رونمایی از فناوری تنظیم‌گری و محیط آزمون در بورس

رونمایی از فناوری تنظیم‌گری و محیط آزمون در بورس

رونمایی از طرح فناوری تنظیم‌گری بازار سرمایه و محیط آزمون با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی انجام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز دو طرح رونمایی از محیط آزمون تنظیم‌گری (سندباکس) بازار سرمایه و طرح مرکز تعالی اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال شریف با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی و ريیس سازمان بورس در وزارت اقتصاد به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم محمدعلی دهقان دهنوی ريیس سازمان بورس گفت: دولت‌ها به جای داشتن نقش تصدی‌گری باید نقش تنظیم‌گری داشته باشند که این نقش تنظیم‌گری هم در یک محیط دیجیتال باید به واقعیت بپیوندد و این مفهوم در حال تحول است که بدون مشارکت با سایر سازمان‌ها تنظیم‌گری در بورس اتفاق نمی‌افتد.

وی گفت: محیط‌های آزمون یا همان سندباکس یا جعبه شنی محیطی فراهم می‌کند که تنظیم‌گری به اهدافش برسد و مقررات‌گذاری صرفا توسط سازمان بورس نباشد، بلکه این مقررات‌گذاری به مشارکت ذینفعان بازار سرمایه مانند نهادهای مالی و حتی سرمایه‌گذاران در بورس به مشارکت گذاشته شود و بازخورد آنها هم لحاظ شود.

دهقان دهنوی گفت: با اجرای تنظیم‌گری و محیط آزمون، شش ماه آینده باید گزارش بدهیم که محیط آزمون یا سندباکس بازار سرمایه چقدر موفق بوده و چقدر به اهداف نزدیک شده است. سندباکس یا جعبه شنی به شبیه‌سازی شرایط واقعی بازار گفته می‌شود که مقررات در آن آزمون شده و امنیت کاربر نهایی تضمین می‌شود و اگر این مقررات در محیط آزمایشی موفق شد، به مقررات محیط واقعی می‌رسد و اگر شکست خورد، یک تجربه قلمداد می‌شود.

در این مراسم همچنین امیر هامونی مدیر فرابورس ایران گفت: همپای نوآوری باید طرح‌های نوآورانه در بازار سرمایه داشته باشیم و در محیط آزمایشی سندباکس ایده‌های نو را باید به چالش بکشیم که این امر کمک می‌کند که مقررات‌گذاری جدیدی وضع شود.

به گفته وی، در محیط آزمون، نظارت توسط نهاد واسط انجام می‌شود، همچنین مفاهیمی مانند مقابله با پولشویی، حس امنیت مشتری نهایی، امنیت اطلاعات، امنیت سایبری و شفافیت مالیاتی دیده می‌شود.

وی گفت: شورای راهبردی وزارت اقتصاد، محیط‌های آزمون مقررات را برای بورس فراهم می‌کند که از مهمترین این موارد شامل احراز هویت، داده‌های باز و قابل افزایشی، پلتفرم و ظهور بلاکچین دنبال می‌شود که با این فناوری‌ها دیگر سازمان حسابرسی و سازمان مالیاتی نمی‌تواند به وسیله ممیزی نسبت به شناسایی مالیات اقدام کند بلکه با فناوری بلاکچین، روندهای جهانی را می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی که قوی‌تر از بلاکچین است، ردیابی و بررسی کرد.

هامونی، فناوری‌های نوین مالی را شامل فناوری تنظیم‌گری، سینتک، ساپتک و ولستک نام برد و گفت: در سندباکس در حوزه نوآوری باید مراقبت‌ها صورت گیرد.

هامونی این را هم گفت: 6 درخواست به شورای تحول فناوری داده‌ایم که امیدواریم زودتر بررسی شود.

در این مراسم همچنین مسيولان مرکز تحول اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال شریف، توضیحاتی پیرامون معرفی این مرکز و ضرورت شکل‌گیری آن و پلتفرم‌هایی که در حوزه حکمرانی و قانونگذاری و سینتک طراح می‌شود، ارايه کرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد