صندوق وقف با نیات خیرخواهانه در راه بازار سرمایه

صندوق وقف با نیات خیرخواهانه در راه بازار سرمایه

افراد خیرخواه با استفاده از «صندوق وقف» می‌توانند واحدهای این صندوق را دریافت کنند و مدیر صندوق به نیابت از این افراد اقدام به خرید سهام و صرف منافع آن در امور...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح جلسه اخیر کمیته فقهی این سازمان گفت: در این جلسه، به موضوع ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تحقق اهداف خیرخواهانه پرداخته و این پرسش بررسی شد که برای آن دسته از افرادی که قصد مشارکت در فعالیت‌های خیرخواهانه دارند، آیا می‌شود از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کرد؟

مجید پیره ادامه داد: به این منظور، گزارشی درخصوص موضوع وقف و اعمال خیرخواهانه‌ای که با استفاده از ظرفیت وقف از صدر اسلام تا کنون در میان مسلمانان رواج داشته است، در کمیته فقهی ارايه شد.

وی وقف را به معنای حبس اصل یک دارایی خواند که منافع آن دارایی در راستای نیات واقف صرف می‌شود و افزود: موضوع استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای وقف، توسعه آن و کمک به افرادی که قصد وقف دارند، از آنجا مطرح شد که با افزایش قیمت‌های املاک طی سال‌های اخیر، بسیاری از خیرخواهانی که قصد بهره بردن از وقف برای امور خیر را دارند، بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه از سرمایه‌های خرد خود به این امر بپردازند.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس با اشاره به طرح «تاسیس صندوق وقف» در بازار سرمایه به منظور پوشش نیات خیرخواهانه افراد اذعان داشت: مطابق با این طرح، یک صندوق با هدف خاصی مانند توسعه اماکن مذهبی، ساخت یا توسعه فعالیت‌های بهداشتی و درمانی، مدرسه‌سازی یا امثال آن تاسیس می‌شود. مدیر صندوق، پس از اخذ مجوزهای لازم از نهادهای مرتبط، اقدام به انتشار واحدهای صندوق می‌کند.

وی توضیح داد: افراد خیر که قصد مشارکت در وقف دارند با در اختیار قرار دادن منابع مالی خود نزد مدیر صندوق، واحدهای صندوق را دریافت می‌کنند. مدیر صندوق با استفاده از منابع مالی که در اختیار دارد، دارایی که برای وقف صلاحیت دارد را از طرف دارندگان واحدها خریداری و سپس آن دارایی را در راستای نیات خاصی که در اساسنامه صندوق نیز قید شده است، وقف می‌کند.

به گفته پیره، دارندگان واحدها به صورت مشترک، مالی را وقف می‌کنند و مدیر صندوق از طرف آنها پس از خرید آن دارایی معین، آن را وقف می‌کند.

وی افزود: دارایی که مدیر صندوق براساس طرح «تاسیس صندوق وقف» خریداری می‌کند، «سهام» است؛ اما هر سهمی در بازار سرمایه، قابلیت وقف را ندارد. سهامی قابل وقف است که دارایی‌های فیزیکی شرکت نسبت به سایر دارایی‌های آن غلبه داشته باشد. برای نمونه، شرکتی که بخش عمده‌ای از دارایی آن وجه نقد یا مطالبات است، سهام این شرکت مطابق با مصوبه کمیته فقهی نمی‌تواند توسط مدیر صندوق به منظور وقف خریداری شود. بنابراین، سهام شرکت‌های تولیدی قابل وقف هستند.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس ادامه داد: کمیته فقهی در تصویب «تاسیس صندوق وقف» و انتخاب خرید سهام، مقرر کرد افزون بر حضور ارکان در این صندوق‌ها، یک ناظر شرعی نیز در ساختار صندوق حضور داشته باشد. همچنین در این کمیته تاکید شد پیش از صدور مجوز هر صندوق وقف، هر درخواست تاسیس به صورت موردی در این کمیته طرح شود و جزییات آن به تایید کمیته برسد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد