تاثیر افزایش نرخ برق بر پتروشیمی ها و فولادی ها چقدر است

تاثیر افزایش نرخ برق بر پتروشیمی ها و فولادی ها چقدر است

در گروه فولادی، جمع آثار ناشی از رشد قیمت گاز و برق، بین 10 تا 20 درصد تاثیر کاهنده بر سود شرکت ها خواهد داشت.


به گزارش بورس نیوز، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای با افزایش بهای برق صنایع فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی موافقت کردند. طبق این مصوبه وزارت نیرو مکلف است متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی، کانی‌های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژی (eca) محاسبه و دریافت کند. منابع حاصل از محل افزایش بهای برق این صنایع به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. با این مصوبه قیمت برق از 80 به 300 تومان افزایش می‌یابد و این امر باعث می‌شود برق برای این مجموعه‌ها هشت هزار میلیارد تومان گران شود.


سید فرهنگ حسینی مدیرعامل شرکت گروه صنعتی و معدنی امیر در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر افزایش نرخ برق بعضی صنایع بر سودآوری شرکت های پتروشیمی بیان کرد: در صنعت پتروشیمی، برخی واحدها مثل پتروشیمی خراسان، پتروشیمی شیراز و پتروشیمی کرمانشاه، خوراک گازی دارند و یوتیلیتی (برق) مورد نیازشان را خودشان تولید می کنند. برخی واحدهای پتروشیمی مستقر در ماهشهر و عسلویه، از یوتیلیتی مرکزی مبین و فجر استفاده می کنند. در نتیجه، تغییرات قیمت برق در شرکت هایی که خود تولید یوتیلیتی دارند، تاثیری ندارد و اثرات قیمت گاز هم قبلا نمایان شده است. پتروشیمی های منطقه عسلویه و ماهشهر هم از این مصوبه تاثیر نمی پذیرند و فرمول تعیین نرخ یوتیلیتی بر اساس نرخ گاز می باشد که آن هم قبلا تعیین تکلیف شده است. شرکت های مبین و فجر هم از حالت پتروشیمی تغییر ماهیت داده اند و در نتیجه، نرخ خوراک گاز این دو شرکت مانند سایر صنایع محاسبه شده و تخفیف مناسبی دارد که حتی نسبت به نرخ خوراک پتروشیمی ها، از قیمت پایین تری برخوردار است.

 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در گروه فولادی، جمع آثار ناشی از رشد قیمت گاز و برق، بین 10 تا 20 درصد تاثیر کاهنده بر سود شرکت ها خواهد داشت. البته اینکه شرکت ها در چه بخش از زنجیره فولاد قرار داشته باشند و نیز ساختار هزینه های هر شرکت، در میزان تاثیرگذاری موثر خواهد بود.

 

در این مورد بیشتر بخوانید:

مصوبه ای که فرصت سوبسید فروشی را از صنایع مادر گرفت 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد