جدیدترین قیمت برنج در بازار

جدیدترین قیمت برنج در بازار

براساس آخرین آمار گمرک ایران موجودی برنج خارجی در گمرک و بنادر کمتر از 40 هزار تن است و این در حالیست که هر کیلو برنج ایرانی در تیر ماه امسال به طور متوسط بیش از 37 هزار و 300 تومان قیمت خورده و این محصول تا 44 هزار و 500 تومان هم فروش رفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمارهای رسمی از ادامه افزایش قیمت برنج حکایت دارد؛ به طوری در گزارشی که اخیر مرکز آمار ایران درباره تورم اقلام خوارکی منتشر کرده بررسی وضعیت قیمت برنج نشان می‌دهد هر کیلو برنج ایرانی در تیر ماه امسال به طور متوسط بیش از 37 هزار و 300 تومان قیمت خورده در حالی که این محصول تا 44 هزار و 500 تومان هم فروش رفته است.

این محصول در تیر ماه سال گذشته هر کیلو به طور متوسط 26 هزار و 500 تومان قیمت داشته و در خرداد سال جاری به 36 هزار و 800 تومان رسیده است.

براین اساس برنج ایرانی در مقایسه با خرداد 1.4 و نسبت به تیر ماه سال قبل 40.8 درصد افزایش قیمت دارد.

برنج خارجی 51 درصد گران شد

اما وضعیت برنج خارجی هم نشان دهنده ادامه روند گرانی آن است، این محصول که پیش از این با ارز 4200 تومان وارد می‌شد بالغ بر یک سال است که تامین ارز آن در سامانه نیما انجام می‌شود و از زمان حذف ارز 4200 افزایش قیمت این کالا قابل توجه بوده است.

هرکیلو برنج خارجی در تیر ماه سال گذشته به طور متوسط 16 هزار و 400 تومان قیمت داشته که در همین ماه سال جاری به 24 و 800 تومان رسیده، البته آمار رسمی بیانگر قیمت بیش از 31 هزار تومانی است.

براین اساس برنج خارجی نسبت به خرداد امسال 0.2 درصد و تیر پارسال 51.3 درصد گران شده است.

افت واردات برنج تا 69 درصد

جریان واردات برنج نیز در سال جاری به نحوی بوده که این محصول به طور چشمگیری کمتر وارد شده است و تا حدود 69 درصد کاهش واردات دارد، این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا نیمه تیرماه 86.3 هزار تن برنج به ارزش 78.1 میلیون دلار وارد شده در حالی که در مدت مشابه سال قبل میزان واردات 227.6 هزار تن به ارزش 249.7 هزار تن بوده‌است.

همچنین آخرین آمار گمرک ایران بیانگر موجودی کمتر از 40 هزار تنی برنج خارجی در گمرک و بنادر است.

ممنوعیت فصلی هم به تاخیر نیفتاد

با این حال از ابتدای مرداد ماه ممنوعیت فصلی واردات برنج آعاز و تا پایان آبان ادامه دارد که در این مدت هرگونه ترخیص و ورود برنج به بازار ممنوع خواهد بود مگر آن دسته برنج های که قبل ممنوعیت فصلی وارد بنادر شده و ثبت سفارش داشته باشد.

پیش از این رایزنی‌ها از سوی گمرک در برخی دستگاه‌ها جهت به تاخیر انداختن ممنوعیت فصلی برای ورود شناورهای حامل برنج به بنادر جهت ممانعت از افزایش قیمت این کالا صورت گرفت ولی ظاهرا به نتیجه نرسیده است.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد