تعیین تکلیف 2.5میلیون کارتخوان بی‌هویت

تعیین تکلیف 2.5میلیون کارتخوان بی‌هویت

بانک مرکزی ارتباط بانکی حدود 2.5 میلیون کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی غیرفعال را قطع و اطلاعات 4.7 میلیون دستگاه دیگر را به سازمان امور مالیاتی ارايه کرد.

خبرگزاری مهر: بانک مرکزی ارتباط بانکی حدود 2.5 میلیون کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی غیرفعال را قطع و اطلاعات 4.7 میلیون دستگاه دیگر را به سازمان امور مالیاتی ارايه کرد.

این نهاد بر اساس ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدامات مهمی انجام داده و روند این عملیات با همکاری سازمان امور مالیاتی ادامه دارد.

بنا بر اعلام معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکنون اطلاعات 4 میلیون و 700 هزار کارت‌خوان و درگاه پرداخت که پیش از این در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نشده بود پس از تکمیل و صحت‌سنجی اطلاعات برای تشکیل پرونده مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارايه شده است.

همچنین زیرساخت‌های فنی و مقرراتی لازم نیز به گونه‌ای فراهم شده که از بیستم دی ماه گذشته هر متقاضی جدید ترمینال پرداخت ابتدا ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی است و روال تخصیص ترمینال به متقاضی جدید تنها پس از ثبت نام در سامانه و دریافت کد رهگیری ادامه خواهد یافت.

علاوه بر این دو میلیون و 100 هزار کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی غیرفعال یا کم‌تراکنش نیز که فاقد پرونده مالیاتی بودند، قطع شدند. این تعداد علاوه بر 360 هزار کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی است که در مرحله قبل به علت نامعتبر بودن کد ملی و شناسه ملی نامعتبر یا پرونده مالیاتی غیرفعال قطع شده بودند.

خبرگزاری مهر طی ماههای اخیر در چند گزارش از تعلل بانک مرکزی در اجرای قانون انتقاد کرده بود؛ از جمله در گزارشی که با عنوان 3میلیون و800 هزار کارتخوان؛ همچنان بی‌هویت / مهلت ساماندهی به سر رسید در 4 آذرماه منتشر شده بود، با بیان اینکه «بانک مرکزی تا آخر آبان‌ماه موظف به احراز هویت 3.8 میلیون کارتخوان بوده است؛ این کارتخوان‌ها مسیری برای فرار مالیاتی، پولشویی و عامل مهمی در نوسانات بازارهای مختلف است»، از کوتاهی بانک مرکزی در این زمینه انتقاد کرده بود. که این گزارش با واکنش معاون بانک مرکزی همراه شد؛ مهران محرمیان همان روز (4 اذر 1399) در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی با سازمان امور مالیاتی وارد فازاجرایی شد. برای کلیه صاحبان کارتخوان که مودی مالیاتی نیستند با تکمیل و صحت‌سنجی اطلاعات، پرونده مالیاتی تشکیل خواهد شد بانک مرکزی و سازمان مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی هماهنگی کامل دارند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد