کودکان افغان در خطر مرگ هستند

کودکان افغان در خطر مرگ هستند

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه یک میلیون کودک زیر پنج سال در افغانستان در معرض خطر مرگ ناشی از سوء تغذیه هستند، خواستار کمک‌های بین‌المللی شد.

خبرگزاری فارس: «مارگارت هریس» سخنگوی سازمان جهانی بهداشت روز جمعه گفت که حداقل یک میلیون کودک زیر پنج سال در افغانستان در معرض خطر مرگ ناشی از سوء تغذیه قرار دارند.

وی در این خصوص گفت: سوء تغذیه همچنان چالشی رو به رشد برای سلامتی در سراسر افغانستان است. پیش‌بینی می‌شود که حدود 3.2 میلیون کودک زیر پنج سال تا پایان سال دچار سوءتغذیه حاد شوند. حداقل یک میلیون از این کودکان بدون درمان فوری، در معرض خطر مرگ بر اثر سوء تغذیه حاد قرار دارند.

این مقام سازمان جهانی بهداشت همچنین به شیوع سرخک در افغانستان در سال 2021 اشاره و خاطرنشان کرد که «برای کودکان مبتلا به سوء تغذیه، سرخک حکم اعدام است».

وی افزود: از ژانویه 2021 بیش از 24000 مورد بالینی سرخک، 2397 مورد تایید شده آزمایشگاهی سرخک و 87 مورد مرگ گزارش شده است.

هریس در ادامه، از جامعه جهانی خواست تا به کودکان و نیازمندان در افغانستان کمک کند.

پیش‌تر، صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که در شش ماه نخست امسال بیش از 460 کودک در نتیجه خشونت‌ها در افغانستان جان باختند.

این نهاد اوضاع کنونی کودکان را نگران‌کننده خواند و تاکید کرد که مصونیت و حفاظت از کودکان باید اولویت کاری در بخش‌های کار حکومت باشد.

«سمنتا مورت» مسيول صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد گفت: «ما درباره کودکانی که در نتیجه وسایل انفجاری امسال جان باخته‌اند نگران هستیم. جان باختن حتی یک کودک بسیار اندوه‌آور است، باید هر شهروندی تلاش کند تا از کودکان محافظت شود.»

همزمان، دیدبان حقوق بشر خواهان کمک‌های بی‌درنگ برای بهبود اوضاع کودکان در افغانستان شد. «هیدر بار» عضو سازمان دیدبان حقوق بشر گفت: «ما خیلی نگران اوضاع کودکان در افغانستان هستیم. اکنون، اوضاع در این کشور خوب نیست و  در حال بدتر شدن است. اما مساله‌ای که بیشتر ما را  متاثر می‌سازد گرسنگی و سوء تغذیه است. یک میلیون کودک در افغانستان به سوء تغذیه دچار شده‌اند که به گفته سازمان ملل یک میلیون آنان با خطر مرگ روبرو هستند.»

چندین دهه نبرد در افغانستان، روند زندگی بسیاری از ساکنان این کشور را دگرگون ساخته است. جنگ افغانستان، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم حتی بر کودکان پیش از تولد اثرهای زیان باری داشته که در برخی رویدادها حتی به معلولیت آنان انجامیده است.

در کنار نبردها، سال‌هاست که فقر اقتصادی هم از مسایلی بوده که سبب شده تا کودکان ناگزیر به کارهای سخت رو بیاورند و از نعمت آموزش و پرورش دور بمانند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد