جفت پا وسط زمین بورس

جفت پا وسط زمین بورس

گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به بازار شفافی که شیشه هایش را دودی کرده و دلواپسانی که هم منشا درد هستند و ادعای طبابت دارند و...

به گزارش بورس نیوز، هنوز مهر اصلاحات بازار سرمایه خشک نشده، مشخص شد که طبق روال همیشگی آزمون‌وخطا و تصمیمات خلق‌الساعه و شبانه تاثیر مثبتی ندارد اما؛ دوستان در ملاصدرا ظاهرا اعتقادی به بررسی و مطالعه ندارند و هر چه توسط هرکسی پیشنهاد شود، چند وقتی پیاده‌سازی می‌کنند؛ شاید اثر کرد! دامنه نوسان نامتقارن هم مثل خیلی طرح‌های دیگر به کلکسیون اشتباهات بازار اضافه شد.

برای شفافیت، شفافیت می‌خواهند 

هر وقت اسم شفافیت وسط بیاید، نام بازار سرمایه به‌عنوان شفاف‌ترین بازار مالی می‌درخشد؛ اما انگار این بازار شیشه‌ای چندان هم شفاف نیست. مثلا همین چند ماه قبل بود که دوستان برای حفظ ثبات بازار سرمایه، آیین‌نامه‌ای تصویب کردند و بعدازآن هم اعلام کردند هر کس پا از چارچوب آیین‌نامه تصویب‌شده بیرون بگذارد، تنبیه خواهد شد. اما نکته عجیب اینجاست که آیین‌نامه مذکور، همچون قوانین ناسا محرمانه ماند و هیچ‌کس نشانی از آن ندید!

حالا که ابهامات این بازار زیاد شده، اهالی بهارستان ابراز نگرانی کرده‌اند و جفت‌پا وسط این بازار پریده‌اند تا تحقیق و تفحص از بورس را کلید بزنند. اما بد نیست قبل از تحقیق و تفحص از بورس، آن‌هایی هم که اصرار به قیمت‌گذاری‌های دستوری و توزیع گسترده رانت در صنایع مختلف داشتند، و رانت پروری‌شان فضای سرمایه‌گذاری را تیره‌وتار کرد، پاسخگو باشند! البته انگار دامنه تحقیقات فراتر از ملاصدرا هم خواهد رفت؛ چون دوستان بهارستان ادعا کرده‌اند بخشی ازآنچه پاستور در قالب صندوق به مردم فروخته، مال سهامداران عدالت بوده! خلاصه که روزهای مهیجی در پیش داریم.

غلط املایی مالیچی ها

تا خبر الزام به ارايه گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها آمد، عده‌ای اظهار دلواپسی کردند که حالا شرکت‌ها عمده و سهوا بازار را با پیش‌بینی‌های نادرست، گمراه خواهند کرد. هنوز کلامشان منعقد نشده، بعضی دوستان شرکتی ثابت کردند که نگرانی‌ها بیراه هم نبوده است. یک شرکت لبنی گزارش پیش‌بینی 12 ماهه داده؛ کل سود امسال را 122 ریال برآورد کرده! جالب اینجاست که شرکت مذکور در جمع و تفریق‌های خود، زیان‌ها را هم مثبت فرض کرده و سود خیلی بالاتری اعلام کرده! بد نیست به مالیچی های محترم یادآوری کنیم وقتی یک دوره مثلا 3 ماهه، زیان شناسایی می‌شود، باید علامت منفی بگیرد و از سود دوره قبل کسر شود؛ نه اینکه همه را جمع کنیم و جشن بگیریم که سودمان زیاد شده...

خدا قوت ایثارگر

و در پایان یک خدا قوت اساسی به بعضی حقوقی‌های محترم پالایشی که تا سهم مثبت شود، تا خرخره عرضه می‌کنند تا سهم را متعادل کنند؛ بعد در صف‌های فروش 500 دانه سهم می‌خرند( به قول دوستان کف بازار، کمتر از 500 هزار تومان اصلا نمی‌توانند ثبت سفارش کنند، وگرنه این‌همه حاتم‌بخشی نمی‌کردند) تا اگر قسم خوردند از سهم حمایت کرده‌ایم، قسمشان دروغ نباشد!

بیشتر بخوانید:

ريیس سرخوش زیر ذره بین

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد