صندوق فرهنگ و هنر به فرابورس می‌آید

صندوق فرهنگ و هنر به فرابورس می‌آید

بورستهران - ایرنا - مدیرعامل فرابورس ایران از اخذ موافقت اصولی تاسیس نخستین صندوق سرمایه‎ گذاری حوزه فرهنگ و هنر در بازار سرمایه خبر داد و گفت: هدف اصلی این صندوق، سرمایه‌گذاری در اوراق مالکیت اشخاص حقوقی با موضوع فعالیت در زمینه صنایع...

«امیر هامونی» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه درخواست تاسیس نخستین صندوق سرمایه‌‎گذاری حوزه فرهنگ و هنر از طرف فعالان این حوزه به دبیرخانه کمیته بررسی صندوق‌های جسورانه و خصوصی در فرابورس ایران ارايه شده است، گفت: پس‌ از آن تقاضای تاسیس صندوق سرمایه‎‌گذاری حوزه فرهنگ و هنر که از نوع صندوق‌های جسورانه است در این کمیته طرح و بررسی شد.

وی در تشریح آخرین وضعیت اخذ مجوز این صندوق افزود: پس از اعمال نظرات کمیته بررسی صندوق‌های جسورانه و خصوصی در فرابورس، درخواست موافقت اصولی تاسیس این صندوق سرمایه‌‎گذاری به سازمان بورس ارسال شد که این نهاد نیز موافقت اصولی خود را مبنی بر تاسیس آن اعلام کرد.

هامونی سرمایه نخستین صندوق سرمایه‎گذاری حوزه فرهنگ و هنر را یک هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بر اساس موافقت اصولی اعطاشده توسط سازمان بورس 20 درصد از این مبلغ در زمان تاسیس به‌صورت نقدی تادیه خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس ایران در تشریح بیشتر نحوه سرمایه‌گذاری صندوق مذکور توضیح داد: یکی از رشته‌های موضوع سرمایه‌گذاری صندوق، صنایع خلاق است که این رشته طیف وسیعی از حوزه‌های فرهنگی و هنری شامل تبلیغات، معماری، طراحی، مد، فیلم (سینما)، موسیقی، عکاسی، هنرهای نمایشی، نشر و بازی‌های رایانه‌ای و... را در برمی‌گیرد.

به گفته وی، تاکنون حدود 12 صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه با مجموع سرمایه هفت هزار و 750 میلیارد ریال در فرابورس ایران پذیره‌نویسی شده است و سه صندوق دیگر نیز در حال تکمیل مدارک جهت اخذ مجوز پذیره‌نویسی هستند.

به گزارش ایرنا، سرمایه‌گذاری جسورانه یکی از حلقه‌های اصلی و عوامل کلیدی پیشرفت نوآوری، بهبود بهره‌وری و رشد اقتصادی در کشورهاست که اکنون به‌عنوان منبع تامین مالی شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان در جهان مطرح‌شده است.

درواقع سرمایه‌گذاری جسورانه یک مدل سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا و شرکت‌های کوچک با پتانسیل رشد بلندمدت به شمار می‌رود که منبع بسیار مهمی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهایی است که توان دسترسی به منابع تامین مالی رایج مانند بانک را ندارند. از سوی دیگر این منابع مالی که از سمت سرمایه‌گذاری جسورانه فراهم می‌شود ریسک زیاد و به‌تبع آن بازدهی مورد انتظار بالایی را برای سرمایه‌گذار به دنبال دارند.

فرابورس پرچم‌دار ورود این ابزار مالی به بازار سرمایه بوده و در سال 95 اولین صندوق جسورانه از طریق فرابورس وارد بازار سرمایه شد. تا به امروز نیز این بازار میزبان 12 صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه بوده که در حوزه‌های مختلفی نظیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت الکترونیک، صنایع فناوری‌های مالی، زیست‌فناوری، سلامت و ... فعال هستند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد