لزوم شفافیت درآمد مالیاتی اتاق بازرگانی/موضع مبهم دبیرکل نسبت به برآورد بودجه اتاق ایران

لزوم شفافیت درآمد مالیاتی اتاق بازرگانی/موضع مبهم دبیرکل نسبت به برآورد بودجه اتاق ایران

در حالی که به صورت مستند بودجه اتاق بازرگانی از محل 3 در هزار درآمد مشمول مالیات صاحبان کارت بازرگانی از 20 شرکت حدود 850 میلیارد تومان برآورد شده است، دبیرکل این اتاق باز هم درآمد اتاق را از محل مالیات مذکور 160 میلیارد تومان اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دبیرکل اتاق ایران اخیرا نسبت به برآوردهای مطرح شده در رسانه ها در مورد سهم 3 در هزار اتاق بازرگانی نظر خود را بیان کرد.

به نظر می‌­رسد این اظهارات در واکنش به گزارش «جزيیات برآورد سهم اتاق بازرگانی از مالیات بر درآمد و سود» انجام شده است. در این زمینه ذکر چند نکته ضروری است که در ادامه بیان می‌­شود.

لزوم بیان کردن موارد دقیق معافیت مالیاتی

محمدرضا رمضانی روز دوشنبه با انتشار مطلبی در پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران، در واکنش به تخمین 850 میلیارد تومانی که با در نظر گرفتن معافیت­‌های مالیاتی عمده نظیر صادرات کالاهای غیرنفتی و مناطق آزاد و ویژه برای 20 شرکت پرفروش اقتصاد ایران محاسبه شده ­بود، اظهار کرد: «بر اساس ماده 64 قانون الحاق بخشی از مقرارت مالی دولت، مبنای محاسبه 3 در هزار اتاق ایران، درآمد مشمول مالیات دارندگان کارت بازرگانی است، اما در شرایط اقتصادی فعلی، بسیاری از فعالان اقتصادی مشمول پرداخت 3 در هزار نمی‌شوند. از این رو گمانه‌زنی‌های مطرح شده در برخی رسانه‌ها درباره میزان درآمد اتاق ایران از این محل صحیح نبوده و غیرقابل استناد است».[1]

این موضع‌گیری را نمی‌­توان یک پاسخ قانع‌کننده دانست. ملاک بودن درآمد مشمول مالیات برای محاسبه سهم 3 در هزار اتاق ایران، امری واضح است. اما مشخص نیست که تاکید بر این نکته چگونه برآورد 850 میلیارد تومانی سهم اتاق را زیر سوال می‌­برد. برای رسیدن به برآورد 850 میلیارد تومانی ملاحظات ذیل رعایت شده ­است:

فروش صادراتی بنگاه­‌ها در محاسبه لحاظ نشده ­است و فقط فروش داخلی شرکت‌­ها ملاک محاسبه سهم اتاق قرار گرفته است. بنابراین صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از معافیت­‌های عمده مالیاتی بنگاه­‌ها، در نظر گرفته شده­ است.

درآمد بنگاه­‌هایی که درون مناطق آزاد و ویژه به تولید می‌­پردازند (عمدتا پتروشیمی­‌ها) در محاسبات وارد نشده است.

با توجه به نکات مطرح شده، شایسته است مسيولین اتاق بازرگانی به صورت دقیق بیان کنند که کدام بخش از درآمدهای بیست شرکت برتر، ­مشمول مالیات نبوده و علت قانونی آن چیست.

لزوم شفاف کردن درآمد سال گذشته

نکته دیگری که در این مصاحبه مطرح است، تاکید دوباره دبیرکل اتاق ایران بر اعلام میانگین درآمد در 5 سال اخیر ­است. رمضانی در این باره گفته­ است: «درآمد اتاق ایران از این محل براساس سنوات گذشته مبلغی منطقی و معقول بوده و میانگین 5 ساله آن 160 میلیارد تومان است».

با توجه به کاهش ارزش ریال در طول 5 سال گذشته، میانگین گرفتن از درآمد اتاق بازرگانی ایران در این دوره می‌­تواند به کمتر نشان دادن آن منجر شود. بر این اساس بهتر است که میزان درآمد اتاق در سال گذشته به تنهایی شفاف شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد