افزایش سخت‌گیری‌ها برای واردات گوشی مسافری/ قیمت موبایل افزایش می‌یابد؟

افزایش سخت‌گیری‌ها برای واردات گوشی مسافری/ قیمت موبایل افزایش می‌یابد؟

پس از افزایش واردات گوشی‌های پرچم‌دار از طریق رویه مسافری، تصمیم‌گیران قوانین سخت‌گیرانه‌تری را برای فعال‌سازی این گوشی‌ها در کشور اتخاذ کردند؛ اتفاقی که می‌تواند منجر افزایش قیمت موبایل در بازار شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، میزان واردات غیرقانونی پرچم‌دار بازار موبایل از ابتدای سال جاری سیر صعودی به خود گرفت. طوری‌که طی یک ماه گذشته حدود 300 هزار آیفون 14 به‌صورت قاچاق و یا با رویه مسافری وارد کشور شده است. در کنار نوسان قیمت موبایل به دلیل قاچاق، از آنجایی که امکان رجیستری کردن این گوشی‌ها وجود ندارد، خریداران و فروشندگان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

در این مدت، بسیاری از خریداران با وعده رجیستری شدن گوشی‌های آیفون 14 توسط فروشندگان ریسک این خرید را پذیرفتند. اما با گذشت بیش از یک ماه هنوز زمان رجیستری شدن این گوشی‌ها مشخص نشده است. همین موضوع باعث کاهش چشمگیر قیمت موبایل آیفون 14 در بازار شد.

اعمال قوانین سختگیرانه برای واردات موبایل

رشد واردات گوشی‌های پرچم‌دار از طریق رویه مسافری منجر به این شد که قوانین سختگیرانه‌تری نسبت به رجیستری کردن گوشی‌ها اعمال شود.

بر همین اساس از این پس، پرداخت حقوق ورودی تلفن همراه صرفا با کارت‌ بانکی به نام مسافر و حداکثر تا یک ماه امکان‌پذیر است. مسافرانی که از گمرک خارج می‌شوند به‌هیچ‌عنوان امکان رجیستری گوشی‌های مسافری را ندارند.

احتمال افزایش قیمت موبایل

یکی دیگر از اقداماتی که اخیرا برای رجیستری گوشی‌های موبایل اتخاذ شد، این است که پرداخت حقوق ورودی از طریق درگاه‌های بانکی نیاز به رمز دوم دارد.

در صورت نداشتن کارت‌بانکی به نام مسافر به‌خصوص کودکان امکان رجیستری وجود نخواهد داشت. حال پیش‌بینی می‌شود که با این شرایط، قیمت موبایل با افزایش همراه شود.

افزایش قاچاق موبایل با ممنوعیت قانونی واردات

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره اعمال قوانین سخت‌گیرانه برای رجیستری کردن گوشی‌های آیفون 14 توضیح داد: این قانون از قبل وجود داشت. در گذشته در فرآیند رجیستری مسافری چند اصلاح قانون داشتیم. یکی از اصلاحات در سال 99 صورت گرفت که بر اساس آن اعلام شد که مسافران حتما باید گوشی‌های خود را قبل خروج از گمرک احراز کنند.

وی ادامه داد: اما بعد از آن‌که وارد پیک کرونا شدیم، شاهد تشکیل صف‌های بسیار طولانی برای رجیستری گوشی‌ها در فرودگاه بودیم.

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: در بازدیدی که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، از فرودگاه امام داشت در مواجه با این صف‌های طولانی، دستور تسهیل رجیستری کردن موبایل‌ها در راستای کاهش شیوع کرونا داده شد.

عالیان تصریح کرد: اما بعد از اینکه در چند ماه اخیر با ممنوعیت گوشی‌های پرچم‌دار روبه‌رو شدیم و شرایط واردات تجاری موبایل سختگیرانه‌تر شد با حجم بسیار زیاد واردات موبایل از طریق رویه مسافری مواجه شدیم. همین موضوع تصمیم‌گیران را ناچار کرد تا برای رجیستری کردن گوشی‌های مسافری به رویه قبلی بازگردند.

او هدف از این اقدام دولت را جلوگیری قاچاق دانست و گفت: یکی دیگر از تصمیمات مهمی که در این زمینه اخذ شد، این است که هر شخصی برای پرداخت حقوق ورودی گوشی‌ها فقط می‌توانند از کارت‌بانکی شخصی خود استفاده کند. این در حالی بود که در گذشته از اطلاعات برخی از مسافران برای حقوق و عوارض سوءاستفاده می‌شد.

افزایش قیمت موبایل محتمل است

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل بیان کرد: طبق قانون هر فردی یک‌بار در سال امکان واردات گوشی موبایل را برای مصرف شخصی خود دارد. اما نبود قوانین سختگیرانه باعث شد اغلب این گوشی‌ها در بازار به فروش برسد.

عالیان ابزار کرد: در یک سال گذشته که گوشی‌های پرچم‌دار به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شد، شاهد واردات گوشی از طریق رویه مسافری برای فروش در بازار نبودیم. در آن مقطع زمانی، تجار به‌صورت قانونی اقدام به واردات موبایل پرچم‌دار می‌کردند که این موضوع باعث ایجاد تعادل قیمت موبایل در بازار شده بود.

او افزود: اما اکنون زیر سایه ممنوعیت واردات گوشی‌های پرچم‌دار، نیاز بازار از طریق قاچاق و رویه مسافری تامین می‌شود. حال با این شرایط افزایش قیمت موبایل محتمل است.

وی معتقد است که راه‌حل این مشکل این است که قانون‌گذار شرایط واردات تجاری این گوشی‌ها را فراهم کند.

برای مطالعه بیشتر، گزارش واردات غیررسمی 300 هزار آیفون 14 را در تجارت‌‎نیوز بخوانید.

مطالعه بیشتر: امکان ریجستری گوشی مسافران لغو شد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد