عدم ایجاد سامانه‌ انتقال سهام عدالت متوفیان پس از گذشت یک سال/ بی توجهی به تسریع فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان ادامه دارد

عدم ایجاد سامانه‌ انتقال سهام عدالت متوفیان پس از گذشت یک سال/ بی توجهی به تسریع فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان ادامه دارد

با گذشت 14 سال از آغاز ثبت‌نام سهام عدالت، آمارها از فوت بیش از 2.5 میلیون نفر دارنده سهام عدالت خبر می‌دهد که جمعیت وارثان آنها به 10 میلیون نفر می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ پس از آزادسازی سهام عدالت در سال گذشته، قرار بر انتقال سهام عدالت متوفیان به وارثان آنها بود. اما با گذشت بیش از یک سال، هنوز تکلیف نهایی وارثان و نحوه انتقال سهام متوفیان مشخص نشده ‌است.

وراث قانونی می‌توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان با ورود اطلاعات هویتی متوفی، از مشمول بودن وی کسب اطلاع کرده و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند. پس از انجام امور مربوط به انحصار وراثت، وراث باید به سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مراجعه و خدمات انتقال سهام را انتخاب کنند.

مدارک لازم برای انتقال سهام که شامل گواهی‌نامه واریز مالیاتی، گواهی انحصار وراثت، گواهی فوت، اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی و ورثه است. پس از تهیه مدارک مذکور، یکی از ورثه به عنوان نماینده به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و مدارک را تحویل می‌دهد و این دفاتر فرمی که توسط نماینده تکمیل شده است را برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌کند.

با بارگذاری اطلاعات مربوط به انحصار ورثه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدامات لازم برای انتقال سهام عدالت به وراث را انجام خواهد داد. بنابر اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، زیرساخت‌های الکترونیکی تخصیص سهام عدالت متوفیان به وراث در این شرکت آماده شده و منتظر تایید نهایی قوه قضاییه است و چنانچه قوه قضاییه تایید کند، کلیه فرایند انتقال قهری به شیوه مکانیزه انجام می‌شود. به عبارت دیگر چنانچه قوه قضاییه تایید کند، این سهام به شکل خودکار به ورثه قانونی متوفی منتقل خواهد شد. این در حالی است که هنوز هیچ اقدامی درخصوص این موضوع صورت نگرفته است و مسيولان تنها به اعلام خبر آماده‌سازی زیرساخت‌های الکترونیکی اکتفا کرده‌اند. با این حال، محمدرضا پوررضایی، مشاور اجرایی سهام عدالت، بهمن ماه سال گذشته درخصوص این موضوع گفت: کارهایی را که ما باید انجام دهیم کامل است، اما کارهایی که سایر ارگان‌ها باید انجام دهند هنوز به اجرا نرسیده است.

درواقع عدم وجود شرایط مناسب برای مراجعه حضوری وراث سهام عدالت، تنها دلیلی بوده که تاکنون برای طولانی شدن زمان انتقال سهام عدالت متوفیان بیان شده است. حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اردیبهشت ماه سال جاری درباره زمان واگذاری سهام عدالت متوفیان اظهار داشت: شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توانیم پذیرای مراجعه فیزیکی وراث سهام عدالت باشیم. بنابراین بستری در حال ایجاد است که تمام مراحل واگذاری سهام عدالت آنلاین و برخط باشد.

به گفته وی، باید توجه داشته باشیم در حال حاضر جمعیت وراث سهام عدالت به 10 میلیون نفر رسیده‌ است و نمی‌توان در این شرایط سخت شیوع بیماری کرونا، این جمعیت 10 میلیون نفری برای انتقال سهام عدالت اموات خود حضور فیزیکی داشته باشند.

فهیمی تصریح کرد: در حال حاضر می‌توانیم بگوییم این افراد و متقاضیان برای انتقال سهام به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند، اما نمی‌خواهیم جمعیت 10 میلیون نفری در شرایط سخت نسبت به این حق قانونی خود اقدام کنند. بنابراین بهتر است صبر کنند تا زیرساخت‌های انتقال آنلاین سهام با لینک تمام نهادهای مربوطه آماده شود.

حال پس از ماه‌ها بلاتکلیفی وراث سهام عدالت، حسین قشمی، مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: با برگزاری جلسات متعدد همکاران واحد حقوقی قوه قضاییه و واحد فناوری اطلاعات شرکت، سامانه‌ای در جهت انتقال سهام افراد فوت شده به وارثان آنان ایجاد خواهد شد. با توجه به تعداد سه میلیون نفر از فوت شدگان سهام عدالت، امکان اینکه عملیات قهری آنان به صورت دستی انجام  و سهام را به وارثان انتقال داد، وجود ندارد.

وی افزود: برای ایجاد این سامانه، جلسات متعددی با همکاران واحد حقوقی قوه قضاییه و همکاران واحد فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برگزار شد تا اطلاعات موجود متوفیان چه از جهت میزان سهام عدالت چه از جهت تعداد وراث در این سامانه ثبت و ضبط شود تا درصدی که وارثان از سهام ارث می‌برند، مشخص شود که امیدوارم این موضوع در سال جاری عملیاتی شود.

می‌توان گفت سهام عدالت فوت‌شدگان، از جمله موضوعات مرتبط با سهام عدالت است که نسبت به سایر موارد، روند طولانی‌تری را برای عبور از مرحله آزمون و خطا طی کرده است. اما در حال حاضر باوجود اینکه مدت زیادی از تعیین روش انتقال سهام به وراث می‌گذرد، هنوز اقدامی جدی برای شروع فعالیت سامانه مورد نظر صورت نگرفته است و بسیاری از افراد همچنان در انتظار انتقال سهام عدالت هستند. درواقع وعده‌های نامشخص مسيولان و بی‌توجهی به تسریع فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان، تاکنون نتیجه‌ای جز سردرگمی برای سهامداران نداشته است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد