مقابله با تورم 143 میلیارد دلار خسارت روی دست سويیسی‌ها گذاشت

مقابله با تورم 143 میلیارد دلار خسارت روی دست سويیسی‌ها گذاشت

مقابله با تورم 143 میلیارد دلار خسارت روی دست بانک مرکزی سويیس گذاشت که در تاریخ 115 ساله این بانک سابقه نداشته است.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، بانک ملی سويیس یا همان بانک مرکزی این کشور در 9 ماه نخست امسال به علت افزایش نرخ بهره و تقویت واحد پولی این کشور که ارزش دارایی های خارجی این بانک را کاهش داد، 142.2 میلیارد فرانک سويیس (142.60 میلیارد دلار) خسارت دیده است.

به نوشته این گزارش، این خسارت، بزرگ ترین خسارت بانک ملی سويیس در تاریخ 115 ساله تشکیل آن به شمار می رود. این رقم اندکی بیش از تولید اقتصادی سالانه مغرب برابر با 132 میلیارد دلار است اما این بانک به لطف توانایی اش در خلق پول، ورشکسته نخواهد شد.

بانک ملی سويیس به علت خرید اوراق قرضه و اوراق سهام به منظور جلوگیری از افزایش ارزش فرانک، از لحاظ دارایی های خارجی خود 141 میلیارد فرانک خسارت دیده است.

این رقم شامل زیان 24.4 میلیاردی ناشی از افزایش نرخ ارز است زیرا تقویت فرانک سبب شد تا بیشتر دارایی‌ های این بانک که شامل سهام خرده ‌فروشی قهوه استارباکس و مالکیت گوگل آلفابت می‌شود، ارزش خود را از دست بدهند.

همچنین ذخایر طلای سويیس 1.1 میلیارد فرانک از ارزش خود را از دست داد.

الساندرو بی، اقتصاددان UBS گفت: «این خسارات ممکن است زیاد به نظر برسد اما بانک ملی سويیس یک شرکت معمولی نیست.»

«مشکل فضای رکود تورمی است که ارزش سهام، ارواق قرضه و طلا کاهش می یابد و ارزش فرانک سويیس بالا می رود. معمولاوقتی ارزش اوراق قرضه کاهش می یابد، ارزش اوراق قرضه و طلا کاهش می یابد اما این اتفاق در سال 2022 رخ نداده است.»

بانک مرکزی سويیس که اخیرا افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم را افزایش داده است از اظهار نظر در مورد این خسارت یا اینکه چه معنایی برای سیاست های پولی این کشور داشته باشد، خودداری کرد.

پایان پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد