انتقاد از هزینه‌تراشی دستگاه‌های اجرایی/ بودجه ریزی هوشمند شود

انتقاد از هزینه‌تراشی دستگاه‌های اجرایی/ بودجه ریزی هوشمند شود

ريیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در نخستین همایش بهبود روند بودجه‌ریزی گفت: برخی دستگاه‌ها برای دولت هزینه‌تراشی می‌کنند و مرخصی‌های تشویقی برای کارکنان در نظر می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی‌اصغر پورعزت، ريیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، امروز در نخستین همایش بهبود روند بودجه‌ریزی در محل توسعه پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در حالی که فرهنگ اسلامی می‌گوید نباید دروغ بگوییم در برخی دستگاه‌ها دروغ می‌گویند و آن را توجیه می‌کنند و مرخصی تشویقی برای کارمندان در نظر می‌گیرند ماموریتی که نرفته است لحاظ می‌کنند و این به معنای هزینه‌تراشی و تحت تاثیر قرار دادن بودجه است.

این استاد دانشگاه گفت: بسیاری از مدیرانی که تا زمانی سر کار بودند و از دولت تعریف و تمجید می‌کردند به محض اینکه از قدرت کنار رفتند علیه حاکمیت سخن گفتند و در 100 سال گذشته نگاه کنید برخی از این افراد حتی به کشور خیانت کردند به این معنا که وقتی من نباشم انگار کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دولت باید هوشمند باشد، گفت: اگر دولت هوشمند باشد آیا پیمانکار می‌تواند پروژه 20 میلیون دلاری را 10 برابر قیمت به دولت بگوید تصور او از دولت چیست؟ چون دولت را هوشمند فرض نمی‌کند اینگونه افزایش هزینه می‌دهد اما در زمینه تعریف و تمجید از دولت می‌گوید تو بهترین دولت هستی و القاء فریب می‌کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما به بودجه هوشمند نیاز داریم ضوابطی برای بودجه ارايه می‌کنیم که باید بازنگری شود و داشبوردهای مدیریتی هوشمند شوند.

به گفته پورعزت پروژه‌هایی که ظرف سه سال به اتمام نرسد را باید حذف کنیم چون به صلاح جامعه نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زمانی که هر بشکه نفت 120 دلار بود در آن زمان بیش از 500 میلیارد دلار هزینه به دست آوردیم اما این درآمدها صرف چه شد، اگر برای کشور فایده نداشت برای برخی نان و آب داشت این درآمد صرف ساخت سد گتبند و پروژه مونوریل قم شد که برای خیلی‌ها نان و آب داشت.

استاد دانشگاه تهران خطای مدیران پیشین را به عنوان یک فرصت دانست که باید آن را مستند کنیم و از آن عبرت‌آموزی صورت گیرد.

به گفته وی، باید انواع عملکرد بودجه را طبقه‌بندی و رصد کنیم و از تجربیات دیگران استفاده کنیم.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد