چالش جدید تولیدکنندگان در پی ابلاغیه جدید سازمان استاندارد

چالش جدید تولیدکنندگان در پی ابلاغیه جدید سازمان استاندارد

ایلنا: اخیرا سازمان ملی استاندارد ابلاغیه‌ای را به تولیدکننده‌های مواد غذایی کشور و استان لاهیجان و گیلان ابلاغ کرده است که بر طبق آن برندهای معروف مواد غذایی و...

به گزارش ایلنا ، نوسانات نرخ ارز، تورم دو رقمی حاکم در کشور و بحران کرونا چالش‌های اصلی چندسال اخیری است که تمام تولیدکنندگان با آن مواجه‌اند و عرصه تولید را برای آنها تنگ‌تر کرده است. به همه این وارد باید ابلاغیه‌ها و تبصره‌های گوناگون سازمان‌ها و نهادها را اضافه کرذ که همواره مانند مانعی بر سر راه تولید هستند.

باید توجه داشت که همواره برای معرفی یک برند، زحمات و تلاش‌های بسیار زیادی از سوی مدیران و صاحبان نام صورت می‌گیرد تا بتوانند برند خود را روانه بازار کرده و در طی آن بتوانند برند خود را در افکار عمومی معرفی و شناخته کنند. 

زحمات، تلاش‌ها و پشتکار صاحبان برند برای حفظ اعتبار و آبروی تولید را نیز به این موضوع اضافه کنید. با همه اینها اما گاهی برخی از ابلاغیه‌ها و نامه‌هایی که از سازمان‌های مختلف به سوی این تولیدی‌ها روانه می‌شود، به گونه‌ای است که ادامه حیات این واحدها را با چالش رو‌به‌رو می‌کند و موجب دلنگرانی و اعتراض صاحبان صنایع می‌شود. 

اخیرا سازمان ملی استاندارد ابلاغیه‌ای را به تولیدکننده‌های مواد غذایی کشور و استان لاهیجان و گیلان ابلاغ کرده است که بر طبق آن برندهای معروف مواد غذایی و خوراکی در درج برند و نام تجاری خود با محدودیت‌های جدی مواجه شده‌اند. 

براساس بند 5 این ابلاغیه؛ درج نام و نوع فرآورده مطابق با استاندارد ملی و به‌صورت مشخص با فونت یکسان و بزرگ‌تر از برند تجاری و سایر مشخصات اسمی اظهارشده، بیش‌از همه موارد و بندها صدای اعتراض تولیدکنندگان را بلند کرده است. چون تولیدکنندگان تبلیغات و جعبه‌های بسته بندی محصولات خود را از قبل تهیه و در انبارهای خود ذخیره کرده‌اند. 

یکی از تولیدکنندگان در همین راستا به ایلنا گفته است که بیش از 150 میلیارد تومان فقط در چاپ لیبل و تهیه بسته بندی محصولات خود هزینه کرده است و اگر سازمان استاندارد بخواهد این مسيله را اجرایی کند با ضرر و زیان جدی مواجه خواهد شد. در واقع، این گونه ابلاغیه‌ها و قوانین زحمات چندید ساله آنها را از بین خواهد برد. امسال بنا بر فرموده رهبری سال تولید و دانش بنیان و اشتغالزایی است و اینگونه نامه‌ها درست به مانند مانعی اصلی برای تولید است.

این درحالی است که تولیدکنندگان در تمام سال‌های تولید خود اغلب بر روی معرفی برند تجاری خود تاکید کرده‌اند و به تبع آن، مخاطب نیز آن محصول را با نام برند می‌شناسد تا نوع محصول و فرآورده. 

بنابراین درج برند برای آنها اولویت بر درج نام و نوع فراورده داشته است. بنابراین هرگونه تغییر در فونت و اندازه می‌تواند موجب وارد شدن خدشه جدی به اعتبار و تحت تاثیر قرار دادن مشهوریت و محبوبیت برند باشد. این درحالی است که هیچ فکری برای تولیدکننده‌ای که هزینه بالایی برای چاپ برند، بسته بندی و آمادگی آنها کرده، نشده است. بنابراین این سوال پیش می‌آید که در صورت اجرایی شدن این قانون جبران خسارت تولیدکنندگان را چه سازمانی بر عهده خواهد گرفت؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد