مازاد بی‌سابقه سیب به دلیل کاهش تقاضا

مازاد بی‌سابقه سیب به دلیل کاهش تقاضا

مجتبی شادلو، عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری باغداران ایران از مازاد بی‌سابقه سیب به دلیل کاهش تقاضا خبر داد و گفت: برای جلوگیری از فساد نیاز فوری به صادرات حداقل 1 میلیون تن سیب در اسفند و حداکثر فروردین ماه داریم.

ایلنا: مجتبی شادلو، عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری باغداران ایران از مازاد بی‌سابقه سیب به دلیل کاهش تقاضا خبر داد و گفت: برای جلوگیری از فساد نیاز فوری به صادرات حداقل 1 میلیون تن سیب در اسفند و حداکثر فروردین ماه داریم.

مجتبی شادلو با بیان اینکه 8 میلیون تن سیب و پرتقال در کشور تولید شده است، اظهار کرد: این میزان تولید بیش از نیاز مصرفی در شرایط معلوم است در حالی که اکنون به دلایل متعددی بازار روند معمول خود مانند سال‌های گذشته را ندارد.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا که موجب محدودیت در برگزاری مراسم و مهمانی‌‍ها شده است یکی از مهمترین این دلایل است.

شادلو شرایط بد اقتصادی را یکی دیگر از دلایل کاهش مصرف عنوان کرد و افزود: کاهش توان مالی مردم به دلیل شرایط بد اقتصادی بر کاهش مصرف میوه تاثیر گذشته و سبد میوه خانوار را کوچکتر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه کاهش مصرف افزایش مازاد تولید است، گفت: این مازاد باید هر چه زودتر از کشور خارج شود در غیر این صورت محصول غیر قابل مصرف شده و تولیدکننده دچار زیان می‌شود.

وی میزان مازاد در سیب را بسیار بیشتر از پرتقال عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 2 میلیون تن ظرفیت صادرات سیب داریم که یک میلیون تن آن باید هر چه سریع‌تر از کشور خارج شود.

شادلو دلیل نیاز فوری به صادرات حداقل 1 میلیون تن سیب را امکان فساد آن‌ها در انبارها دانست.

به گفته وی؛ این میزان سیب مانده در انبارها، باید در اسفند یا حداکثر تا فرودین ماه صادر شود.

شادلو بازارهای که آماده جذب سیب ایران هستند را کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق و اقلیم کردستان این کشور برشمرد.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری باغداران ایران درباره تامین و قیمت میوه‌های پر مصرف بازار نوروز، اظهار کرد: 25 هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار ایام نوروز از باغداران خریداری و ذخیره شده است.

شادلو ادامه داد: این میزان کمتر از 5 درصد از تولید کشور است، اما عرضه آن تا حدودی بر کنترل قیمت و تنظیم بازار موثر است.

وی پیش بینی کرد متوسط قیمت هر کیلوگرم سیب در ایام نوروز 10 هزار تومان و پرتقال نیز در حدود همین قیمت باشد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد