه مصرفکننده و نه دولت از وضعیت فعلی منفعت میبرند. سهامداران خودروسازان هم از وضعیت فعلی ناراضی هستند و ضرر زیادی میکنند، بنابراین تصمیمی گرفته شد تا قیمتهای خودرو نه رشدهای عجیب و غریب داشته باشد، بلکه رشد منطقی در قیمت خودرو درب کارخانه داشته باشیم. به گفته دبیر شورای عالی بورس قیمت خودروی درب کارخانه قرار است به حدی برسد که خودروسازان زیان نبینند.