رد پای توسعه در آذربایجان غربی

رد پای توسعه در آذربایجان غربی

سرپرست اداره کل صمت آذربایجان غربی ارزش صادرات این استان طی سال گذشته را 3 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: «این آمار...

آذربایجان غربی از جمله استان هایی است که همچون آذربایجان شرقی، فوب تولید و صادارت کشور محسوب می شود و اگرچه به خاطر شرایط دو سه سال گذشته (شیوع کرونا)، نه ایران بلکه صنعت دنیا آسیب دیده است اما شهرک های صنعتی ایران بالاخص این استان، موفق شده توسعه صادرات و ارتقای تولید را به مرحله تحقق برساند.

پیش از این مدیران صنعتی شهرک ها و واحدهای صنعتی گفته بودند، آگاه نبودن مالکین صنعتی به قوانین جاری کشوراز مهمترین دلایل رکود واحدهای اقتصادی محسوب می شود همچنین بدهی های بانکی علت این رکودها هستند. در نتیجه اولین اقدامی که برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی در راستای توسعه آن ها باید مدنظر قرار گیرد حمایت از آنهاست.

سرپرست سازمان صمت آذربایجان غربی معتقد است: «برخورداری از منابع آبی و خاکی، فعالیت خوب بازارچه های رسمی این استان، معادن و منابع معدنی و صادرات از مهم ترین فاکتورهای توسعه ای این استان محسوب می شود در نتیجه این استان را به جایگاه ویژه ای در کشور رسانده است».گفتگوی ذیل، ماحصل مصاحبه گسترش نیوز با سرپرست سازمان صمت آذربایجان غربی است که در ذیل می خوانید: با گسترش نیوز همراه باشید.

عبدالحمید سرتیپی سرپرست سازمان صمت آذربایجان غربی نخستین مزیت استان برای توسعه اقتصادی و به‌ویژه توسعه تجاری، هم‌مرز بودن آن با 3 کشور ترکیه، آذربایجان و عراق عنوان کرده و در گفتگو با گسترش نیوز افزود: «آذربایجان غربی با 970 کیلومتر مرز، 6 مبادی رسمی زمین، 5 پایانه مرزی، 9 گمرک، 6 بازارچه رسمی و 2 بازارچه غیره رسمی و تنها دروازه خاکی ورود به اروپا در یک منطقه فوق‌العاده مهم قرار دارد».

وی با اشاره به این که این استان رتبه دوم؛ برخورداری از منابع آبی و خاکی را داراست که می‌تواند از آن دررسیدن به توسعه اقتصادی مطلوب به‌ویژه در حوزه کشاورزی از آن بهره برد مهم‌ترین مزیت این استان در راستای توسعه  اقتصادی را ظرفیت منابع معدنی و صنایع معدنی دانست و یادآور شد: «با توجه به تحلیل‌ها و بررسی‌های انجام‌شده ازنظر فرآیند زمین‌شناسی و تشکیل پوسته‌های معدنی، آذربایجان غربی جزو مناطق نادری شناسایی‌شده که تمام اتفاقات زمین‌شناسی و تشکیل پوسته‌های معدنی در آن اتفاق افتاده و نیم درصد از طلای جهان در این استان تشکیل‌شده است».

14 هزار میلیارد تومان بودجه برای رفع موانع

سرتیپی  احیای واحدهای راکد و بازگرداندن آنها  به خط تولید را از برنامه های مهم  این سازمان در سال جاری عنوان کرد و افزود: « از مهمترین برنامه های امسال این سازمان،‌ احیای واحدهای راکد و افزایش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی و معدنی استان است خاطر نشان کرد: « موانع و مشکلات موجود در این واحدها احصاء شده و طی سفر ريیس‌جمهوری به این استان بودجه ای  بیش از 14 هزار میلیارد تومانی برای رفع موانع و مشکلات تصویب شد».

صادرات بهتر در گرو تولیدات بیشتر

وی با اشاره به این که سال گذشته ارزش صادرات استان 3 میلیارد دلار بود که آذربایجان غربی را جزو 4 استان برتر صادراتی قرارداد اضافه کرد: «همچنین در 2 ماهه نخست امسال صادرات خوبی از استان انجام شد که نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است».

سرپرست سازمان صمت استان آذربایجان غربی همچنین با تاکید بر این که  صادرات بهتر و بیشتر درگرو تولید بیشتر است به گسترش نیوز گفت: «برای رسیدن به هدف مطلوب در صادرات و توسعه تجارت استان باید از واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی حمایت شود، بنابراین اگر بانک‌های عامل استان بتوانند تسهیلات مصوب شده در سفر ريیس‌جمهوری به استان را به‌موقع در اختیار واحدهای تولیدی صنعتی قرار دهند، رسیدن به این هدف دور از دسترس نخواهد بود».

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد